دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : 94470

ونارچ قم بزرگترین معدن منگنز کشور است

قم نيوز : رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: معدن منگنز ونارچ قم با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۲۸۰ تن بزرگترین و بهترین معدن منگنز کشور است.
ونارچ قم بزرگترین معدن منگنز کشور است
ونارچ قم بزرگترین معدن منگنز کشور است
به گزارش قم نیوز محمدتقی کاظم ‌زاده بیان کرد: این معدن زیرزمینی، جز سهامی عام بوده و از نمادهای موفق بورس است، همچنین معدن منگنز ونارچ یکی از مهمترین ظرفیت‌های معدنی استان به‌شمار می‌آید که طی سال‌های اخیر مورد توجه ویژه‌ قرار گرفته است.

وی افزود: قم ظرفیت‌های بسیار قابل توجهی در بخش معادن فلزی دارد که با اکتشافات جدید و تسهیل فرآیند صدور مجوزهای لازم برای برداشت از معادن شناسایی شده، می‌توان علاوه بر ارزش افزوده اقتصادی و اشتغالزایی، حجم قابل توجهی از مواد مورد نیاز کشور را از این طریق تامین کرد.

وی ادامه داد: موفقیت معدن منگنز ونارچ نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در حوزه معادن قم موجب توسعه بیش‌ازپیش اقتصاد استان و معرفی آن به عنوان یکی از قطب‌های مهم معادن و صنایع معدنی کشور در کنار قابلیت‌های گردشگری و صنعتی می‌شود.

کاظم زاده گفت: استان قم از جمله مناطق معدن خیز کشور است که می‌توان با اجرای طرح معدن کاری سبز در آن، هم زمینه استخراج مواد معدنی گسترده را به انجام رساند و هم پوشش گیاهی و محیط زیست اطراف معادن را حفظ کرد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ماشین آلات جدید در معادن قم،‌ تاکید کرد: از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته‌ شده برای تحقق شعار سال در حوزه معادن استان، ارتقای بهره‌وری است تا در کنار حفظ منابع طبیعی، معدنکاری را با استفاده از تجهیزات مناسب توسعه دهیم. 

معادن منگنز «ونارچ» به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ منگنز کشور از سال ۱۳۴۱ فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه در سطح منطقه و خاورمیانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این سنگ معدنی محسوب می شود. این معادن در جنوب غربی شهر قم واقع شده و راه ارتباطی از قم به معدن ۳۰ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن جاده اصلی قم - نیزار و ۱۲ کیلومتر آن راه اختصاصی معدن است. این معدن در محدوده شهرستان کهک قرار دارد. روستای «ونارچ» در ۲ کیلومتری معدن واقع شده و تعداد زیادی از ساکنان آن در این معدن فعال هستند.

۲ درصد ذخایر معدنی کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صمت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.

مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ‌آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcdzo0n.yt0o56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما