کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فقط 671 پرنده در باغ پرندگان قم معدوم شد/معدوم‌سازی ‌3 هزار پرنده ‌کذب بود

خبرگزاری تسنیم , 30 بهمن 1399 ساعت 18:07

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: شهرداری برای افتتاح و بهره‌برداری همه مراحل باغ پرندگان از دامپزشکی استان قم مجوز لازم را کسب کرده است.


به گزارش قم نیوز مهدی رفیعی ظهر امروز در جلسه ستاد پیشگیری؛ هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آنفولانزای فوق حاد پرندگان در قم اظهار داشت: با توجه به حواشی‌هایی که درزمینهٔ باغ پرندگان پیش‌آمده باید گفت شهرداری برای فعالیت و مراحل مختلف اجرای آن از دامپزشکی مجوز کسب کرده است در هنگام احداث مجوز بهره‌برداری از سازمان محیط‌زیست دریافت کرده و در جریان اخذ این مجوز استعلام از دستگاه‌های ذیربط ازجمله دامپزشکی گرفته شد.

وی افزود: در اجرای این ضوابط هم مشکلی نبوده و باغ پرندگان فعالیت‌های خود را در همین مسیر انجام داده است.

قرنطینه فوری باغ پرندگان با مشاهده موارد مشکوک

مدیرکل دامپزشکی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در تاریخ 19 بهمن گزارشی به ما رسید که تلفات در باغ پرندگان افزایش‌یافته است. بلافاصله نمونه‌برداری را آغاز کردیم و در بیستم بهمن پاسخ آزمایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان مثبت اعلام و باغ پرندگان بلافاصله قرنطینه شد.

رفیعی افزود: در زمان بازدید و نظارت کارشناسان بر موارد مشکوک کمتر از 671 پرنده در باغ وجود داشت تمام این پرندگان معدوم شده و با روش‌های بهداشتی دفن شدند.

آمار و نقل‌قول‌های کذب برخی رسانه‌ها درباره معدوم‌سازی پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان قم به برخی آمارها مبنی بر معدوم‌سازی همه پرنده‌های این باغ گفت: آمار 3 هزار پرنده به‌عنوان تلفات در این اتفاق از سوی برخی رسانه‌ها کذب و غیرقابل‌قبول است کارشناسان فنی دامپزشکی تمام پرندگان را تفکیک و لیست برداری کرده‌اند، 671 پرنده معدوم شده و تعدادی تلفات وجود داشته که درنهایت تعداد به 692 پرنده می‌رسد.

به گفته وی، وجود آنفولانزا در این باغ امری عادی است در نیمه دوم سال تمام کشورها با مسئله آنفولانزا درگیر می‌شوند پرندگان مهاجر کانون انتقال آنفولانزا هستند ما کنترل و نظارت شدیدی هم بر روی مرغداری استان داریم.

رفیعی افزود: با معاونت سیاسی و امنیتی استانداری قم هم جلساتی برگزار و شهرداری هم همکاری خوبی داشته است طی مکاتباتی که با مسئولان بهداشتی داشتیم این بیماری از سوی دامپزشکی در حال رصد است هم‌چنین کلیه مرغداری‌ها نظارت شدیدی داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: به‌طور مرتب گزارش‌های مرغداری‌های سطح استان را رصد و موارد مشکوک را برای آزمایشگاه ارسال می‌کنیم.

گفتنی است؛ طبق نظریه دامپزشکی؛  احتمال قوی‌تر این است که برخی از این پرندگان که در خارج از محیط‌های مسقف و توری نگهداری می‌شدند در معرض سایر پرندگان قرارگرفته و به بیماری مبتلا شده‌اند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 94817

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/94817/فقط-671-پرنده-باغ-پرندگان-قم-معدوم-معدوم-سازی-3-هزار-کذب

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir