دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب : 94151

کمبود ۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قم

قم نيوز : معاون محیط زیست استان قم گفت: در حال حاضر ۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان وجود دارد که تعداد این ایستگاه ها باید به عدد ۱۰ برسد.
کمبود ۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قم
کمبود ۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قم
به گزارش قم نیوز هر ساله با شروع فصول سرد، هوای آلوده میهمان شهرهای پرجمعیت می‌شود و باعث مختل شدن زندگی شهروندان و آسیب‌های مختلف به سلامتی و حتی عاملی برای مرگ و میر در بین گروه‌های پرخطر می‌شود؛ بر اساس اعلام مرکز کنترل و پایش هوا، عوامل مختلفی برای بروز آلودگی هوا در شهرها وجود دارد که در صورت مقابله با این عوامل می‌توان به برخورداری از هوای پاک حتی در پاییز و زمستان امیدوار بود.

موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به شاخص‌های آماری از وضعیت آلودگی هوای قم می‌گوید: از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۰ دی‌ماه تعداد روزهای پاک و سالم ۲۲۵ روز و این میزان در مدت مشابه در سال گذشته ۲۱۱ روز بوده است.

کارشناسان معتقدند علت عمده آلودگی هوا مربوط به فعالیت‌های انسانی است؛ هوای هر منطقه با توجه به موقعیتی که دارد با عوامل مختلفی آلوده می‌شود که برخی از عوامل آلودگی هوا بدلیل مصرف سوخت‌های فسیلی در کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها، کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی و آلودگی هوای داخل خانه‌ها است.

۷۰ روز هوای ناسالم در نه ماهه امسال

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قم درباره اهمیت هوا در زندگی و حیات انسان‌ها می‌گوید: اگر واحدهای تغذیه خودمان را در نظر بگیریم می‌توانیم بگوییم که روزانه یک واحد غذا و آب را مصرف می‌کنیم ولی مصرف ما از هوا حدود ۹ واحد است که نشان می‌دهد هوای سالم برای سلامتی و جسم افراد ارزش بالایی دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و عموم حدود ۷۰ روز بوده است، گفت: جنس آلودگی‌ها در این فصل به دلیل وارونگی هوا و افزایش مصرف سوخت تغییر می‌کند و ذرات کوچک‌تر از دو و نیم میکرون به سمت بالا حرکت می‌کنند

احمدی زاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر در استان بیشتر آلودگی‌های ما مربوط به فعالیت‌های انسانی است، ادامه داد: با وجود ذرات به قطر دو و نیم میکرون در هوا و نشستن آنها بر روی سطوح و بررسی علت آن نشان می‌دهد اینها به خاطر احتراق و تردد ماشین‌ها در این ایام است.

کمبود ۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قم

اسماعیل احمدی زاده با تاکید بر اینکه در استان قم ۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود دارد که این ایستگاه‌ها با دقت ساعتی بسیار حساس آلودگی‌ها را رصد می‌کنند گفت: ما نیازمند ۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا هستیم و تقسیم‌بندی وضعیت آلودگی هوا با توجه به شاخص صورت می‌گیرد که پارامترهای مختلف آلودگی هوا مثل مونوکسید کربن، سولفید گوگرد و سایر گازها یک شاخص ملموسی را ایجاد می‌کند.

معاون محیط زیست قم می‌گوید: خودروها و موتورسیکلت‌ها و نیروگاه حرارتی از عوامل تولید کننده آلودگی هوا در قم هستند اما نیروگاه حرارتی قم حدود ۲ و نیم میلیون متر مکعب مصرف سوخت گاز دارد یعنی در حدود مصرف کل استان قم گاز می‌سوزاند.

نیروگاه حرارتی بیش از ۲ برابر مصرف قم گازوئیل می‌سوزاند

اسماعیل احمدی زاده یکی از دلایل افزایش آلودگی هوای قم در فصول سرد را کمبود گاز و ورود نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی به مصرف سوخت مایع می‌داند و می‌گوید: نیروگاه حرارتی در زمستان‌ها گازوئیل مصرف می‌کند و از این نظر باعث افزایش آلودگی هوا در استان می‌شود.

سیدمحمود طاهری مدیرعامل شرکت گاز استان قم با بیان اینکه نیروگاه حرارتی برق در هنگام کمبود گاز از سوخت نفت گاز استفاده می‌کند گفت: مصرف روزانه نفت گاز در نیروگاه حرارتی قم ۲.۵ برابر مصرف نفت گاز (گازوئیل) در استان قم است که مقدار تخصیص یافته نفت گاز را باید مدیریت می‌کردند یا فعالیت خود را با کاهش ظرفیت ادامه می‌دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز معتقد است یکی از عوامل تشدید آلودگی در شهر قم جانمایی نامناسبت برای واحدهای تولیدی است مثلاً جانمایی نامناسب نیروگاه‌های حرارتی قم در مسیر جهت باد باعث شده آلودگی این نیروگاه جهت مخالف باد، یعنی به سمت قم و پردیسان آورده شود.

مرز استان‌ها حیات خلوت مجرمان زیست محیطی

سیدرضا مشکینی می‌گوید؛ بر اساس آمارهای موجود و پایش‌های انجام شده ۵۰ تا ۶۰ واحد صنایع آلاینده در استان قم وجود دارد که هرکدام از واحدها باید بر اساس شیوه نامه‌ای که ابلاغ شده نسبت به برطرف کردن مشکلات زیست محیطی اقدام می‌کنند اما مرز استان‌ها حیات خلوت مجرمان زیست محیطی است چنانچه برای جانمایی کارخانه‌های استان مرکزی که در حوزه آبریز استان قم قرار دارند، با توجه به تقسیمات جغرافیای و سیاسی مناطق آزاد از ما استعلام نمی‌کنند.

بحث آلودگی نیروگاه حرارتی سال‌هاست به عنوان یکی از موضوعات چالشی فصلی آن هم فقط به صورت مقطعی مطرح می‌شود و تا به امروز تصمیمی جدی درباره این منبع آلودگی در قم گرفته نشده است از آنجایی که قم تنها یکی از مصرف کنندگان برق تولیدی این نیروگاه هست و مابقی در شبکه سراسری توزیع می‌شود حل این مشکل نیازمند عزم ملی است تا گاز مورد نیاز نیروگاه در فصل زمستان تأمین شود اما تا به امروز فقط قمی‌ها هزینه‌های همسایگی با این نیروگاه را داده‌اند و عزم و اراده ملی برای حل این معضل دیده نشده است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjvveh.uqexizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما