قم نيوز : آیین بزرگداشت نخستین شب ارتحال آیت الله محمد تقی مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری دوشنبه شب از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب در شبستان امام (ره) حرم حضرت معصومه (س) در قم برگزار شد
آیین گرامیداشت ارتحال آیت الله مصباح یزدی در قم برگزار شد
آیین گرامیداشت ارتحال آیت الله مصباح یزدی در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز در این مراسم آیات حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین، علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، سید محمد سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه (س)، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، سردار حسین اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی و بهرام سرمست استاندار قم حضور داشتند

 پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و ذکر مصیبت به مناسبت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی هم رزمنده قهرمان مبارزه ضد طاغوت و هم مجاهد پس از انقلاب بود.

آیت الله سید احمد خاتمی با اشاره به هشت جلوه جهادی آیت الله مصباح گفت: یک جلوه آن قبل از انقلاب است و در قبل از انقلاب در کمتر بیانیه انقلابی جامعه مدرسین است که امضای آیت الله مصباح در آن نباشد.

وی افزود: مرحوم آیت الله مصباح یزدی در قبل از انقلاب و در سال ۴۴ سالی که شاه یکه تازانه می تاخت نشریه ای به نام انتقام را منتشر کرد.

خاتمی تصریح کرد: در شرایطی که شاه نهضت ۱۵ خرداد را سرکوب و زندان ها را پُر کرده بود نشریه منتشر کردن علیه شخص شاه دل شیر می خواست ولی آیت الله مصباح این نشریه را تهیه و تنظیم می کرد و به حدی که حتی دوستانش نیز نمی دانستند توزیع می شد.

وی افزود: آیت الله مصباح یزدی با مخفی کاری مبارزه می کرد و بعد از انقلاب همه فهمیدند که این نشریه کار ایشان بوده، اگر طاغوت می فهمید آیت مصباح را اعدام می‌کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: اعضای جامعه مدرسین قبل از انقلاب بیانیه ای مبنی بر اینکه هدف این تشکل براندازی سلطنت است را نوشتند که به دست خط و امضای آیت الله مصباح بود.

وی گفت: به تصریح کسانی که از موافقان مصباح نبودند، این شخصیت از قهرمانان مبارزه قبل از انقلاب بود، تحریف گران به گونه ای چهره این بزرگ مرد را با دروغ و تهمت تحریف کردند که گویا آیت الله مصباح در مبارزه نقش نداشته است.

 خاتمی همچنین با یادآوری اینکه در ابتدای انقلاب بازار حزب توده گرم بود افزود: آیت الله مصباح با لیدر حزب توده و لیدر فداییان خلق مناظره کرد و بعدها گفتند که ما در برابر آیت الله مصباح احساس حقارت کردیم چرا که دیدیم این آیت الله فیلسوف مارکسیم را بهتر از ما شناخت.

وی ادامه داد: بعد از آن نیز در برابر انحراف های فکری و التقاط سیاسی مقابله کرد و در برابر استحاله های شده های فکری قهرمانانه ایستاد و هزینه آن که هتاکی، تهمت و اهانت بود را هم پرداخت.

وی افزود: اگر فقط همین بخش از زندگی ایشان را بنویسند زندگی قطوری خواهد شد، کسانی که در عرصه اتهام هیچ پروا و تقوایی نداشتند، هر چه ناجوانمردی داشتند نثار این عالم بزرگ کردند.

خاتمی همچنین بصیرت و بصیرت افزایی را نیز از جلوه‌های جهاد آیت الله مصباح خواند و گفت: آن مرحوم  علیه کسانی که خلوص اسلام ناب محمدی را هدف قرار دادند وارد میدان می شود و در مقابل التقاطی های سیاسی از این شهر به آن شهر و از این استان به آن استان قهرمانانه می ایستاد و چون این کار را برای خود یک وظیفه می‌دانست از این همه هتاکی خسته نمی شد.

وی فعالیت‌های فرهنگی پر رنگ و تولید اندیشه دینی را از دیگر جلوه‌های جهاد و مجاهدت آیت الله مصباح ذکر کرد و گفت: آیت الله مصباح تلاش خود را در عرصه فرهنگی متمرکز کرد و تاسیس موسسه پژوهشی امام، موسسه در راه حق، بنیاد فرهنگی باقرالعلوم (ع)، راه اندازی طرح ولایت، برگزاری جلسه های عمومی برای نقد اندیشه های التقاطی و حضور فعال در ستاد انقلاب فرهنگی بخشی از جهاد این عالم فرهیخته است.

 خاتمی همچنین در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب ۲ شخصیت مورد شدیدترین هجمه ها قرار گرفتند که یکی شهید بهشتی و دیگری آیت الله مصباح بوده است.

امام جمعه موقت تهران همچنین ولایت مداری را مهمترین ویژگی جهادی آیت الله مصباح توصیف کرد و افزود: آیت الله مصباح با اینکه چند سال از رهبر معظم انقلاب بزرگتر بود ولی نسبت به رهبری احترام و تواضع فراوانی داشت.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بدلیل بیماری، عصر جمعه ۱۲ دی دار فانی را وداع گفت و پیکرش پس از تشییع باشکوه در تهران، مشهد و قم امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه (س)به خاک سپرده شد.

انتهای پیام / 106

     
https://qomnews.ir/vdchx6nw.23nxmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما