کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش میانگین استفاده از ماسک در بین مردم قم/ چالش عرضه سیگار عنبر نسارا

خبرگزاری فارس , 29 آذر 1399 ساعت 10:54

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم درصد استفاده از ماسک را در بین مردم استان کاهشی و نکران کننده توصیف کرد و همچنین عرضه انواع محصولات بدون مجوّز را در روزبازارها، چالشی برای استان خواند.


به گزارش قم نیوز سیامک محبی امروز و در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم با بیان این که خوشبختانه قم در موضوع میزان ابتلا به کرونا و در بین 31 استان کشور در رتبه بیست و هفتم قرار دارد اظهار کرد: استان های یزد، سمنان، زنجان، خراسان جنوبی و اردبیل در رتبه های اول تا پنجم هستند.

وی افزود: روند نزولی پذیرش اورژانس و بستری در قم ادامه داشت و از 203 پذیرش اورژانس، 150 نفر بستری شده اند.

رئیس مرکز بهداشت قم درباره آمار مرگ و میرهای کووید19 در استان نیز اعلام کرد: در هفته اخیر 33 مرگ مشکوک به کرونا ثبت شده که از این تعداد، 17 مورد به عنوان مرگ قطعی به سبب ابتلا به کرونا بوده است.

محبی همچنین یادآور شد: از یک هزار و 39 نمونه گیری کرونا در هفته اخیر و در استان، 747 مورد یعنی 72 درصد نمونه گیری ها در مراکز بهداشت انجام شده و 241 مورد مثبت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: این تعداد نمونه مثبت در هفته اخیر بیانگر تداوم کاهش این بیماری در قم است، چراکه در دو هفته گذشته، 30 درصد نمونه ها مثبت می شد، اما این عدد در هفته اخیر به 23 درصد رسیده است.

وی با اشاره به روند کاهشی هشدار اپیدمی در استان اذعان کرد: این هشدار به معنای میانگین روزانه بستری در دو هفته اخیر در 100 هزار نفر جمعیت است که از 2.3 به 1.8 رسیده است.

محبی درباره رعایت شیوه نامه های نیز گفت: دفاتر پیشخوان، صنایع و اصناف، دفاتر پلیس +10، جایگاه های سوخت و سی ان جی، مراکز معاینه فنی، پایانه های مسافربری درون و برون شهری، دفاتر ازدواج، مجتمع های خرید و پاساژها، نانوایی ها، آرایشگاه ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، فروشگاه های زنجیره ای، داروخانه ها، مطب ها، بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود و اماکن ورزشی از جمله مواردی هستند که نمره ارزیابی رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آن ها عددی کمتر از 70 است.

رئیس مرکز بهداشت قم تأکید کرد: مراکز نگهدای سالمندان و زندان ها هم از جمله مکان هایی در استان بوده اند که در ارزیابی های بهداشتی، نمراتی کمتر از 70 کسب کرده اند و این قطعا یک هُشدار است، چراکه حتی یک نمونه مثبت در این مراکز می تواند خطرناک باشد و اپیدمی ایجاد کند.

وی به آمار استفاده از ماسک در میان مردم استان هم اشاره و بیان کرد: آمار استفاده از ماسک در هفته اخیر به 88 درصد رسیده که نسبت به هفته قبل از آن، کاهشی 4 درصدی را نشان می دهد.

محبی درباره چالش های پیشِ روی موضوع کووید19 در استان تصریح کرد: فعالیت برخی سالن های ورزشی و استخرها، تبلیغ برگزاری برخی نمایشگاه ها و جشنواره ها، برنامه ریزی برخی مراکز آموزشی برای برگزاری آزمون ها حضوری، عدم توجه برخی از مردم به متع تردد ساعت 21 شب تا 4 بامداد و عدم توجه برخی مساجد به مقررات منطقه نارنجی کرونایی از جمله این چالش هاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: روزبازارها یکی دیگر از چالش های پیشِ روی نظارت بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان و در هفته های اخیر است، مکان هایی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن ها یافت می شود و حتی در روزهای اخیر به عرضه عنبر نسارا در قالب سیگار هم روی آورده اند!

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 93429

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/93429/کاهش-میانگین-استفاده-ماسک-بین-مردم-قم-چالش-عرضه-سیگار-عنبر-نسارا

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir