چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : 94195

۸۴۰۰ مادر باردار قمی تحت پوشش خدمات مرکز بهداشت هستند

قم نيوز : رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر هشت هزار و ۴۰۰ مادر باردار در این استان تحت پوشش خدمات مرکز بهداشت هستند.
۸۴۰۰ مادر باردار قمی تحت پوشش خدمات مرکز بهداشت هستند
۸۴۰۰ مادر باردار قمی تحت پوشش خدمات مرکز بهداشت هستند
به گزارش قم نیوز معصومه فرشید مقدم افزود: تعداد مادران باردار در استان قم بیش از این رقم است و تعدادی از آن‌ها به دلیل ترس از کرونا به پایگاه‌های سلامت مراجعه نمی‌کنند و یا ترجیح می‌دهند در مطب‌های خصوصی خدمت دریافت کنند.

وی گفت: پرونده سلامت برای مادران باردار در پایگاه‌های سلامت تشکیل و دستور آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های لازم برای مادران باردار نوشته می‌شود.

وی اضافه کرد: ماماهای مراکز سلامت ارزیابی سلامت مادر و جنین را انجام می‌دهند و اگر نیازمند ارجاع به متخصص زنان و یا بیمارستان باشد،‌ انجام می‌شود.

فرشید مقدم با اشاره به ارائه برخی خدمات به‌صورت غیرحضوری به دلیل شیوع کرونا، بیان کرد: در هر پایگاه سلامت، یک گروه مجازی متشکل از ماما و مادران باردار تشکیل شده و ماما پیام‌های بهداشتی را در گروه درج می‌کند.

وی افزود: مادران باردار می‌توانند تصویر سونوگرافی و یا آزمایش خود را برای ماما ارسال و ارزیابی ماما را نیز دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: کلاس‌های آمادگی زایمان نیز به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مادران باردار به‌صورت غیرحضوری در قالب پیام و موشن گرافیک برگزار می‌شود.

رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم مرکز بهداشت قم ادامه داد: در مواردی که مادران باردار باید به‌صورت حضوری به مراکز سلامت مراجعه کنند، نوبت‌دهی به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد تا مادران با ازدحام جمعیت و معطلی مواجه نشوند.

وی گفت: شماره داخلی ۴ سامانه اطلاع‌رسانی ۴۰۳۰ وزارت بهداشت که در سراسر کشور فعال است، مختص مادران باردار می‌باشد و ایشان در هر ساعت شبانه‌روز می‌توانند سوالات خود را با این سامانه در میان بگذارند.

وی افزود: ماماها به‌صورت شیفتی در این سامانه پاسخگوی سوال مادران باردار هستند و اگر مشکل مادران باردار قابل حل باشد راهنمایی می‌کنند و در غیراین‌صورت به مراکز درمانی ارجاع می‌دهند.

به گفته فرشید مقدم، هفت ماما از استان قم در سامانه ۴۰۳۰ حضور دارند و پاسخگوی مادران باردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: خدمات بهداشتی به مادران باردار در پایگاه‌های سلامت تا ۲ ماه پس از زایمان نیز ارائه می‌شود.

وی همچنین گفت: از ابتدای شیوع کرونا نمونه‌گیری کووید ۱۹ و ویزیت توسط پزشک عمومی برای تمام مادران باردار به‌صورت رایگان در پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود.

فرشید مقدم افزود: درصورتی‌که مادر بارداری علایم کرونا داشته باشد، تا ۱۴ روز به‌صورت روزانه تحت کنترل مراقبان بهداشت است و اگر علایم تشدید شود، ‌اقدامات لازم برای ارجاع به بیمارستان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: تمام مادران باردار هفته‌ای یک‌بار توسط کارشناسان پایگاه سلامت علیه ویروس کرونا غربالگری می‌شوند.

در سطح شهر قم، ۲۸ مرکز خدمات جامع سلامت و  ۸۹ پایگاه سلامت فعال است که به مردم خدمات اولیه سلامت ارائه می‌دهند.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdchmznw.23nkwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما