کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۳۵ درصد از اراضی کشاورزی قم واگذار شده‌است

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 8 بهمن 1399 ساعت 10:20

نجابت گفت: حدود ۳۵ درصد از اراضی کشاورزی استان از ابتدای انقلاب واگذار و به صورت شایسته‌ای حفظ شده‌است.


به گزارش قم نیوز محمد ابراهیم نجابت مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قم در قبل از انقلاب بود که به دلیل محدویت منابع آبی این اراضی کمتر شده‌است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به بخشی از مهمترین رسالت‌های امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قم، افزود: واگذاری اراضی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی در مسیر توسعه استان یکی از وظایف مهم امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی است.

نجابت ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی قم با حدود ۲ هزار قرارداد و پرونده واگذاری نقش مهمی در مسیر توسعه و اشتغال استان ایفا می‌کند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی قم یادآور شد: مساله رفع تداخلات اقدام شاخص دیگری است که توسط امور اراضی جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد برای رفع تداخل پلاک‌های ثبتی را با همکاری اداره کل ثبت احوال و منابع طبیعی در قالب کارگروه مشترک تجمیع و بررسی می‌کنند و در نهایت اراضی ملی را از اراضی غیردولتی تفکیک می‌نمایند.

نجابت تاکید کرد: در این کارگروه در نهایت سند اراضی غیرملی پس از مشخص شدن به نام افراد بصورت کاداستر صادر میشود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: کمک به صدور نقشه به اشخاصی که در مسیر توسعه استان گام برمی دارند کار دیگری است که اداره امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قم انجام می‌دهد.

نجابت اضافه کرد: رفع تداخلات در ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان از ابتدای امسال برای تعیین تکلیف صدور سند و نقشه پس از رفع تداخل در حال انجام است.

او ادامه داد: حفظ کاربری اراضی کشاورزی اقدام دیگری است که توسط امور اراضی جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد و در صورت عدم پایبندی متخلفان به تذکرات قانونی؛ کاربری‌های کشاورزی تغییر داده شده تخریب و یا پرونده آن به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

نجابت گفت: در صورتی که تغییر کاربری اراضی کشاورزی، وابسته به کشاورزی یا غیرکشاورزی که منجر به اشتغال شود یا مصلحت به آن حکم کند نیز مورد دیگری است که اداره امور اراضی جهاد کشاورزی استان قم به آن ورود پیدا می‌کند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: ۲ میلیارد تومان عوارض اجاره و فروش اداره امور اراضی جهاد کشاورزی قم در در سال ۹۸ بود که این رقم در سال ۹۹ و تا دهه اول ماه بهمن به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده‌است.

به گفته نجابت، از محل حفظ کاربری اراضی کشاورزی و غیرکشاورزی قم نیز سال گذشته ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلون تومان و از ابتدای امسال تا بهمن ماه ۳ میلیارد تومان عواید و درآمد نصیب سازمان جهاد کشاورزی قم شده‌است.

نجابت تصریح کرد: سال گذشته ۴۳۶ پرونده و تا ابتدای بهمن ماه سال ۹۹ نیز ۵۷۹ پرونده در رابطه با حفظ کاربری اراضی کشاورزی قم در تشیکل شده‌است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: سال ۹۸، ۱۱۴ مجوز و از ابتدای سال‌جاری تا کنون نیز ۸۹ مجوز برای طرح‌های غیرکشاورزی توسط اداره امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قم صادر شده‌است.

نجابت یادآور شد: همچنین سال گذشته ۳۷۴ مجوز به طرح‌های از کشاورزی به طرح‌های وابسته به کشاورزی صادر و از ابتدای سال ۹۸ نیز ۲۳۵ مجوز به طرح‌های وابسته به کشاورزی در قم صادر شده‌است.

او تاکید کرد: برغم برخورد با تغییرکاربری اراضی کشاورزی به امور غیرمولد از تغییرکاربری‌های حساب شده که منجر به ایجاد اشتغال برای مردم استان شود مانند طرح‌های وابسته به کشاورزی و صنایع تبدیلی حمایت می‌کنیم.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قم،تصریح کرد: کارگروه مشترکی از اعضای دست اندر کار سازمان جهادجهاد کشاورزی، منابع طبیعی و اداره کل ثبت اسناد برای رفع تداخل و ثبت سند برای کشاورزان و دولت تشکیل شده و کار‌های مفیدی تاکنون انجام داده‌است.

نجابت بیان کرد: شهرک‌های صنعتی قم، ناحیه صنعتی نیزار، کارخانه سیمان و بسیاری از قطب‌های تولید و اشتغال همه در قالب واگذاری اراضی کشاورزی به کاربری‌های دیگر شکل گرفته است و اداره امور اراضی جهاد کشاورزی قم از واگذاری اراضی به ویژه برای توسعه کشاورزی حمایت می‌کند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: ما به دنبال افزایش زیرکشت نیستیم و اولویت جهاد کشاورزی قم افزایش بهره وری برای بهبود وضعیت اقتصادی استان است.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 94374

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/94374/۳۵-درصد-اراضی-کشاورزی-قم-واگذار-شده-است

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir