کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مورد مثبتی از کرونای انگلیسی در استان قم مشاهده نشده است

خبرگزاری مهر , 2 اسفند 1399 ساعت 23:25

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه در کرونای انگلیسی گروه های سنی پایین هم درگیر می شود گفت: مورد مثبتی از کرونای انگلیسی در استان قم مشاهده نشده است.


به گزارش قم نیوز محمد جواد باقریان با اشاره به اینکه کرونای انگلیسی همان کروناست با این تفاوت که میزان سرایت پذیری بیماری و سرعت بدتر شدن بیماری افزایش پیدا کرده است، گفت: این نوع از بیماری کرونا گروه سنی که دچار می‌شوند را تغییر داده و بیشتر گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان و جوانان را درگیر می‌کند که با این وجود، سن ابتلاء پایین‌تر آمده و قدرت سرایت و شدت بیماری افزایش پیدا کرده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه میزان سرایت پذیری بیماری ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده ولی به نظر می‌رسد قدرت سرایت ویروس افزایش پیدا کرده است و از نظر علائم بالینی با کرونای چینی که از ووهان منتشر شده بود، تفاوتی ندارد و دارای همان علائم است، افزود: علائمی شامل تب، لرز، بدن درد، سرفه، آبریزش بینی، اسهال، استفراغ، گلودرد که بعضی از این علائم را فرد مبتلا از خود بروز می‌دهد و این‌طور نیست که همه افراد علائم همزمان را تجربه کنند و از خود بروز دهند.

وی با تاکید بر اینکه در تصور عامیانه مردم فکر می‌کنند همه علائم را باید با هم داشته باشند تا نام بیمار را بیمار کرونایی بگذارند، ولی این طور نیست؛ ادامه داد: چون شروعش شروع خزنده ای است و فرد یک یا دو روز فقط سردرد دارد و علامت دیگری ندارد و یا آبریزش بینی دارد، ممکن است شدت بیماری بدتر شود و علائم بیشتری در ادامه برای فرد مبتلا ظاهر شود؛ ولی بعضی از افراد هم هستند که در حد علائم خفیف، که بیماری بهبود پیدا می‌کند و نیازی به مراجعه به مرکز درمانی هم ندارند.

باقریان با بیان اینکه شروع این بیماری ناگهانی نیست و در اکثر افراد اینگونه رخ می‌دهد و در بعضی از افراد ممکن است فرم شدید بیماری بروز کند و علائم پشت سر هم و شدت دار باشد، گفت: در استان قم تاکنون موردی از کرونای انگلیسی مشاهده نشده و با توجه به نمونه گیری که انجام شد و در استان قم آزمایشگاه تشخیصی وجود ندارد، برای تأیید و تشخیص نهایی به انستیتو پاستور تهران ارسال کردیم.

وی با اشاره به اینکه نه تنها استان قم بلکه همه استان‌ها نمونه گیری ها را به تهران ارسال می‌کنند و تاکنون با توجه به نمونه‌های ارسال شده مورد مثبتی گزارش نشده است اما این ویروس در جامعه منتشر شده و افراد آلوده زیادی هستند و ممکن است به زودی این ویروس به قم وارد شود و استان قم را هم درگیر کند، افزود: افراد و گروه‌های مختلف با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از شیوع و انتشار این بیماری در استان جلوگیری کنند.

باقریان با اشاره به تزریق بخش اول واکسن در استان قم برای تکنسین کادر درمان بیمارستان امیرالمومنین که درگیر بیماران کرونایی هستند، افزود: در این یک هفته عارضه‌ای جدی از این ویروس گزارش نشده است و با وجود پیگیری‌های انجام شده، فقط تعدادی از افراد درد در ناحیه تزریق و چند نفر هم تب خفیف داشتند که برطرف شد و علامتی به عنوان عارضه واکسن اسپوتنیک شناسایی نکردیم.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم با تاکید بر اینکه بعد از تکمیل واکسیناسیون کادر درمان، در مراحل بعدی تزریق واکسن باید به سالمندان در خانه‌های سالمندی و در مراکز تجمعی آنها و جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد تزریق شود، ادامه داد: قرار است واکسن‌های نوع دیگری هم خریداری شود و همچنین واکسن‌های سوئدی و چینی هم وارد کشور شود.

باقریان با اشاره به اینکه واکسن ایرانی هم در مرحله آزمایش‌های انسانی است و ممکن است ماه‌های بعد تأیید شود و امید داریم تا تابستان سال آینده، ۶۵ درصدی که باید واکسینه شوند تا زنجیره انتقال قطع شود، واکسینه شده باشند.

وی با تاکید بر اینکه واکسن‌های تزریق شده یا در حال تزریق از کرونای انگلیسی محافظت می‌کنند و یا ایمنی ایجاد می‌کنند، افزود: ادعای شرکت سازنده واکسن اسپوتنیک فایو این هست که ایمنی ایجاد می‌کند ولی باید صبر کرد و اجازه داد بعد از یک ماه این افرادی که واکسن را دریافت کردند ببینیم که ایمنی ایجاد شده و یا چند درصد ایمنی را در افراد ایجاد کرده و یا چند درصد افراد مبتلا به کرونای انگلیسی شدند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه در هفته‌های گذشته بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر را شناسایی کردیم و این به این معنی است که کرونا همچنان تمام نشده و همچنان خطر وجود دارد و در حال گسترش است، ادامه داد: تاکید ما بر این است که مردم رعایت کنند و ما موارد شناسایی شده را محدود کنیم وقرنطینه انجام شود، چهارده روز دوره واگیر سپری کنند تا این بیماری را مهار کنیم؛ ولی چنانچه محدودیت‌ها را رعایت نکنیم باید شاهد دور جدیدی از بیماری کرونا در استان و کشور باشیم.

باقریان با اشاره به اینکه کسانی که قبلاً مبتلا شدند بعد از دو سه ماه به خاطر اُفت آنتی بادی‌های در گردش خون ممکن است دوباره مبتلا شوند، گفت: در این دسته از افراد، ممکن است در دفعه‌های دوم وسوم به بیماری شدید تری درگیر شوند.

وی با بیان اینکه از مردم تقاضا داریم تا پروتکل‌ها را رعایت کنند و تا به واکسیناسیون کامل برسیم، راه زیادی داریم و هنوز به نقطه مورد نظر نرسیدیم؛ افزود: امیدواریم همکاری خوب مردم و همدلی‌ای که در اسفند و فروردین برای کنترل بیماری در اوایل امسال وجود داشت، در آغاز سال جدید نیز وجود داشته باشد.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 94846

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/94846/مورد-مثبتی-کرونای-انگلیسی-استان-قم-مشاهده-نشده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir