شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۸
کد مطلب : 93792
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

آیت الله مصباح در هر علمی که ورود می کردند، آن علم متحول می شد

قم نيوز : عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیت الله مصباح در هر رشته‌ای که ورود می‌کردند، موجب تحول آن علم می شدند و شاگردان زیادی را نیز در این عرصه تربیت کردند.
آیت الله مصباح در هر علمی که ورود می کردند، آن علم متحول می شد
آیت الله مصباح در هر علمی که ورود می کردند، آن علم متحول می شد
به گزارش قم نیوز آیت الله سیدمحمد غروی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی یکی از اساتید و استوانه‌های برجسته حوزه بود، گفت: ایشان عمده تمرکزی که داشتند در فلسفه، فلسفه اخلاق و قرآن بود، ولی از بنیه علمی و فقهی بالایی نیز برخوردار بودند و به این جهت که بعد از دوران ترک حوزه، از بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله بروجردی و مرحوم امام راحل (ره) و در نهایت از مرحوم آیت‌الله بهجت استفاده فقهی زیادی بردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیت الله مصباح، بزرگانی را سالیان زیاد در حوزه علمیه درک کردند و در فقه متمرکز بودند و پس از اینکه امام تبعید شدند، خودشان یک مباحثه یا به تعبیر طلبه‌ها کمپانی داشتند، افزود: ایشان با آیت الله مظاهری، آیت الله محقق گیلانی در یک مجموعه بودند و در آن زمان بخشی از درس رسائل ما مانده بود و می‌خواستیم از ایشان استفاده کنیم که ایشان عملاً فرصت نداشتند و بعداً خدمت آیت‌الله یزدی رفتیم که ایشان نیز فراغت آن چنانی نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه ایشان فردی استاد دیده بودند و مرتبه فقهی بالایی داشتند، و ویژگی مهم ایشان این بود که در هر رشته‌ای از رشته‌ها که ورود می‌کردند، می‌توانستند سلامتی خاص داشته باشند و موجب تحول آن علم بشوند، ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی در زمینه‌های اعتقادی که بخشی از آن، مباحث فلسفه و معرفتی است، متمرکز شدند و شاگردان خود را در آن رابطه آماده و تجهیز کردند.

آیت الله غروی با تاکید بر اینکه ایشان از اساتیدی بودند که از نظر روش تدریس بسیار برجسته بودند و هیچ‌گاه در بحث‌هایشان حاشیه پردازی نمی‌کردند و مدیریت خاصی در ذهن خود داشتند تا بتوانند تداعی‌ها را کنترل کنند و برای همین بحث‌ها بسیار دقیق بود، گفت: به حق باید گفت که مجموعه نوشته‌های علامه مصباح، بهترین معارف الهی و متقن‌ترین آن‌هاست.

وی با بیان اینکه ما اساتید و بزرگان زیادی را دیده‌ایم و همه آن‌ها در جایگاه خودشان محفوظ هستند، افزود: هر کدام از اساتید و بزرگان نوآوری‌هایی داشته‌اند ولی اتقانی که در بحث‌های ایشان و در مباحث قرآنی و غیر قرآنی و اعتقادی آیت الله مصباح است، واقعاً بی‌نظیر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه در مباحث فلسفی، آیت الله مصباح یک فیلسوف به تمام معنا بود و در حالی که تفکر صدر المتألهین را دنبال می‌کرد و در زمره حکمای حکمت متعالیه محسوب می‌شد، ادامه داد: نوآوری و دیدگاه‌های جدیدی در بحث وجود ماهیت، وحدت و کثرت، نفس و در مباحث مختلف ایشان وجود داشت که در کتاب‌هایشان منعکس است و این نوآوری‌ها در حاشیه‌های نهایت الحکمه که جز حاشیه‌های ماندگار و بنیه‌های علمی ایشان است، بروز دارد.

وی آیت الله مصباح یزدی را یک استاد برجسته و یک فیلسوف متعالی دانست و گفت: ایشان در عین حال به مباحث قرآنی نیز ورود می‌کرد و جز اولین کسانی بود که تفسیر موضوعی را در حوزه باب کردند.

آیت الله غروی با بیان اینکه چون ما تفسیر موضوعی را چند سال با ایشان داشتیم و در سال ۵۳ و ۵۴ که وارد حوزه شدیم، هنوز تفسیر موضوعی باب نشده بود، افزود: ایشان قائل بودند که موضوعات مختلف را باید دید و در ارتباط با هر موضوعی، یک دور قرآن را مشاهده و آیات را یادداشت کرد و خود ایشان هم این روش را دنبال می‌کردند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcj8aeh.uqethzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما