کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

10 هزار از اراضی قم به گلخانه تبدیل می‌شود‌

خبرگزاری تسنیم , 30 بهمن 1399 ساعت 16:40

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: اصلاح الگوی کشت در دشت‌های قم در ۳۰ هزار هکتار از اراضی انجام می‌شود.


به گزارش قم نیوز عباس پورمیدانی در هفدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، اظهار داشت:جهاد کشاورزی 8 پروژه اقتصاد مقاومتی در سال 1400 دنبال می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود:  تعدادی از پروژه‌های جهاد کشاورزی قم در قالب پروژه‌ای مستمر است که از سال 99 شروع‌شده و گاهی دوتا سه‌ساله طول می‌کشد و تعدادی نیز پروژه‌های جدید است.

 اصلاح الگوی کشت در دشت‌های قم یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است

وی تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت در دشت‌های قم یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که تا سال 1400 انجام می‌شود، با توجه به نهاده‌های آب‌وخاک ازنظر کمی و کیفی لازم است الگوی کشت دشت‌ها اصلاح شود.

پورمیدانی بیان کرد: اصلاح الگوی کشت در دشت‌های قم،در 30 هزار هکتار از اراضی انجام می‌شود، این طرح دارای ویژگی‌هایی چون افزایش تولید و بهره‌وری نهاده‌های پایه مانند آب‌وخاک و جلوگیری از هدر رفت منابع است.

وی خاطرنشان کرد:استقرار سامانه‌های نوین آبیاری که پروژه‌ای یک‌ساله است افزایش راندمان آبیاری و کاهش مصرف آب و افزایش تولید هم‌زمان 1800 هکتار از اراضی را در سال 1400 پیش‌بینی کردیم.

 قم سومین استان کشور در طرح آبیاری نوین است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: در طول سه سال گذشته سومین استان کشور در آبیاری نوین بوده‌ایم و 7 درصد از کل اعتبار سامانه‌های آبیاری در کشور در قم هزینه شده است که با توجه به جایگاه نیم درصدی ما در سطح زیر کشت، رقم بسیار خوبی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد:توسعه گلخانه ازجمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که به‌صورت مستمر این پروژه‌ها انجام می‌شود، در طول انقلاب در این مدت 32 هکتار توسعه گلخانه در قم داشتیم و در طول 2 سال اخیر نیز 24هکتار توسعه گلخانه انجام شد.

پورمیدانی گفت: یکی از اهداف کلان در مقاومت اقتصادی بحث صادرات است و نسبت به سال قبل ظرفیت گلخانه‌ای و تولیدات افزایش‌یافته است

وی افزود: سرمایه‌گذاری در گلخانه در تنظیم بازار بسیار مؤثر است و کشاورز نیز در عرضه کالا به بازار سود مناسبی می‌برد و تولید محصول سالم نیز اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: بحث زنجیره تولید و افزایش ارزش‌افزوده توسط فرآوری در کنار احداث گلخانه اهمیت زیادی دارد، ضمن اینکه در گیاهان دارویی و گل محمدی ظرفیت خوبی در اسانس گیری به وجود آمده است.

 10 هزار از اراضی قم در سال 1400 به گلخانه تبدیل می‌شود  

وی تصریح کرد: 10 هزار از اراضی قم در سال 1400 به گلخانه تبدیل می‌شود و در سال آینده نیز برداشت گل محمدی اتفاق می‌افتد، ما برند سلامت را پیگیری می‌کنیم که ارزش صادراتی دارد و بخشی از محصول به کویت صادرشده است.

پورمیدانی خاطرنشان کرد: کیفیتی بالای گل محمدی در قم ازجمله ویژگی‌هاست و طراحی دستگاه هوشمند برداشت گل محمدی تحولی بزرگ به شمار می‌رود.

وی گفت: واحد ایجاد تیلاپیا در دهه فجر کلنگ زنی شد که 1000 تن ماهی و یک‌میلیون قطعه بچه ماهی تولید می‌کند، همچنین احداث شهرک پرورش ماهی زینتی با 30 میلیون قطعه در سال آینده اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: احداث سایت پرورش آرتمیا در دست اقدام است و فاز اول به بهره‌برداری می‌رسد، آرتیما یک نوع خوراک ماهی است و ارزش‌افزوده زیادی دارد.

وی عنوان کرد: توسعه کشت سوربون و کینوا نیز در دست اجراست و 1500 هکتار از اراضی زیر کشت قرار می‌گیرد، همچنین امکان‌سنجی تحقیقاتی جایگزین غذایی طیور در سطح ملی نیز در سال آینده انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 94810

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/94810/10-هزار-اراضی-قم-گلخانه-تبدیل-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir