پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : 93583

ترمز کرونا در قم کشیده شد

قم نيوز : استان قم هم مانند تمام استانهای دیگر با قرنطینه و رعایت همشهریان توانست اوضاع قرمز را پشت سر گذاشته و قبل از یلدا وارد وضعیت نارنجی شود. طی روزهای اخیر آمار ابتلا و فوت شدگان کرونا در کشور و شهر قم به شدت کاهش یافته و در روز منتهی به دوم دی ماه آمار فوت شدگان در قم به صفر رسیده است.
ترمز کرونا در قم کشیده شد
ترمز کرونا در قم کشیده شد
به گزارش قم نیوز اسفند 98 بود که کرونا میهمان ناخوانده کشور ما شد و از همان روزها بند و بساط دورهمی و خوشگذرانی های مردم ما را جمع کرد. نوروز 99 بدون هیچ دید و بازدیدی و در قرنطینه برای ایرانیان سپری شد؛ گذشت تا پاییز آمد و باز هم به یکباره آنچنان شهرهای مختلف ایران در وضعیت قرمز شیوع و آمار فوتی‌های بالا قرار گرفتند. تعطیلی تمام مغازه ها به جز فروشگاه های مورد نیاز و منع رفت و آمد از ساعت 21 تا 4 صبح راهکار جدید قرنطینه بود که در آستانه شب یلدا برای کنترل روند شیوع شدت بیشتری هم پیدا کرد.

براساس آمار تا به امروز بیش از ی میلیون و 177 هزار ایرانی به کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد بیش از 914 هزار نفر بهبود یافته و حدود 54 هزار نفر جان خود را از دست داده اند. خوشبختانه آمار فوتی ها کمی کاهش یافته و طی روزهای اخیر به کمتر از 200 نفر در روز رسیده است.

به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اعمال قرنطینه و رعایت مردم، فوتی های بیماری کرونا در کشور حدود ۵۰ درصد کاهش یافت و همچنین روند ابتلا نزولی شده و میزان بستری بیماران در بیمارستان ها نیز حدود ۴۰ درصد در کل کشور کاهش یافت.

وی در خصوص فواید قرنطینه آبان ماه اظهار کرد: از ۳۱ استان کشور در ۳۰ استان روند بیماری کرونا نزولی است، حدود سه هفته گذشته چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و اردبیل وضعیت قرمز و صعودی داشتند که اکنون از این وضعیت خارج شده‌اند.

اخبار نارنجی شدن اکثر شهرهای کشور قبل از شب یلدا منتشر شد و نوید از این میداد که اگر یلدای امسال مان را دور از هم بگذرانیم قطعا به وضعیت زرد خواهیم رسید.

استان قم هم مانند تمام استانهای دیگر با قرنطینه و رعایت همشهریان توانست اوضاع قرمز را پشت سر گذاشته و قبل از یلدا وارد وضعیت نارنجی شود. خوشبختانه آمار بستری و فوتی‌های استان قم کاهش یافته و البته برای نزولی ماندن این آمار نیازمند لغو مراسمات یلدایی شهروندان بودیم. اوضاع قم یک روز مانده به شب یلدا همچنان نارنجی بود و 23 نفر در اورژانس مراکز درمانی قم با احتمال ابتلا به کرونا بستری شدند که از این تعداد 15 نفر آن‌ها اوضاع وخیمی داشتند و یک نفر جان خود را در چند ساعت باقی مانده به شب یلدایی که شاید بعضی‌ها رعایت نکردند و آن را دور هم جشن گرفتند، از دست داد.

در روزهای آخر آذرماه قم فقط 173 نفر بستری کرونایی در مراکز درمانی خود داشت و این کاهش آمار نشان‌دهنده انسان دوستی قمی ها و رعایت بهداشت بود. خوشبختانه اساس آخرین تحلیل ها، 205 شهرستان در وضعیت نارنجی و 243 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا نداریم.

گویا شب چله، اکثر قمی ها رعایت حال پرستاران و بزرگان فامیل را کردند و آن شب را هر کدامشان در منزل و بدون دورهمی سپری کردند، چرا که تا کنون اخبار خوبی از وضعیت کرونا بعد شب یلدا به گوش می‌رسد.

محمدرضا قدیر گفت: در 24 ساعت منتهی به دوم دی ماه 20 نفر در اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شدند که 14 نفر از این تعداد بستری در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان‌ها بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: 18 نفر از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند مرخص شدند و در حال حاضر 163 نفر بستری مشکوک به کرونا در بیمارستان ها بوده که حال 32 نفر آنها وخیم است.

خوشبختانه به گفته قدیر طی این 24 ساعت هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا در استان قم گزارش نشده‌است.
شاید خیلی از ما، آخرین یلدای قرن را آنطور که باید سپری نکردیم، عوضش سالها بعد، میتوانیم قصه این روزهای سخت و دور از خانواده را برای بچه ها و نوه ها بگوییم و افتخار کنیم ما توانستیم.

مشخص نیست که دقیقا کی قرار است واکسن این ویروس منحوس ساخته و بدست ما برسد. چیزی که معلوم است این است که تا میتوانیم بایستی با رعایت اصول ساده ای که آنقدرها دردسر هم ندارد هم کمک به خودمان کنیم و هم پرستاران و پزشکان. همان ماسک ساده و دورهمی نرفتن و رعایت بهداشت... به همین سادگی میتوانیم اوضاع قم را به زرد و انشالله روزی به سفید برسانیم.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdchxmnw.23nx6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما