قم نيوز : وزیرمیراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لوح ثبت قم به‌عنوان شهر ملی انگشترسازی را به استاندارو مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان اعطاء کرد.
اهداء لوح شهر ملی انگشتر توسط وزیر میراث فرهنگی به استاندار قم
اهداء لوح شهر ملی انگشتر توسط وزیر میراث فرهنگی به استاندار قم
به گزارش قم نیوز لوح ثبت شهر قم به‌عنوان شهر ملی انگشترسازی با رای نهایی چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صادر شد.

در دومین مراسم اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که امروز با حضور علی اصغرمونسان وزیرمیراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی،غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، مدیرکل و معاونان صنایع‌دستی و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم و همچنین رئیس انجمن زیورآلات و انگشتر این شهر برگزار شد، لوح انتخاب شهر قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر به بهرام سرمست استاندار این شهر اهداء شد.

در این لوح وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر حفظ این عنوان و تلاش مسئولان و دست‌اندرکاران شهر قم در مسیر رشد آن تأکید کرده است.

اختصاص 300 مغازه برای فعالیت هنرمندان انگشترساز در قم

استاندار قم در این مراسم با اشاره روند اجراشده مراحل ثبت ملی قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر اظهار داشت: در کارگروه ویژه‌ای که در این راستا برگزار شد، شرح وظایف هرکدام از دستگاه‌های مربوط به آن‌ها ابلاغ و تمام اقدامات و مصوبات لازم برای این ثبت ملی انجام‌شده و همچنان برای رسیدن به اهداف موردنظر ادامه دارد.

بهرام سرمست افزود: در گام نخست 300 باب مغازه برای انجام فعالیت‌های مربوط به انگشترسازی به همراه ارائه تسهیلات برای هنرمندان در نظر گرفته‌شده است.

رئیس شورای اداری استان قم بیان کرد: در کمیته معادن استان نیز درباره استقرار بازارچه گوهرسنگ و عقیق در ورودی شهرقم برای عرضه محصولات و سوغات قم تصمیم‌گیری شده است.

سرمست همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر یک‌هزار کارگاه تولید زیورآلات و سنگ‌تراشی در این استان فعال است و معادن سنگ‌های نیمه قیمتی، بازارهای زیورآلات و حضور بیش از 20 میلیون زائر خارجی و داخلی از حمله ظرفیت‌های استان قم به شمار می‌آید.

انتخاب قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر از رویدادهای ماندگار میراث‌فرهنگی است

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: انتخاب شهرقم به‌عنوان شهر ملی انگشترسازی نشان از قدمت این شهر در ساخت انگشتر دارد و به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم این استان در بخش میراث فرهنگی ماندگار می‌شود.

حمید یزدانی با قدردانی از مسئولان این استان به‌ویژه استاندار در راستای ثبت قم به‌عنوان شهر ملی انگشترسازی بیان کرد: ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی و توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه از موضوع‌های مهم در راستای معرفی قم به‌عنوان شهر ملی انگشترسازی است.

وی افزود: با ابلاغ استاندارقم برخی از دستگاه‌های متولی ازجمله شهرداری، سازمان صمت، اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین برخی سازمان‌های متولی دیگر موظف به فراهم کردن زیرساخت‌ها و تسهیلات در موضوع توسعه صنعت انگشترسازی در قم شده‌اند که این اقدامات نیز می‌تواند دررسیدن به اهداف شهر ملی انگشترسازی مؤثر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: همچنین در کارگروه مربوطه شهرقم به‌عنوان شهر ملی انگشترسازی مقررشده است، در برخی از میادین شهر انگشتر و عقیق نصب شود.

یزدانی بیان کرد: همچنین المان سازی شهری با برند انگشتر نیز از دیگر برنامه‎‌هایی است که در معرفی قم به‌عنوان شهر ملی انگشترسازی تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: موضوع مطرح شدن قم به عنوان شهرجهانی انگشتر و دریافت لوح جهانی نیز مطرح شده است که این مهم به یک کارشناسی و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد و استاندار نیز برای پیگیری این موضوع اعلام آمادگی کرده است.

یزدانی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز همانند گذشته و بیش از پیش از هنرمندان و فعالان عرصه صنعت انگشترسازی حمایت می‌کند و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم نیز آماده همکاری است.

1200 هنرمند قمی در صنعت انگشتر فعال هستند

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر یکهزار و 200 هنرمند این استان به هنر انگشترسازی مشغول هستند.

سید مجتبی علامه افزود: در زمینه شهرملی انگشتراستانداری، سازمان صمت، اتاق بازرگانی، شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان ملی استاندارد، خوشه انگشتر و انجمن تولیدکنندگان زیورآلات سنتی و صنایع‌دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم را همراهی می‌کنند.

معاون صنایع‌دستی  اداره کل میراث فرهنگی استان قم خاطرنشان کرد: قم در فرش، سفال و زیورآلات همیشه شهره بوده اما در حال حاضر باوجود معادن غنی سنگ‌های قیمتی صنعت انگشتر و زیورآلات آن پیشتاز است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaawno.49nyw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما