سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : 94357

«یادگیری» شیرین‌ترین تفریح دانش‌آموز نخبه قمی

قم نيوز : دانش‌آموز نخبه قمی با ارزشمند دانستن امر یادگیری، لذت یادگیری و عمل به دانش را بهترین و شیرین‌ترین تفریح خود می‌داند و توکل و تلاش را دو عامل پیشرفت در هر کاری معرفی می‌کند.
«یادگیری» شیرین‌ترین تفریح دانش‌آموز نخبه قمی
«یادگیری» شیرین‌ترین تفریح دانش‌آموز نخبه قمی
به گزارش قم نیوز تفاوت نوع نگاهش به اتفاقات پیرامون زندگی، از همان دوران کودکی، موجب تمایز او نسبت به هم سن و سالانش شده بود. نگاهی موشکافانه، توأم با دقتی عمیق، کششی به سمت یادگیری در وجودش ایجاد می‌کرد که خود را همواره، تشنه دریافت اطلاعات و هرگونه آموزشی می‌دانست همین وجه تمایز و درک بالای او نسبت به تحلیل و واکاوی مسائل، منجر به گشودن افق تازه‌ای در زندگی پیش رویش می‌شود.

دست توانای این نوجوان 15 ساله قمی، عرصه‌های هنر خطاطی و نقاشی را هم به‌خوبی تجربه کرده است از سن 5 سالگی باروی آوردن به ورزش شنا، وجه دیگری از توانایی‌هایش را به منصه ظهور رسانده و با شرکت در مسابقات استانی، صاحب عناوینی در این عرصه می‌شود و به‌محض فراگیری حروف الفبا نیز سعی در خواندن اشعار دیوان حافظ شیرازی کرده و بیشتر ساعات شبانه‌روزی‌اش را با درک این اشعار پر محتوی گره می‌زند.

اولین فرزند خانواده فلاح‌پور، دختری جدی و مصمم در یادگیری است طی سال‌های تحصیلی خود، مفتخر به کسب رتبه‌های استانی و کشوری در عرصه‌های علمی، فرهنگی، ادبی، قرآن و عترت و ورزشی و غیره بوده است تا اینکه در پروژه‌ای به طراحی و ساخت مخزنی می‌پردازد که پرت آب‌شیرین‌کن‌های خانگی را به صفر درصد می‌رساند از نقاط قوت این کار، ساخت این مخزن بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته، پمپ یا شناور است.

این نخبه علمی که مفتخر به کسب پنجاه و هشتمین جایزه بنیاد البرز شده در پنجمین جشنواره نوجوان خوارزمی نیز در محور دست سازه‌ها رتبه اول کشوری را از آن خودکرده، همچنین در کسب سهمیه حضور در مسابقات جهانی HKIMO هنگ‌کنگ نیز صاحب امتیازاتی بوده؛ جشنواره جابر بن حیان و حضور در المپیادهای علمی و آزمون انجمن علمی آموزشی علوم تجربی و ریاضیات از دیگر افتخارات این دانش‌آموز قمی است.

تبدیل یادگیری به شیرین‌ترین تفریح دنیا
زهرا فلاح‌پور با عنوان نخبه علمی، از عوامل موفقیت خود در این راستا پرده برداشته و می‌گوید: قطعاً اصلی‌ترین عامل موفقیت هر شخصی توکل بر خداوند منان و یاری جستن از اوست و در مرحله بعد تلاش فرد در این مسیر است البته از پشتیبانی پدر و مادرم و زحمت و حمایت معلمان دلسوزم هم در این اتفاق، نمی‌توان غافل شد که قلبا قدردان تلاش تک‌تک آن عزیزان هستم.

شرایط خانواده و حمایت آن‌ها قطعاً بی‌تأثیر در رشد علمی دانش‌آموز نیست اما تلاش خود دانش‌آموز هم بسیار تأثیرگذار است به‌شخصه پیش‌ازاین در مدارس دولتی درس می‌خواندم و عملاً هیچ کلاس و آموزشی برای ورود به مدارس تیزهوشان در نظر گرفته نمی‌شد تا اینکه در پایه ششم در رقابت با دانش آموزان، از مدارسی با آموزش‌های ویژه به مدرسه تیزهوشان ورود پیدا کردم و امروز هم مشغول به تحصیل در پایه دهم، رشته تجربی در دبیرستان فرزانگان یک هستم.

آن‌طور که این دانش‌آموز نخبه استانی، درزمینهٔ طراحی پروژه اخیرش که تأثیر بسزایی در صرفه‌جویی در مصرف آب داشته می‌گوید: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته متوجه میزان بالای پرت آب‌شیرین‌کن‌های خانگی (80 الی 85%) شدیم که در راستای مدیریت این پساب و کمک به مشکل کم‌آبی به فکر طراحی این دستگاه افتادیم و با آن در جشنواره شرکت کردیم تا در بستر فراهم‌شده اثر خود را ارائه دهیم.

زمانی که از اهداف بزرگ خویش سخن می‌گوید شور و شوق عجیبی در کلامش احساس می‌شود: همواره این موضوع برای من مهم بوده که بتوانم نقش مثبتی در جامعه ایفا کنم هدف اصلی من مفید بودن برای جامعه و اینکه بتوانم با استفاده از دانشم در رشته موردعلاقه‌ام پزشکی کمک‌حال هم نوعانم باشم؛

یادگیری برای من امری ارزشمند بوده و هیچ‌گاه از آن خسته نشده‌ام و به نظرم انجام کارهایی که باعث یادگیری و عمل به آن دانش باشد لذتی دارد که آن را به بهترین و شیرین‌ترین تفریح تبدیل می‌کند.

تکیه‌بر اهرم توکل و تلاش
تعریف این دانش‌آموز نمونه از واژه نخبه این‌گونه است: نخبه ازنظر من شخصی است که از ضریب هوشی بالا و قدرت استدلال و تحلیل خوبی برخوردار باشد همچنین با تلاش برای شکوفایی استعدادهایش در زمینه‌های مختلف توانایی نیز حضور فعال دارد البته باید توجه داشت که از این واژه نمی‌توان تعریف واحدی ارائه داد.

وی با توجه به شرایط پیش‌آمده و تغییر سبک زندگی و خاصه آموزش، نسبت به استفاده از فضای مجازی می‌گوید: این روزها با توجه به تغییر شرایط آموزشی، وقت نسبتاً زیادی را صرف فضای مجازی می‌کنم بالطبع استفاده صحیح از فضای مجازی بسیار مفید و البته برعکس آن‌هم صادق است؛

برنامه روزانه من با توجه به شرایط متفاوت متغیر است چراکه عملاً نمی‌توان برنامه ثابتی برای طول سال در نظر گرفت بر همین اساس برنامه هرروزم متناسب با همان روز است.

روحیه معنوی و توکل بر خدا در پیشبرد اهداف این دانش‌آموز پرتلاش نقش بسیاری داشته چراکه در صورت بروز هرگونه مشکل کوچکی هم به خدا توکل کرده و از او یاری خواسته و حاصل آن نیز آرامشی است که در مسیر پیشرفتش با او همراه بوده است؛ در هر زمینه‌ای نیز چه در امور معنوی و علمی، بهترین و سرآمدان آن‌ها را موردتوجه و الگوی خود در زندگی قرار داده است.

زهرا فلاح‌پور دانش‌آموز نخبه علمی که با بهره‌گیری از تمام لحظات زندگی خود، دست از تلاش برنداشته و یادگیری و عمل به دانش را لذت‌بخش‌ترین تفریح خود می‌داند می‌تواند الگوی مناسبی برای همسالان خود باشد الگویی که به همه ما نشان داد در شرایط عادی زندگی، تنها با تکیه‌بر اهرم تلاش و توکل می‌توان به موفقیت‌های بسیاری دست‌یافت.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdchqxnw.23nkmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما