کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وعده پرداخت تسهیلات کرونایی دولت به تالارها و رستوران‌های قم عملی نشده است

خبرگزاری تسنیم , 30 دی 1399 ساعت 19:33

رئیس اتحادیه تالار، رستوران و تهیه غذای قم با اشاره به اینکه کارگران این صنف سال‌ها حق بیمه پرداخت کرده ولی تأمین اجتماعی حق بیمه بیکاری آن‌ها را پرداخت نمی‌کند گفت: دولت به وعده پرداخت تسهیلات کم‌بهره عمل نکرد.


به گزارش قم نیوز بیش از 11 ماه از شیوع و اپیدمی ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و با سپری کردن پیک سوم این بیماری این روزها شرایط کشور تا حدودی زیادی با ثبات روبرو شده است.

در این 11 ماه بارها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌هایی برای مردم، اماکن و اصناف مختلف ایجادشده است، هرچند این محدودیت‌ها برای کاهش شیوع کرونا بوده است ولی همین میزان محدودیت نیز بسیاری از اصناف را دچار مشکلات عدیده مالی کرده است.

یکی از این اصناف که در این محدودیت‌ها به نظر بیشترین آسیب را دیده است فعالان تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا بوده‌اند که در این زمینه بهرام موسایی رئیس اتحادیه تالار، رستوران و تهیه غذای قم در گفت گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به وجود مشکلات بسیار برای صنف رستوران‌داران و تالارهای پذیرایی استان به‌واسطه شیوع کرونا اظهار داشت: کارگران این صنف 20سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و حال که کرونا سبب بیکاری آن‌ها شده، تأمین اجتماعی حق بیمه بیکاری آن‌ها را پرداخت نمی‌کند .

عدم همکاری دولت در پرداخت تسهیلات کم‌بهره

وی با بیان اینکه دولت با اینکه به ما وعده پرداخت تسهیلات کم‌بهره داده ولی هیچ‌گونه تسهیلاتی به ما پرداخت نکرده است، ابراز کرد: این وعده وعیدها مسئولان دولتی فقط سبب ناامیدی همکاران و کارگران این صنف شده است.

رئیس اتحادیه تالار، رستوران و تهیه غذای قم با اشاره به نحوه فعالیت این صنف همزمان با شیوع کرونا تصریح کرد: کمتر از ده درصد رستوران‌های استان در ایام محدودیت‌های کرونایی فعال بودند که آن‌هم با فشارهایی که از مراکز مختلف وارد می‌شد مجبور به تعطیلی شده بودند.

وی با تأکید بر اینکه انگیزه این صنف در ماه‌های گذشته به‌شدت کاهش‌یافته است، یادآور شد: تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها هزینه‌های چندمیلیاردی برای اماکن خود انجام داده‌اند ولی بسیاری به خاطر دلسوزی کارگران مجبور به فعالیت هستند والله با این همه وعده و عدم‌حمایت انگیزه‌ای برای فعالیت در این صنف وجود ندارد.

انتقاد از عدم اجرای بیمه بیکاری کارگران

موسایی با گلایه از زیر پا گذاشتن برخی قوانین توسط سازمان تأمین اجتماعی در زمینه بیمه بیکاری اضافه کرد: از دولت تقاضا داریم تسهیلاتی با سود کم به صاحبان این کسب‌وکار بپردازد تا آنان بتوانند از عهده حقوق کارگران خود برآیند.

وی خاطرنشان کرد: تنها اتفاق خوبی که در این صنف افتاده این بوده که افرادی در بین همکاران که از تمکن مالی خوبی برخوردار بوده را شناسایی کردیم و باهم یک مجموعه تشکیل دادیم تا بتوانیم ماهیانه بسته‌های حمایتی به کارگران خود بدهیم و در این موضوع هیچ سازمان یا ارگانی دخالت نداشت و تمام هزینه‌ها شخصی پرداخت می‌شود.

رئیس اتحادیه تالار، رستوران و تهیه غذای قم ادامه داد: علت برقراری چنین مجموعه‌ای برای کارگران این بود که سازمان تأمین اجتماعی بیمه بیکاری آنان را پرداخت نکرده و ما مجبور به آن شدیم که برای کارگران خود چنین تدبیری کنیم تا بلکه از این راه بتوانیم به آن‌ها کمکی کرده باشیم

وی با تأکید بر اینکه این صنف بیشترین آسیب را در زمان کرونا به‌واسطه دستورات ستاد ملی کرونا مبنی بر ایجاد محدودیت و تعطیلی مراسمات خورده است، گفت: ما این انتظار را از دولت نداریم که استفاده مردم از تالارها را مجاز کند، چراکه دوست نداریم کسی به کرونا مبتلا و آسیب ببیند ولی این انتظار را داریم که سازمان تأمین اجتماعی بیمه بیکاری کارگران این صنف را بپردازد و در پرداخت حقوق آن‌ها اندکی تأمل نکند.

ضرر چندصد میلیونی با ایجاد محدودیت‌ها

موسایی تصریح کرد: هر رستوران در دوران کرونا میانگین 700 الی 800 میلیون ضرر داده است و این ضرر قابل جبران نیست، جز اینکه دولت با پرداخت تسهیلات به صاحبان مشاغل از این موضوع بکاهد.

وی خاطرنشان کرد: ما تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم و در این مورد به علت بازدهی درست از طرف ستاد کرونا تشویق شده‌ایم، لذا هیچ‌گونه واحد پلمپ شده در سطح استان نداشته‌ایم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 94178

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/94178/وعده-پرداخت-تسهیلات-کرونایی-دولت-تالارها-رستوران-های-قم-عملی-نشده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir