سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : 93370
محققان هشدار می دهند؛

آلودگی اقیانوس ها تهدیدی برای سلامت انسان ها است

قم نيوز : گزارش جدید نشان می دهد که اقدامات انسانی باعث آسیب گسترده به اکوسیستم اقیانوس ها شده و سلامت انسان ها را تهدید می کند.
آلودگی اقیانوس ها تهدیدی برای سلامت انسان ها است
آلودگی اقیانوس ها تهدیدی برای سلامت انسان ها است
به گزارش قم نیوز اقیانوس‌های زمین برای حفظ حیات در این سیاره بسیار مهم هستند. آنها نقش اصلی در افزودن اکسیژن به جو و جذب دی اکسید کربن دارند و به تثبیت اثرات گرمایش جهانی کمک می‌کنند.

اما در حال حاضر اقیانوس‌های جهان عمدتاً به دلیل اقدامات انسانی در معرض تهدید هستند. با تخریب سلامتی اقیانوس‌ها، سلامتی انسان‌ها به ویژه آن دسته از افرادی که در نزدیکی آنها زندگی می‌کنند نیز در معرض خطر خواهد بود.

محققان در این مطالعه دریافتند اقدامات انسانی عامل اصلی این آسیب هستند. یک مثال اصلی در این مورد تغییرات اقلیمی ناشی از عملکرد انسان است.

با افزایش دمای کره زمین، میزان ذوب شدن یخ‌های دریا افزایش می‌یابد. این باعث انتشار انواع جلبک‌ها و باکتری‌های مضر در آب‌های غیرآلوده می‌شود.

سطح دریاها بالا می‌رود و طوفان‌های ساحلی که به طور فزاینده ای رو به افزایش است، سلامتی جمعیت ساحلی را تهدید می‌کند. افزایش سطح دی اکسیدکربن اتمسفر باعث اسیدی شدن اقیانوس‌ها می‌شود که نتیجه آن، از بین رفتن پایه‌های مهم زنجیره‌های غذایی اقیانوس‌ها است.

«فیلیپ لاندریگان»، عضو تیم تحقیق از کالج بوستون، در این باره می‌گوید: «به زبان ساده: آلودگی اقیانوس‌ها یک مشکل بزرگ جهانی است، در حال گسترش است، و مستقیماً بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد. مردم درباره آلودگی پلاستیک در اقیانوس‌ها شنیده اند، اما این تنها بخشی از آن است. تحقیقات نشان می‌دهد که اقیانوس‌ها با مجموعه پیچیده‌ای از سموم از جمله جیوه، آفت کش‌ها، مواد شیمیایی صنعتی، ضایعات نفتی، رواناب‌های کشاورزی و مواد شیمیایی موجود در پلاستیک تخریب می‌شوند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این مواد سمی موجود در اقیانوس‌ها عمدتاً از طریق خوردن غذاهای دریایی آلوده، وارد بدن انسان می‌شوند.»

این مطالعه نشان می‌دهد که گرمایش جهانی و افزایش درجه حرارت دریاها ناشی از آن، همراه با آلودگی اقیانوس‌ها، باعث افزایش شیوع باکتری‌های ایجاد کننده وبا و افزایش شیوع جلبکی مضر می‌شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbgfb9.rhbfzpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما