دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۱
کد مطلب : 94012
عضو شورای عالی حوزه علمیه مطرح کرد:

ممانعت آیت الله مصباح یزدی از رواج گرایشات افراطی علمی و دینی

قم نيوز : عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به ممانعت آیت الله مصباح یزدی از رواج گرایشات افراطی علمی و دینی گفت: توجه به رضایت خدا در کارهای علمی توصیه همیشگی علامه مصباح یزدی بود.
ممانعت آیت الله مصباح یزدی از رواج گرایشات افراطی علمی و دینی
ممانعت آیت الله مصباح یزدی از رواج گرایشات افراطی علمی و دینی
به گزارش قم نیوز آیت‌الله محمود رجبی عصر یکشنبه در مراسم بزرگداشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دانشگاه قم با اشاره به فعالیت‌های علمی علامه مصباح در حوزه علوم انسانی و وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: کسانی که قبل از انقلاب را به خاطر دارند، به خوبی می‌دانند که رژیم گذشته سعی کرد هم حوزه را نسبت به دانشگاه و هم دانشگاه را نسبت به حوزه بدبین کند و قبل از انقلاب چنان برای جدایی حوزه و دانشگاه تبلیغ شده بود که نگرش غالب آن بود که حوزه، دانشگاه را طیفی غرب‌گرا و بدون علاقه به دین می‌دانست و دانشگاه هم، حوزه را متحجر، عقب‌مانده و مخالف علم و پیشرفت معرفی می‌کرد.

وی با اشاره به تلاش افراد معدودی مانند شهید باهنر، شهید مفتح، شهید بهشتی و شهید مطهری برای از بین بردن این بدبینی‌ها افزود: قبل از انقلاب خواب و خیال بود که حوزه و دانشگاه کنار هم بنشینند و بحث علمی کنند، اما علامه مصباح یزدی بعد از انقلاب فرهنگی جز اولین افرادی بود که وارد عرصه تولید علوم انسانی اسلامی شد.

تلاش آیت الله مصباح یزدی منشأ اثر در وحدت حوزه و دانشگاه بود

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه علامه مصباح یزدی طرحی جامع برای این کار نوشتند و دفتر وحدت حوزه و دانشگاه در این راستا تأسیس شد که امروز در قالب پژوهشگاه فعالیت دارد، گفت: ایشان از طریق جهاد دانشگاهی صد نفر از استادان دانشگاه را در پنج رشته دعوت کردند و به تبیین بحث برای آن‌ها و ضرورت کار پرداختند.

وی در ادامه افزود: این اقدامات به گونه‌ای مؤثر بود که نگرش بسیاری از افراد نسبت به مجموعه حوزه و علوم انسانی تغییر کرد و اساتید نزدیک صد جلسه سخنان ایشان را شنیدند و بحث کردند تا نوبت به نوشتن سرفصل دروس در رشته‌هایی چون سیاست و حقوق رسید.

آیت الله رجبی با اشاره به وجود افرادی غیر مذهبی و با زاویه بینشی با آیت الله مصباح یزدی در میان این اساتید بیان کرد: علامه مصباح یزدی چنان از نظر روابط عاطفی و علمی با آنها مواجه شد که چندین سال همکاری با حوزه، دانشگاه و مؤسسه داشتند و حتی وقتی با مشکلات بودجه‌ای روبرو شدیم، خود استادان حاضر شدند با هزینه خودشان به قم بیایند و جلسات ادامه یابد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از درس‌آموزی یکی از استادان صاحب نظر و دارای روش علوم اجتماعی از روش تدریس آیت الله مصباح یزدی افزود: ایشان عشق همکاری حوزه و دانشگاه را ایجاد کرد و رویکرد نقادانه را به دیگران آموخت و نهادینه کرد و ثمره این کار خودباوری بیشتر برای فضاهای علمی بود.

ممانعت آیت الله مصباح یزدی از رواج گرایشات افراطی علمی و دینی

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه نقش آیت الله مصباح یزدی در جلوگیری از رواج گرایشات افراطی علمی و دینی گفت: ایشان معتقد بود باید بر اساس مبانی دینی به‌گزینی کنیم و نباید بگوییم علوم غربی کلاً باطل است، بلکه باید از دستاوردهای تجربی بشر استفاده شود و تا پایان عمر هم بر این مسئله تأکید داشتند، اما تجربه و حس را تنها راه کشف علم نمی‌دانستند.

وی با اشاره به اعتقاد علامه مصباح یزدی برای استفاده از مباحث روان‌شناسی، علوم تربیتی و فلسفی موجود افزود:: اگرچه علامه مصباح یزدی معتقد بودند که تنها راه کسب معرفت تجربه و حس نیست، اما بر این باور بودند که این علوم نیز تجربه بشری است و خودشان در بسیاری از این علوم ورود کرده و در علوم تربیتی نظریه‌پردازی دارند و قدرت نظریه‌پردازی در این علوم را به شاگردانشان آموختند.

تسلط علامه مصباح یزدی بر چند زبان دنیا

آیت الله رجبی با اشاره به مخالفت از روی لج‌بازی عده‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی با فعالیت آیت الله مصباح در عرصه علوم انسانی بیان کرد: برخی روی آوردن به علوم انسانی اسلامی را نفی و طرد تجربه معرفی کردند، در حالی که نظر استاد ارتقای علوم بود و نه مخالفت با علم و تجربه و ایشان بسیاری از مباحث غربی را از متون اصلی خوانده بود و به زبان انگلیسی مسلط بود، فرانسوی می‌دانستند و تا حدی با آلمانی آشنا بودند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) شخصیت آیت الله مصباح یزدی را شخصیتی کم نظیر بلکه بی‌نظیر دانست و گفت: در ریاضیات سطوح عالی این علم را بلد بود و در عرصه حوزه و دانشگاه و کمک به ارتقای علوم انسانی حق بزرگی بر گردن همه کشور و به خصوص دانشگاه‌ها دارد.

توجه به رضایت خدا در امور توصیه همیشگی آیت الله مصباح یزدی بود

وی با اشاره به توصیه‌های علامه مصباح به شاگردان، افزود: یکی از توصیه‌های مهم ایشان به ویژه در عرصه علمی این بود که کارها را خالصانه برای خدا انجام دهیم؛ ایشان حتی وقتی مسائل اداری را می‌خواستند پیگیری کنند دنبال این بودند که در قالب مقرارت اداری، شرعیات مخدوش نشود و معتقد بودند که رضایت خدا را باید به دست بیاوریم.

آیت‌الله رجبی با اشاره به دغدغه علامه مصباح یزدی در روزهای پایانی عمر خود مبنی بر حتمی بودن پاسخگویی در برابر خدا بیان کرد: حتی وقتی تیم پزشکی دستوراتی برای بیماری ایشان دادند، علامه تأکید داشت که خدا حجت شرعی برای او ایجاد کرده و به این دستورات پایبند بود و در خوردن دارو هم بنا را بر رضایت خدا گذاشته بود.

وی با اشاره به توصیه دیگر آیت الله مصباح یزدی در انجام کارها را با کارشناسی لازم و بدون شتاب و عجله افزود: علامه همیشه می‌گفتند که در کارها مشورت بگیرید و امور را با تأمل و دقت انجام دهید و خودشان در این کار خیلی مراقبت داشتند و مشورت می‌کردند، ولی وقتی به نتیجه می‌رسید کوتاهی نمی‌کرد و خیلی از تهمت‌ها و اهانت‌ها را هم در این مسیر پذیرفت و چون وظیفه را تشخیص داده بود، نتیجه کار برای او مهم نبود.

ارادت علامه مصباح یزدی به اهل بیت (ع) و امامین انقلاب

عضو جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه با بیان توصیه دیگر علامه مصباح یزدی درباره توسل به اهل بیت (ع) گفت: ایشان همواره توصیه می‌کرد که به حضرت معصومه (س) متوسل شویم و دعای سلامتی امام زمان (عج) را زیاد قرائت می‌کردند و در ابتدای سخنرانی‌ها بر فرستادن صلوات اصرار داشتند و عشقشان به امام و رهبری و دفاع جانانه در این مسیر هم ناشی از محبت به اهل بیت (ع) بود.

وی در پایان تاکید کرد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی حتی به گروه‌های دانشجویی که از تهران می‌آمدند، می‌گفت که به امام خمینی (ره) متوسل شوید و به مزار ایشان بروید و عشق او به رهبری هم برای سال‌های اخیر و دوره رهبری نبود، بلکه در دوره ریاست جمهوری هم همین وضعیت را داشت و می‌گفت که هر وقت جلسه‌ای با آیت‌الله خامنه‌ای داریم، علاقه ما به ایشان بیشتر می‌شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcf0xd1.w6djyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما