کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فعالیت باغ پرندگان قم پس از دوره اعلام ‌شده در ضدعفونی محیط از سر گرفته می‌شود

خبرگزاری تسنیم , 5 اسفند 1399 ساعت 9:23

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: فعالیت باغ پرندگان قم پس از دوره اعلام ‌شده در ضدعفونی محیط و رعایت ضوابط از سر گرفته می‌شود.


به گزارش قم نیوز مهدی رفیعی محمدی در نشست مشترک میان مسئولان دامپزشکی استان قم، حفاظت محیط ‌زیست و معاونت خدمات شهری شهرداری قم که در سالن شهید آوینی اداره کل ارشاد قم برگزار شد، اظهار داشت: مورخ 19 اسفندماه تلفات غیرمتعارف از باغ پرندگان به دامپزشکی قم گزارش شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: از 4 مورد از تلفات نمونه‌برداری شد و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت و در 20 اسفندماه نتیجه آزمایشگاه مبنی بر مثبت شدن نمونه‌ها اعلام شد.

وی تصریح کرد: بلافاصله قرنطینه، جمع‌آوری و معدوم‌سازی پرندگان در دستور کار قرار گرفت آن‌ها در دستور کار قرار گرفت و در این مدت شهرداری در معدوم‌سازی باغ پرندگان، همراهی خوبی داشت.

رفیعی محمدی بیان کرد: طبق شیوه‌نامه‌های سازمان دامپزشکی کل کشور، اطلاع‌رسانی و گفت‌وگو پیرامون آنفلوآنزای حاد پرندگان فقط در اختیار رئیس سازمان است و اجازه اطلاع‌رسانی نداشتیم و موضوع باغ پرندگان قم تا 26 بهمن مطرح نشد.

وی خاطرنشان کرد: پس از انتشار خبر شیوع آنفولانزای فوق حاد در باغ پرندگان قم، این مجوز برای استان قم صادر شد تا به ابهامات پاسخ دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: پس از شناسایی این بیماری، 692 قطعه انواع طیور در باغ معدوم و دفن و صورت ‌جلسه شد، همچنین به ترتیب تا شعاع 10 و 5 و یک کیلومتری وضعیت مرغداری‌ها و کل استان رصد و پایش شد.

وی گفت: در حال حاضر در واحدهای روستایی و صنعتی استان هیچ‌گونه موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

بیش از 6.5 میلیون مرغ تخم‌گذار در قم در حال پرورش است  
رفیعی محمدی افزود: بیش از 10 میلیون مرغ استان و بیش از 6.5 میلیون مرغ تخم‌گذار در قم در حال پرورش است و آنچه می‌تواند صنعت طیور قم را حفظ کند، رعایت حداکثر اقدامات امنیت زیستی است تا از پیدایش دوباره این بیماری و یا شیوع آن جلوگیری شود.

وی بیان کرد: به دلیل شناسایی تعدادی از موارد ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تمام مسئولان فنی بهداشتی سازمان دامپزشکی به‌طور دقیق وضعیت مرغداری‌ها را کنترل کردند و تاکنون هیچ موردی از این بیماری در این مرغداری‌ها مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: وقتی محلی به‌عنوان کانون شیوع آنفولانزای فوق حاد شناسایی می‌شود فرآیند خاتمه‌سازی کانون شامل معدوم سازی تمام طیور، گندزایی و قرنطینه محل به مدت 45 روز انجام می‌شود که این مراحل سخت‌گیرانه اعمال شد.

وی عنوان کرد: فعالیت باغ پرندگان قم پس از دوره اعلام‌شده در ضدعفونی محیط و رعایت ضوابط از سر گرفته می‌شود.

رفیعی اظهار داشت: علت تلفات و شیوع آنفلوآنزا در باغ پرندگان قم در دست بررسی است و ممکن است از راه‌هایی چون عدم رعایت مسائل بهداشتی، وسایل آلوده و طیور بیمار منتقل‌شده باشد.

وی گفت: بهره‌بردار باغ پرندگان وظیفه دارد مسائل امنیت زیستی و بهداشت قرنطینه و الزامات را به‌طور کامل رعایت کند، البته تمام اقدام‌های امنیت زیستی برای معدوم‌سازی پرندگان این باغ انجام‌ شده است و در این زمینه هیچ ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: همچنین قیمت پرندگان و خسارت وارد شده ناشی از شیوع این بیماری در حال برآورد است که پس از تعیین قیمت، خسارت به بهره‌بردار پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورتی ‌که بهره‌بردار به رعایت مسائل بهداشتی توجه نداشته باشد، شیوع این بیماری قابل پیش‌بینی است و امکان تکرار وجود دارد.

رفیعی در مورد جانمایی باغ پرندگان عنوان کرد: اکوسیستم زاینده‌رود از جمله زیستگاه‌ها و کانون فعال برای نشست پرندگان مهاجر به شمار می‌رود و در کنار آن نیز باغ پرندگان اصفهان احداث ‌شده است، از این ‌رو قرار گرفتن در کنار زیستگاه دلیلی بر مخالفت نمی‌شود و فقط باید زنجیره ابتلا را قطع کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر به کشور، اگر مسائل بهداشتی توسط متصدیان مرغداری‌ها و مراکز نگهداری طیور رعایت نشود، ویروس ممکن است به مرغداری‌ها منتقل شود، هر چند تاکنون هیچ موردی از شیوع این بیماری در استان مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: تلفات در بوقلمون، مرغ شاخ‌دار و قرقاول اتفاق افتاد و با مثبت شدن این نمونه‌ها، قرنطینه کامل محل انجام و محل پاک‌سازی شد.

وی افزود: از سال 97 تاکنون هیچ واحد صنعتی در قم درگیر این بیماری نشده و امسال نیز هیچ‌ یک از واحدهای صنعتی و روستایی درگیر نبوده‌اند، در این راستا اصلاح ساختارها انجام و تمام طیور صنعتی و روستایی استان واکسینه شدند.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 94902

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/94902/فعالیت-باغ-پرندگان-قم-دوره-اعلام-شده-ضدعفونی-محیط-سر-گرفته-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir