کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عصر امام جواد(ع) از چالش تا فرصت / دورانی که زمینه‌ساز عصر غیبت شد

خبرگزاری تسنیم , 4 اسفند 1399 ساعت 18:32

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدامات نهمین اختر تابناک ولایت برای ترویج معارف دینی گفت: مناظرات علمی و گفت‌وگوهای امام جواد(ع) در تاریخ ثبت‌شده است که نشان‌دهنده ژرفای علمی و عمق دینی این امام همام است.


به گزارش قم نیوز امام نهم شیعیان حضرت جواد(ع) در سال 195هجری در مدینه متولد شدند و هنگام شهادت پدر تنها 8 سال داشتند و پس از شهادت جان‌گداز حضرت رضا(ع) در اواخر ماه صفر سال 203 مقام امامت به فرزندشان امام جواد الائمه(ع) انتقال یافت.

مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آن‌ها در بین مردم هراس داشت، سعی کرد ابن الرضا(ع) را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد.

حضرت جواد(ع) در دوره‌ای که فرقه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی در میدان رشد و نمو یافته بودند و دانشمندان بزرگی در این دوران، زندگی می‌کردند و علوم و فنون سایر ملت‌ها پیشرفت نموده و کتاب‌های زیادی به زبان عربی ترجمه و در دسترس قرار گرفته بود، با کمی سن وارد بحث‌های علمی شدند و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی مایه گرفته بود، احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش دادند و به تعلیم و ارشاد پرداخت و به مسائل بسیاری پاسخ گفتند.

پیشوای نهم، امام جواد(ع) از نظر جود و سخاوت در مرتبه‌ای قرار داشتند که این صفت از ویژگی‌های آن حضرت قرار گرفت و به جوادالائمه ملقب شدند.

امام جواد(ع) همانند دیگر امامان معصوم(ع) دارای کمالات علمی و اندیشه‌های سیاسی در مرتبه اعلی است که بعد از شهادت پدر بزرگوارشان، در کودکی، امامت و رهبری شیعیان را به عهده گرفتند و به‌رغم مشکلات حاد جامعه مسلمین نقش شایسته‌ای در راه گسترش دانش و فرهنگ حیات بخش اسلام ایفا نمودند و به قول مشهور روز آخر ذی‌القعده سال 220 در سن 25 سالگی به شهادت رسیدند.

 آیت الله حسینی بوشهری: مناظرات امام جواد(ع) نشان‌دهنده ژرفای علمی این امام همام است

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: وجود مقدس امام محمدتقی(ع) از شخصیت‌هایی است که نقش‌آفرین و تأثیرگذار بودند و در سن کودکی به امامت رسیدند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: با توجه به عنایت الهی و جایگاه امامت که همه معصومین(ع) برخوردارند از همان دوران امامت مباحثات علمی و پاسخ به شبهات و سؤالات مختلف علمی در دستور کار امام جواد(ع) قرار گرفت.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: در طول دوران امامت امام جواد(ع) با همه سختی‌هایی که در برابر دستگاه جبار خلفای عباسی متحمل شدند ولی پایداری و استقامت داشتند و با همان شرایط سخت و دشوار خدمات بزرگی به مکتب اهل‌بیت(ع) و دین اسلام کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدامات نهمین اختر تابناک ولایت برای ترویج معارف دینی عنوان کرد: مناظرات علمی و گفت‌وگوهای امام جواد(ع) در تاریخ ثبت‌ شده است که نشان‌دهنده ژرفای علمی و عمق دینی این امام همام است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: نسل جوان باید اطلاعات عمومی خود را نسبت به مسائل مختلف تکمیل کند، جوانان باید به‌عنوان فرزندان اسلام و قرآن و افرادی که پیروی اهل‌بیت(ع) هستند با شیوه گفتاری و رفتاری رسول خدا و معصومین و پیشوایان دین آشنا شوند.

امام‌جمعه قم با تأکید براینکه معصومین(ع) الگوهای رفتاری زندگی ما هستند، ادامه داد: جوانان باید بخشی از زمان خود را برای مطالعه جهت آشنایی با روش و منش و سیره امامان معصوم به‌خصوص امام جواد(ع) صرف کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به لزوم مقابله با شبهات دینی دشمن بیان کرد: در دوره و زمانی زندگی می‌کنیم که دشمنان اهل‌بیت(ع) با همه وجود به میدان آمدند تا مردم را نسبت به دین‌داری و مکتب اهل‌بیت(ع) بدبین کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: دشمنان شبهاتی راجع به اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) مطرح می‌کنند که نسل جوانان باید مطالعات دینی خود را بالا برده و پاسخ‌های متقن که توسط مراکز پاسخ‌گویی به شبهات ارائه می‌شود موردمطالعه قرار دهند تا تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگیرند و به‌عنوان بنده‌ای از بندگان خدا روز قیامت محشور شوند و بگویند الگوی رفتاری ما اهل‌بیت(ع) و وجود مقدس امام جواد(ع) بوده است.

 عضو مجلس خبرگان رهبری: امام محمد تقی (ع) با سخنان و نصایح مردم را برای عصر غیبت آماده کرد

آیت الله محمد تقی‌پور محمدی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در  قم ، اظهار داشت: امام جواد (ع) اولین امامی بود که برای نخستین باربحث سفارت را بین شیعیان مطرح و تشکیلات سفارتی ایجاد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امام جواد (ع) در دوران کوتاه عمر خویش در راستای نشر دین با حکومت مأمون روبرو شد اما از هدف اصلی خویش که تبیین مکتب اهل بیت (ع) بود کوتاه نیامد.

آیت الله پورمحمدی با اشاره به اقدامات نهمین پیشوای شیعیان در زمینه آماده کردن جامعه برای دوران غیبت امام زمان (ع) گفت: ائمه (ع) در زمینه ظهور نقش خود را به خوبی ایفا کردند اما امامان پس امام رضا (ع) در راستای غیبت و شرایط دوران ظهور امام زمان (ع) نقش ویژه‌ای داشتند که امام جواد (ع) با توجه به عمر کوتاه خویش با سخنان و پیام‌ها و نصایح خود مردم را برای عصر غیبت آماده کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام جواد (ع) اظهار داشت: امام جواد (ع) تاکید کردند که نباید درعمل دوستدار خداوند باشی و در خلوت دشمن خداوند که این جمله نورانی باید مورد توجه شیعیان باشد.

وی بیان کرد: مرحوم محدث قمی در کتاب منتهی الآمال نقل کرده است که مضمون حدیث امام جواد (ع) همانند حدیث امام علی (ع) است که فرمودند نباید این گونه باشد که در ظاهر ابلیس رالعن کنی و از وی دوری کنی و در خلوت و پنهان صدیق و رفیق ابلیس باشی.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید تنها هدفمان کسب رضایت خداوند باشد، تصریح کرد: باید خلوت و آشکارای شیعیان یکی باشد و از نفاق دوری کنند، در ظاهر به گونه‌ای نباشیم که خود را ولی الله معرفی بکنیم و در عمل دشمن خداوند باشیم که این موضوع زمینه سقوط و نابودی انسان‌ها را فراهم می‌کند.

آیت الله پورمحمدی با اشاره به لزوم مقابله با گروه‌های منحرف و مقابله با این جریانات بیان کرد: برخی افراد خود را موجه معرفی می‌کنند و برای خود مرید پیدا می‌کنند ولی هنگامی که به ماهیت آن‌ها مراجعه می‌شود متوجه می‌شویم که این افراد واجبات را ترک کرده‌اند و خدا را انکار می‌کنند که باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که در کارهایمان تنها رضای الهی مدنظرمان باشد.

استاد حوزه علمیه: امام محمد تقی (ع) در کنار مبارزه با ظلم به ترویج مکتب اهل بیت (ع) پرداخت

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در  قم ، اظهار داشت: امام جواد (ع) پس از شهادت امام رضا (ع) در سن 8 سالگی به امامت رسید و جوان ترین امام شیعیان محسوب می شود.

وی با اشاره به اقدامات نهمین پیشوای شیعیان برای تبیین و گسترش مکتب اهل بیت (ع) گفت: امام محمد تقی (ع) حدود 17 سال مسئولیت ارشاد و رهبری معنوی جامعه اسلامی را به عنوان امام شیعیان برعهده داشت.

رئیس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه‌های علمیه افزود: حدود 15 سال از امامت نهمین پیشوای شیعیان همزمان با خلافت مأمون و دو سال دیگر نیز مقارن با حکومت معتصم بود.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) امام محمد تقی(ع) را بهترین فرد برای جایگزینی خود دانستند، ادامه داد: امام رضا (ع) فرمودند که فرزند من در دامن عصمت متولد شده و باید رهبری جامعه را بر عهده بگیرد و فرمودند حضرت عیسی (ع) نیز در سنین کودکی حجت خداوند بود.

واعظ موسوی با بیان اینکه سن کم نقصانی برای ائمه (ع) نیست افزود: می‌توانیم در هر عصری امام جواد (ع) را برای جوانان به عنوان الگوی مناسب در عرصه‌های مختلف زندگی شخصی و اجتماعی معرفی کرده و با الگوگیری از این امام همام در مسیر سعادتمندی و عاقبت به خیری گام برداریم.

رئیس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به حضور امام جواد (ع) در مجالس علمی و پاسخگویی به شبهات دینی که توسط دشمنان مکتب اهل بیت (ع) ایجاد می‌شد، خاطرنشان کرد: مأمون اقدامات زیادی در راستای مقابله با امام جواد (ع) انجام داد و مناظره‌های علمی و بحث و گفت و گو و میان امام جواد و دانشمندان برپا کرد تا شخصیت امام جواد (ع) را زیر سؤال ببرد اما امام (ع) با پاسخ‌های قانع‌کننده دانشمندان و افراد حاضر در جلسه را انگشت به دهان کرد.

گزارش از سید احمد نجفی اردبیلی

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 94885

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/94885/عصر-امام-جواد-ع-چالش-فرصت-دورانی-زمینه-ساز-غیبت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir