پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب : 94083
رئیس مرکز بهداشت قم مطرح کرد:

مخالفت با بازگشایی مدارس استان قم تا اطلاع ثانوی

قم نيوز : رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: موافق بازگشایی مدارس استان قم در ۲ ماه پایان سال به دلیل وجود مواردی همچون آنفلوانزا و ورود کرونا ویروس انگلیسی در کشور نیستیم.
مخالفت با بازگشایی مدارس استان قم تا اطلاع ثانوی
مخالفت با بازگشایی مدارس استان قم تا اطلاع ثانوی
به گزارش قم نیوز سیامک محبی صبح پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه شرایط استان از لحاظ وضعیت کرونا در حال حاضر دارای شرایط مطلوبی است و بر اساس رنگ بندی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت وضعیت استان قم در رنگ آبی قرار دارد و جز استان‌های نسبتاً مطلوب هستیم، گفت: از حیث بیماری در هفته جاری رتبه سی ام را داشتیم و فقط سیستان و بلوچستان در کشور پایین‌تر از ماست.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه وضعیت ترافیک، تردد، حضور در اجتماعات و فعالیت‌های اجتماعی در استان قم با سیستان و بلوچستان قابل قیاس نیست و امیدوار هستیم در آینده نیز این وضعیت بیشتر در قم بهبود یابد، افزود: وضعیت آبی فعلی در استان ماحصل تلاش مردم و دستگاه‌ها با یکدیگر است و ما جز اولین استان‌هایی بودیم که از شرایط قرمز خارج شدیم.

وی با اشاره به اینکه پیروی از شیوه نامه‌های بهداشتی در هفته‌های گذشته در بین مردم بهتر شد و بحث محدودیت‌ها و شروع طرح شهید سلیمانی به مجموعه استان در کنترل شیوع کرونا در استان کمک کرد، گفت: امیدواریم که این روند ادامه دار باشد و شکننده نباشد.

محبی افزود: وضعیت شیوع کرونا در هفته منتهی به بیست و یکم دی ماه در استان روند نزولی داشت و ۸۹ بیمار پذیرش اورژانس را داشتیم که ۵۱ نفر از آنها در مراکز درمانی بستری شدند که در ۲۰ مهر، ۱۱۹۲ نفر پذیرش اورژانس داشتیم که ۷۰۱ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی با تاکید بر اینکه چهار از هر ۱۰۰ هزار نفر، جمعیت تعداد افراد بستری جدید در هفته منتهی به ۲۱ دی ماه بوده است و میانگین روزانه بستری در بیمارستان ۱۱۳ نفر بوده که این روند کاهشی بوده و تا دیروز این عدد به ۱۰۲ رسیده بود، گفت: ۸۰ نفر در پایین‌ترین نقطه بروز بیماری در استان در اردیبهشت ماه بوده و هنوز با آن زمان فاصله داریم.

سیامک محبی با تاکید بر اینکه در هفته گذشته ۹۳۹ تست را انجام دادیم و بخش بیشتر آن از طریق مراکز سرپایی و بهداشتی بوده است، افزود: یکی از سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی افزایش تعداد تست‌ها است که به روند شناخت بیماران کمک بیشتری می‌کند تا با مراقبت‌های بعدی و قرنطینه کردن افراد، فعالیت انتقال به سایرین را متوقف کند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۸۳ درصد از بیماران در مراکز سرپایی شناسایی می‌شوند که قابل قبول است و هراسی که مردم از حضور در بیمارستان‌ها داشته‌اند را این مراکز درمان سرپایی از بین برده است، ادامه داد: با انجام مراقبت‌های بیشتر در منزل و توصیه و سرکشی به منازل در طرح شهید سلیمانی خوشبختانه روز به روز شاهد کاهش شروع بیماری در استان هستیم.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه ۳ برنامه غربالگری سنگین را در مراکز بهداشتی در کنار نظارت و مراقبت‌ها دنبال کردیم، افزود: هنوز هم برنامه‌های زیادی برای کنترل شیوع کرونا در استان توسط گروه‌های مختلف با جدیت پیگیری می‌شود.

سیامک محبی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا در استان ۹ مرکز منتخب کووید ۱۹ را راه‌اندازی کردیم و جز استان‌های با تعداد بالای این مراکز هستیم، گفت: در دو شیفت بیماران را نمونه‌گیری و مراقبت می‌کردیم و بیماران در صورت علائم کرونا و ارتباط با فرد دارای بیماری، نمونه از آنها به صورت رایگان گرفته می‌شد و علاوه بر ارائه خدمات پزشکی، خدمات مراقبتی و دارویی نیز به آنها ارائه می‌شد تا قبل از وخیم شدن وضعیت فرد و مراجعه به بیمارستان، وضعیت آنها بهبود یابد.

وی افزود: در حال حاضر ۷ درصد از تعداد تست‌های ما مثبت است و در برخی از ایام ۷۳ درصد از نمونه‌های ما در استان قم متأسفانه مثبت بوده است.

محبی با اشاره به اینکه در مراکز ۹ گانه که در سطح استان دارای فعالیت هستند
، روند هفتگی تعداد مراجعین به آنها در هفته منتهی به ۲۱ دی، ۹۸۸ نفر بوده است، افزود: این عدد نسبت به زمان پیک کرونا در آبان‌ماه در استان قم نیز کاهش یافته است.

وی با اشاره به وجود پنج نفر بستری در کشور از گونه جدید کرونا در شهرهای کشور گفت: تا به الان از گونه کرونا انگلیسی در استان خوشبختانه نداشتیم و تا به امروز گزارشی مبنی بر این موضوع دریافت نشده، ولی سرایت در این بیماری به شدت افزایش یافته و تا ۵۰ برابر نیز خواهد بود و تفاوت گونه‌های سابق بیماری کرونا با این گونه این است که این نوع گروه‌های سنی پایین را نیز بیشتر درگیر می‌کند.

محبی با ابراز گلایه از رعایت نکردن برخی برنامه‌های بهداشتی توسط مردم، گفت: استفاده از ماسک در هفته گذشته کاهش داشته است و این کاهش در اماکن عمومی به ۷۴ درصد رسیده که این عدد قبلاً بالای ۸۶ درصد بوده است و تجربه نشان داده که هر زمان که استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کمتر شده است در دو تا سه هفته بعد از آن در هر منطقه، تعداد مبتلایان افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود صاحبان واحدهای صنفی، مجتمع‌های تجاری، مکان‌های تجاری و واحدهای صنعتی باید میزان بیشتری از زدن ماسک را به خود اختصاص دهند، افزود: استفاده از ماسک در تمام فضاها و مکان‌ها اهمیت دارد و در وسایل حمل و نقل نیز این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محبی با تاکید بر اینکه روز بازارها در دو هفته گذشته شرایط مطلوبی را از لحاظ شیوه نامه‌های بهداشتی نداشته و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکردند، گفت: با برگزاری جلسه در روزهای آینده امیدواریم شرایط روز بازارها نیز به شرایط مطلوب بازگردد.

وی گفت: وضعیت تمام گروه‌های شغلی و مکان‌های مختلف به صورت هفتگی گزارش گیری می‌شود و خدمت استاندار ارائه می‌شود.

محبی با بیان اینکه موافق بازگشایی مدارس در پایه‌های اول و دوم و برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای در قم نبودیم، گفت: این مسئله باید در استانداری بحث و بررسی تخصصی شود تا به نتیجه برسد.

وی تأکید کرد: در دو ماه پایان سال تحصیلی به دلیل وجود مواردی همچون آنفلوانزا و ورود کرونا ویروس انگلیسی در کشور، می‌تواند وضعیت بیماران کرونایی در استان را افزایش دهد و به تبع این موضوعات، ما مخالف بازگشایی مدارس در استان خواهیم بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdsz0n.yt0oj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما