کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۰ درصد بارداری‌ها در قم پرخطر است

خبرگزاری ايرنا , 5 بهمن 1399 ساعت 11:55

رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم مرکز بهداشت قم گفت: ۲۰ درصد بارداری‌هایی که سالانه در قم اتفاق می‌افتد،‌ پرخطر است.


به گزارش قم نیوز معصومه فرشید مقدم افزود: بارداری پرخطر شامل شرایطی است که سلامت مادر یا جنین دچار تهدید شده باشد و مادران بارداری که دچار این شرایط می‌شوند نیازمند مراقبت ویژه می‌باشند.

وی با اشاره به این‌که عوامل زیادی می‌تواند یک بارداری را پرخطر کند، اضافه کرد: عوامل مربوط به بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مادر که قبل از بارداری وجود داشته و مادر بدون کنترل بیماری وارد دوران بارداری شده مانند چاقی شدید، فشارخون بالا، بیماری قلبی و دیابت کنترل نشده از جمله این عوامل است.

وی ادامه داد: عوارض مامایی حین بارداری مانند مسمومیت بارداری، خونریزی، چسبندگی جفت، دیابت بارداری و پارگی کیسه آب از دیگر عواملی است که باعث بارداری پرخطر می‌شود.

مقدم بیان کرد: مادرانی که بارداری پرخطر را تجربه می‌کنند نیازمند مراقبت‌های بیشتر و تخصصی‌تر نسبت به سایر مادران می‌باشند و باید به دفعات بیشتر برای مراقبت مراجعه کنند و تحت نظر متخصصان مرتبط با مشکلشان  باشند.

وی خاطرنشان کرد: برای کنترل بارداری پرخطر تمام خانم‌ها باید قبل از بارداری نزد پزشک متخصص زنان یا ماما در پایگاه بهداشت، مراقبت‌های پیش از بارداری دریافت کنند تا اگر بیماری یا مشکلی وجود دارد که بارداری را پرخطر می‌کند، نسبت به کنترل آن اقدام شود.

وی به مادران باردار توصیه کرد: پس از مثبت شدن تست بارداری اقدام به تشکیل پرونده نمایند و مراقبت شوند تا پس از ارزیابی کامل سلامت مادر در صورتی که نکته‌ای مبنی بر پرخطر بودن بارداری وجود دارد، مراقبت‌های تخصصی‌تر دریافت نمایند.

به گفته وی،‌ در پایگاه‌های بهداشت  خدمات مراقبت پیش از بارداری و دوران بارداری رایگان می‌باشد.
در سطح شهر قم، ۲۸ مرکز خدمات جامع سلامت و  ۸۹ پایگاه بهداشتی فعال است که به مردم خدمات اولیه سلامت ارائه می‌دهند.

انتهای پیام / 106


کد مطلب: 94293

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/94293/۲۰-درصد-بارداری-ها-قم-پرخطر

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir