کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انعقاد تفاهم‌نامه ساخت تجهیزات تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور

خبرگزاری فارس , 4 بهمن 1399 ساعت 13:16

تفاهم‌نامه طراحی و ساخت تجهیزات الکترومکانیکال تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور به امضا رسید تا برای نخستین بار این تجهیزات در داخل کشور به تولید برسد.


به گزارش قم نیوز دکتر علی جان صادق پور در جلسه امضا و مبادله تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت تجهیزات الکترومکانیکال تصفیه‌خانه‌های فاضلاب که با حضور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، معاون استاندار قم و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد بهره‌وری را یک باور فرهنگی و ذهنی دانست و تأکید کرد: این باور باید در تمام فعالیت‌های اداری و اقتصادی و در قالب برنامه‌های توسعه کشور و با تأکید بر حفظ محیط زیست فرهنگ‌سازی شود.

وی رویکرد مدیریتی شرکت آب و فاضلاب استان را بر مبنای افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات دانست و به برخی از پروژه‌های این شرکت در راستای بهره‌وری اشاره کرد، گفت: طراحی و ساخت دستگاه‌های آشغال‌گیر در خط لجن و آشغال‌گیر مکانیکی ریزدانه 3 میلی‌متری از جمله این پروژه‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، افزایش رادمان تصفیه فاضلاب و جلوگیری از استهلاک تجهیزات از جمله مزایای این دستگاه‌ها دانست و یادآور شد: این دستگاه‌ها برای نخستین بار در کشور با همکاری کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان و یک شرکت دانش‌بنیان طراحی و ساخته شد و مراحل آزمایشی خود را با موفقیت سپری کرد.

وی در ادامه با اشاره به طراحی و ساخت اسکروپمپ فاضلابی با استفاده از دانش بومی خاطرنشان کرد: این دستگاه نیز تا پیش از این از کشورهای اروپایی وارد می‌شد اما با بومی‌سازی دانش ساخت آن و بهره‌برداری موفق از آن، سالانه از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

صادق پور تصریح کرد: اسکروپمپ فاضلاب نیز با همکاری متخصصین شرکت آب و فاضلاب و شرکت دانش‌بنیان نورمندی طراحی و ساخته شد و بهتر از نمونه خارجی آن در حال فعالیت است.

وی در ادامه به بخشی دیگر از اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان قم در راستای بهره‌وری اشاره کرد و جایگزینی سامانه‌های کلرزنی گازی و پرکلرین و دستی به سامانه کلرزنی آب ژاول، سامانه پایش و راهبری تأسیسات آب و فاضلاب، احداث 7 نیروگاه خورشیدی و دو نیروگاه برقابی و حذف قبوض کاغذی را از جمله این اقدامات برشمرد.
 
درون‌نگری سرلوحه فعالیت‌های آبفای استان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در ادامه این جلسه از شرکت آب و فاضلاب به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های ارائه خدمت یاد کرد و با اشاره به پروژه‌های بهره‌وری این شرکت گفت: طراحی و ساخت اسکروپمپ فاضلابی از جمله این پروژه‌ها است که مورد توجه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هم بود و مورد تقدیر سازمان ملی بهره‌وری هم قرار گرفت.

وی یادآور شد: این اقدامات نوآورانه در شرکت آب و فاضلاب ادامه یافته است و امروز نیز شاهد طراحی و ساخت چند نمونه دیگر این دستگاه‌ها هستیم.

محمود نوربخش در ادامه با اشاره به اهمیت بهره‌وری در دستگاه‌ها اداری و اجرایی اظهار کرد: هدف ما در کمیته بهره‌وری این است که نگاه‌های یکپارچه‌ای که قابلیت تسری به همه دستگاه‌های اجرایی را دارد به عنوان یک الگو سازماندهی کنیم.

وی استفاده از شاخص بهره‌وری در ارزیابی دستگاه‌ها را از دیگر برنامه‌هایی در راستای افزایش بهره‌وری دانست و خاطرنشان کرد: معتقدیم نوع نگاه شاخص‌ها در بحث ارزیابی به گونه‌ای است که دستگاه‌های استان نمرات بالایی را در این زمینه کسب می‌کنند که این مهم به دلیل شفافیت و نوع کارکرد دستگاه‌های استان هستند که قابلیت کمی پذیری دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم، توجه به بحث درون‌نگری را که از جمله شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی است را سرلوحه فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب به عنوان یک دستگاه پیشرو و توانمند در سطح استان دانست و گفت: از جمله نمونه‌های آن ساخت اسکروپمپ است که وابستگی کشور را به تأمین آن از خارج کشور را از بین برد.
 
حرکت آبفا بر مبنای فرایندمحوری
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم با اشاره به اهمیت بهره‌وری در کشور تأکید کرد: بهره‌وری در هر کجا که جاری و ساری شود ثمرات آن برای همه اقشار جامعه قابل رصد است.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اثربخشی مدیریت و مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان قم اظهار کرد: تیم مدیریتی آبفا در مجموعه دستگاه‌ها در ارائه خدمات شایسته به مردم پیشرو هستند.

محمدرضا گروسی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: این فعالیت‌ها نشان از شناخت کامل مبدأ و مقصد است که اصل فرایندمحوری است که از همه دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم در این راستا گام بردارند.
 
مصرف هشداردهنده آب در قم
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، بهره‌وری را کارایی به اضافه اثربخشی دانست و تصریح کرد: بر این اساس باید بتوانیم در هر لحظه فعالیت‌های خودمان را محاسبه و سنجش کنیم و با سطح معینی از نهاده‌ها، ستاده بیشتر یا بهتری به دست آوریم.

وی در ادامه با اشاره سختی‌های تأمین آب به ویژه در استان قم، بهره‌وری آب زیرمجموعه بهره‌وری انرژی و همپایه بهره‌وری سبز است گفت: یعنی در حالی که ما می‌خواهیم آب سالم، کافی و دارای کیفیت را برای همه بخش‌ها تأمین کنیم باید به سایر شاخص‌های زیست محیطی آب نیز توجه داشته باشیم.

فاطمه پهلوانی با بیان اینکه بهره‌وری آب باید در سه بخش تأمین، مصرف و بازیافت محقق شود، اظهار کرد: این موارد با شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و فنی و تکنیکال قابلیت تبیین دارد.

وی با تأکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب استان باید محور تدوین برنامه بهره‌وری آب باشد، گفت: استاندارد جهانی مصرف سرانه خانگی آب به ازای هر نفر، 80 لیتر است که این شاخص در کشور 150 و در استان قم به 160 لیتر می‌رسد.

رئیس سازمان بهره‌وری ایران، این میزان مصرف آب را برای اقلیمی مثل شهر قم هشداردهنده دانست و خاطرنشان کرد: با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه می‌توان ضمن تأمین آب مورد نیاز شهروندان، از تخریب محیط زیست نیز جلوگیری کنیم.

وی در پایان بر ضرورت پیوست بهره‌وری در طرح‌های و برنامه‌ها تأکید کرد و یادآور شد: پروژه‌های آب و فاضلاب استان قم در راستای بهره‌وری، شاخص و ارزشمند و قابل تقدیر است.

در پایان این مراسم با حضور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، معاون استاندار قم و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم، تفاهم‌نامه طراحی و ساخت تجهیزات الکترومکانیکال تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بین شرکت آب و فاضلاب استان قم و شرکت دانش‌بنیان نورمندی منعقد شد.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 94264

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/94264/انعقاد-تفاهم-نامه-ساخت-تجهیزات-تصفیه-خانه-های-فاضلاب-کشور

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir