کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ذخایر خونی قم در شرایط مطلوب است/نوبت‌دهی اینترنتی اهدای خون

خبرگزاری فارس , 14 آذر 1399 ساعت 10:57

ذخایر خونی قم در شرایط مطلوب است/نوبت‌دهی اینترنتی اهدای خون


به گزارش قم نیوز مرتضی نوریان با بیان اینکه برخی افراد به صورت مستمر اهدای خون دارند، اظهار کرد: این افراد خون خود را به بیماران نیازمند هدیه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از اعمال جراحی، سوانح و حوادث به خون و فرآورده‌های خونی نیاز است و بیماران تالاسمی و هموفیلی، مادران باردار نیز به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند. 

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه خون و فرآورده‌های خونی ماده حیاتی است و عمر محدودی دارد، گفت: نیاز همیشگی به خون وجود دارد بنابراین به دلیل بیماری و عمر کوتاه سلول‌های خونی به خون و فرآورده‌های خونی به طور مستمر نیاز است.

وی عنوان کرد: افراد دارای سن 18 تا 60 سال می‌توانند در اهدای خون مشارکت داشته باشند به طوری که آقایان چهار مرتبه و بانوان سه مرتبه در سال می‌توانند خون خود را اهدا کنند.

نوریان با بیان اینکه بیماران تالاسمی هفته‌ای سه بار به خون نیاز دارند، گفت: در استان با مشارکت مردم نیازهای مراکز درمانی به طور کامل تأمین شده ولی انتظار داریم که افراد بیشتری به جمع اهداکنندگان خون بپیوندند.

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه 60 درصد اهداکنندگان مستمر هستند، یادآور شد: پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون به طور کامل رعایت می‌شود زیرا انتقال خون نیز مرکز درمانی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به کسانی که بیان می‌کنند با اهدای خون ممکن است توان بدنی آنها کم می‌شود، گفت: این باور درستی نیست، هیچ خللی در بدن اهداکننده ایجاد نمی‌شود بنابراین توصیه است چهار تا 6 ساعت اول پس از اهدای خون مایعات بیشتر بنوشند تا میزان خون اهدا شده جبران شود.

نوریان با بیان اینکه اجزا و سلول‌های خونی طی مدت یک ماه جایگزین می‌شود و سلول‌سازی جدید در مغز استخوان صورت می‌گیرد، گفت: فرد از نظر ضعف بدنی معاینه می‌شود تا اهدای خون مشکلی برای فرد نداشته باشد و اگر سلامت اهداکننده با اهدای خون به خطر بیفتد؛ معاف از اهدای خون می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ذخایر خونی استان در حد مطلوب است و پاسخگویی خوبی در مراکز درمانی وجود دارد. اگر میانگین پنج روز به بالا ذخایر خونی داشته باشیم به شبکه خون‌رسانی کشور تزریق می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قم عنوان کرد: اهدای خون به طور مرتب صورت می‌گیرد زیرا عمر سلول‌های خونی محدود است و گلبول‌های قرمز 35 روز بیشتر عمر نمی‌کند و پلاکت سه تا پنج روز عمر دارد و این امر سبب می‌شود که بخواهیم بین تولید و مصرف تعادل برقرار شود تا ذخایر حفظ و از خون اهدایی مصرف بهینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شرایط و پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود، گفت: نوبت دهی اینترنتی نیز از طریق پایگاه انتقال خون استان ghom.ibto.ir صورت می‌گیرد تا از تجمع اهداکنندگان در مراکز انتقال خون جلوگیری شود.
نوریان با بیان اینکه درصد افراد دارای گروه خونی o منفی پایین است، گفت: با کاهش ذخایر خونی o منفی به افراد دارای این گروه خونی پیامک‌هایی ارسال می‌شود تا برای اهدای خون اقدام کنند.

انتهای پیام / 106


کد مطلب: 93099

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/93099/ذخایر-خونی-قم-شرایط-مطلوب-نوبت-دهی-اینترنتی-اهدای-خون

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir