کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد رئیس شورای شهر از قفل شدن توسعه ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی قم

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 13 آذر 1399 ساعت 12:07

جلالی گفت: ۳۱۵ هکتار از شهر در قالب بافت تاریخی در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شده که یک اشکال جدی در این موضوع وجود دارد که مانع از نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود.


به گزارش قم نیوز عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: یک موضوع جدی در منطقه یک، وجود بافت تاریخی بوده که کار نوسازی را متوقف کرده است و این در حالی بوده که در این محدوده بخش زیادی از منطقه بافت فرسوده است.

جلالی با بیان اینکه ما مخالف حفظ و حراست، بازسازی و نوسازی اماکن تاریخی نیستیم تصریح کرد: این در شرایطی بوده که بایستی به‌صورت لکه‌ای، نقطه‌ای و سلولی به پهنه اطراف توجه شود، نه اینکه پهنه‌ای به‌عنوان تاریخی تعیین شود و کار را قفل کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: ۳۱۵ هکتار از شهر در قالب بافت تاریخی در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شده که یک اشکال جدی دراین‌باره وجود دارد که مانع از نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود.

جلالی ادامه داد: ضمن اینکه به لحاظ بافت قدیمی و موقعیت شوارع هر اتفاق و حادثه ناگواری مانند آتش‌سوزی و زلزله و سیل امکان خدمت‌رسانی را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

 رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر اینکه بی‌توجهی به بافت فرسوده، اتباع را جایگزین ساکنین بومی کرده و بسیاری از افراد بومی از این منطقه رفته‌اند، عنوان کرد: مجموعه مدیریت استان باید به این مسئله حساسیت نشان دهد و جلساتی با میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، شهرداری و استانداری تشکیل شود و این مشکل حل و ظرفیت لازم برای نوسازی بافت فرسوده ایجاد شود.

جلالی بیان کرد: در این مناطق عرض کوچه‌ها کم است و امکان دسترسی وسایل نقلیه آتش‌نشانی و کمک‌رسانی وجود ندارد و باید این دغدغه‌ها موردتوجه بیشتری از سوی مسئولان قرار بگیرد.

 رئیس شورای اسلامی شهر قم یادآورشد: محدودیت میراث فرهنگی در نوسازی بافت‌فرسوده قم، فرصت سرمایه‌گذاری را راکد و متوقف کرده است، و حتی مالکین علاقه‌ای به ساخت‌وساز و نوسازی ندارند و با این وضعیت آینده خوبی را در احیای بافت فرسوده متصور نیستیم.

انتهای پیام / 106


کد مطلب: 93092

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/93092/انتقاد-رئیس-شورای-شهر-قفل-شدن-توسعه-۳۱۵-هکتار-بافت-تاریخی-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir