قم نيوز : محصولات شرکت‌های پارک علم و فناوری به دلیل آنکه در زمینه تأمین نیاز داخل طراحی و تولید می‌شود بنابراین از واردات این محصولات به داخل جلوگیری کرده و سدی در مسیر خروج ارز از کشور محسوب می‌شود.
از شهربازی معارفی تا دستگاه دیالیز/دانش بنیان ها سدی بزرگ در برابر خروج ارز
از شهربازی معارفی تا دستگاه دیالیز/دانش بنیان ها سدی بزرگ در برابر خروج ارز
به گزارش قم نیوز تولید داخل علاوه بر اینکه چرخه اشتغال و خودکفایی را به گردش درمی‌آورد به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به طوری که از خروج ارز جلوگیری کرده و رشد اقتصادی را رقم می‌زند.

هر اندازه شرکت‌های زیر مجموعه پارک علم و فناوری قوی‌تر عمل کنند و تولید بیشتری داشته باشند به استقلال کشور کمک می‌کنند.

در همین راستا باید از کسب و کارهای کوچک و متوسط حمایت شود و کسب و کارهای دارای ظرفیت جهش تولید شناسایی و حمایت به آنها اختصاص پیدا کند و سطح دانش و مهارت هسته‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و فناور ارتقا پیدا کند.

به گفته حسین اخوان، رئیس پارک علم و فناوری استان قم، این استان از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان رتبه ۹ کشوری را دارد و ۲۰ شرکت با برند صنایع خلاق در استان وجود دارد که در این زمینه استان قم دارای رتبه پنجم کشوری است.

اخوان علوی ضمن ابراز رضایت از جایگاه قم در بین استان‌های کشور در زمینه تعداد شرکت‌های خلاق گفت: شرکت‌های فنی ـ تخصصی با فعالیت‌های مناسب و ارزشمندی در قم فعالیت می‌کنند.

 

تولید تجهیزات مرتبط با دستگاه های دیالیز

شرکت توسعه و درمان فرتاک در زمینه تجهیزات پزشکی و با تمرکز اصلی در حوزه دیالیز فعالیت دارد که تجهیزات مربوطه را طراحی و تولید می‌کند و نخستین تولیدکننده این محصول در ایران است.

شرکت توسعه و درمان فرتاک در فضای 200 متری در پارک علم و فناوری قم مستقر است.

این شرکت در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده لوله‌کشی بخش‌های دیالیز، دستگاه میکسر محلول‌های بخش دیالیز و محصولات متنوع‌ فعالیت دارد که فعالیت‌های طراحی و تولید را انجام می‌دهد و فعالیت‌های تولید و مشاوره، طراحی بخش‌های دیالیز مانند تأسیسات و تجهیزات و مشاوره را انجام می‌دهد.

به گفته محمد امین شاه زیدی، مدیرعامل شرکت توسعه و درمان فرتاک کار مجموعه از نوع R&D و تحقیق و توسعه است و روی زمینه جدید و نکته‌هایی که در حوزه‌های دیالیز مطرح می‌شود و خدمات درمان و تجهیزات مرتبط مطالعه کرده و راهکار ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای تولید آیتم‌های متعددی مانند تأمین قطعه نیاز است که تحریم‌ها در این بخش اثرگذار بوده است، گفت: عدم دسترسی قطعه می‌تواند در فرآیند تولید مؤثر باشد بنابراین عدم دسترسی یکی از آیتم‌های تحریم است البته برخی از این مشکلات را کردیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و درمان فرتاک خاطرنشان کرد: با مجموعه دیگری در زمینه کار تخصصی پمپ‌سازی هم افزایی صورت گرفت و نیازها را با یکدیگر به اشتراک گذاشتیم و محصول پمپ داخلی تولید کردیم.

وی با بیان اینکه توان مالی ابتدایی ما محدود بوده است، گفت: بر اساس توان مالی خود توانستیم توسعه انجام دهیم. شاید حجم قابل توجهی از این نیاز را نتوانستیم تأمین کنیم زیرا در زمینه توان مالی دستمان باز نبوده تا بتوانیم حجم قابل توجهی از این بازار را طراحی و تولید کنیم.

شاه زیدی خاطرنشان کرد: همه قطعات لزوما داخلی نیست و به طور طبیعی برخی از قطعات به طور واراداتی استفاده می‌شود. به عنوان مثال 90 درصد متریال استیل در کشور لوله و اتصالات وارداتی است و تا جایی که امکان داشته باشد از قطعات برقی و  شیرها و اتصالات تولید داخلی استفاده می‌شود.

 

40 درصد قطعات وارداتی است

وی با بیان اینکه نزدیک 60 درصد قطعات داخلی و 40 درصد به صورت وارداتی تأمین می‌شود، گفت: فیلتری که ممبرینگ می‌گویند در ایران تولید کننده ندارد و همچنین شیرهای مربوط به مخازن واراداتی است.

مدیرعامل شرکت توسعه و درمان فرتاک خاطرنشان کرد: کار R&D برای دستیابی به قیمت تثبیت شده جهانی به زمان نیاز دارد تا به حجم مورد تقاضا برسیم و به دلیل آنکه تبادل مالی شرکت‌ها کند است نمی‌توانند به صادرات فکر کنند.

وی با بیان اینکه چالش‌هایی وجود داشته که کم و بیش از آنها عبور کردیم، گفت: تولید جنبه‌های متنوعی دارد که باید رعایت شود بسیاری از آنها در تصمیم‌گیری کلان مطرح است البته یک سری ملازمات دیگر نیز دارد.

شاه زیدی تصریح می‌کند: محصولی که از سوی شرکت تولید می‌شود 35 درصد قیمت وارداتی است.

وی با اشاره به مشکلات مختلف موجود در مسیر تولید گفت: مشکلاتی مانند اینکه توان اقتصادی مجموعه‌ها کاهش پیدا کرده است و توان تأمین ندارند و بالانس می‌کنند تا بدانند بودجه در اختیار خود را در کدام حوزه‌ها اولویت‌گذاری کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه و درمان فرتاک به آماده‌سازی پلن صادراتی اشاره کرد و افزود: پیگیری می‌کنیم که دفتر همکاری در یکی از کشورها ایجاد کنیم تا در زمینه‌های مختلف در بحث مشارکت‌های اقتصادی بتوانیم درآمدزایی داشته باشیم.

 

صادرات تنها مربوط به کالا نیست

وی عنوان کرد: صادرات تنها مربوط به کالا نیست بلکه می‌توان از طرق مختلف کار صادراتی انجام داد، به عنوان مثال می توان در حوزه صادرات دانش به ایفای نقش پرداخت.

شاه زیدی با بیان اینکه مقدمات برای عرضه محصول با راه‌اندازی سایت اینترنتی انجام شده است، گفت: سایت انگلیسی و عربی زبان راه‌اندازی شده که قدم‌هایی برای توسعه یا صادرات محصول است زیرا باید برنامه‌ریزی مناسب داشته و درست پیش برویم.

 

از ایده تا پدیده شهربازی معارفی

کانون تبیان سال 82 در محله امامزاده حمزه خیابان آذر با حضور تعدادی از طلاب جوان مدرسه علمیه شهید حقانی قم و برخی از دانشجویان فعالیت خود را آغاز کرد.

عضو هیأت مدیره و مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان خاطرنشان کرد: تبیان مجموعه فرهنگی، آموزشی و قرآنی است البته فعالیت تبلیغی نیز انجام می‌دهد که چهار طرح سالانه برای ایام سال تحصیلی طرح جامع قرآن آموزی ماه رمضان برای 30 روز ماه رمضان، طرح جامع فرهنگ عاشورا برای ایام محرم و صفر و طرح اوقات فراغت ویژه تابستان از جمله برنامه‌ها است.

برگزاری کلاس‌های اعتقادی، احکام، روخوانی و روانخوانی، حفظ و تجوید و تفسیر قرآن کریم، طرح آرامش بهاری و طرح نشاط معنوی با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه پیگیری می‌شود.‌

احمد بهشتی با اشاره به راه‌اندازی شهرک معارفی طی سال‌های 92 و 93 در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) گفت: شهرک معارفی یک نمایشگاه 5 هزار متری بود که در قالب غرفه‌های مختلف مفاهیم دینی و شهروندی و اجتماعی را آموزش می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه شهرک معارفی نوروز 94 در فضای 6 هزار متری در کنار ساحل شهر بوشهر اجرا شد که 150 هزار نفر از این مجموعه استقبال کردند.

عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان با اشاره به تغییر عنوان شهرک معارفی به شهربازی معارفی گفت: پس از بازگشت از بوشهر کارگاهی به متراژ هزار و 500 متر راه‌اندازی شد که در این کارگاه با تجهیز به انواع ماشین آلات پیشرفته تولید وسایل شهربازی آغاز شد که از ایده تا پدیده از سوی همکاران تبیان پیگیری می شود که سبب شد شرکت به عنوان واحد فناور شناخته شود و سال 98 نیز شرکت دانش بنیان در حوزه تولید وسایل شهر بازی راه اندازی شد.

 

تشکیل کارگروه‌هایی برای تجهیز کارگاه شهربازی معارفی

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی برای تجهیز کارگاه گفت: کارگروه اول رصد و شناسایی بود که تمام شهربازی‌های داخل و خارج کشور رصد می‌شود تا اگر بر اساس ایده‌ای بنا است این شهربازی اجرا شود؛ آسیب‌ها احصا شود.

بهشتی خاطرنشان کرد: کارگروه دوم پژوهش بود که محتواهای بازی‌ها از کتب و پژوهش‌های مختلف احصا می‌شد. کارگروه سوم طرح و ایده بود که چه بازی‌هایی باشد که با محتوای کارگروه پژوهش تطابق پیدا کند و کودکان بتوانند بازی کنند.

وی با اشاره به کارگروه فنی و مهندسی گفت: محصولاتی که از کارگروه رصد و شناسایی و طرح و ایده و پژوهش خروجی می‌داد در قالب کارگروه فنی و مهندسی ساخته و پیاده شده است و بر این اساس ایده‌های 15 مجموعه بازی پیاده و بازی‌ها تولید شد.

این بازی‌ها محتواهای مختلف مانند آموزش مفاهیم شهروندی مانند بازی شهر گرافیک، پسماند و تفکیک زباله‌ها و آتش‌نشان، بازی‌های دینی و مذهبی و آموزش مفاهیم قرآنی مانند بازی کشتی حضرت نوح(ع) و گلستان حضرت ابراهیم(ع) را آموزش می‌‌دادند.

عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان خاطرنشان کرد: بازی صخره نوردی قصص قرآنی، بازی مفاهیم و آموزش احکام، بازی ماجراجو و بازی راه رسیدن آموزش‌های مختلف را به کودکان و نوجوانان آموزش می‌داد.

این شهربازی در مرکز همایش ها آستان قدس رضوی واقع در ورودی باب الجواد در مکان 8 هزار متری اجرا شد که به دلیل شیوع کرونا کار تعطیل شد  و این مرکز در مدت دو سال میزبان 3 میلیون نفر بود.

شهربازی معارفی در راستای کلام حضرت رضا(ع) که فرمودند که مردم اگر محاسن و زیبایی‌های سخن ما را بدانند از ما تبعیت می کنند راه‌اندازی شد.

بهشتی عنوان کرد: نزدیک 40 نفر در کارگاه شهر بازی معارفی مشغول به کار شدند که نشان می‌دهد در حوزه کارآفرینی شهربازی معارفی حرفی برای گفتن دارد.

 

آغاز فعالیت شهربازی معارفی در قم

وی از آغاز فعالیت شهربازی معارفی در آینده‌ای نزدیک در قم خبر داد و افزود: شهرداری زمینی در بلوار پیامبر اعظم به این امر اختصاص داده تا پس از ساخت در اختیار مجموعه تبیان قرار گیرد و تبیان 10 سال به عنوان بهره‌بردار از این مجموعه استفاده کند و امیدواریم در نوروز 1401به مردم در شهربازی خدمات دهیم.

عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان با اشاره به دغدغه‌های موجود گفت: اکنون مکان ثابت کارخانه تولید وسایل شهربازی نداریم و کارخانه استیجاری است که دو سال آینده باید کارخانه را تخلیه و جا به جا کنیم و اکنون نیاز است که یک سوله در اختیار ما قرار داده شود.

وی خاطرنشان کرد: از نهادهای حمایتی و انقلابی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و نهادهای دیگر می‌خواهیم که به ما کمک کنند که شهر بازی طی دو تا سه سال آینده در هر کلانشهری در مقیاس بزرگ و در شهرستان‌ها در مقیاس کوچک راه‌اندازی شود.

بهشتی گفت: ما یک شرکت دانش بنیان در حوزه وسایل شهر بازی اسلامی هستیم از ایده تا پدیده کار خودمان است و در هیچ کدام کپی برداری نشده است.

وی با اشاره به مزیت‌های شهربازی معارفی گفت: مجموعه‌ای برای نخستین بار بازی‌های بومی تولید کرده که متناسب با فرهنگ ناب اسلامی است و در مکان‌های دیگر کودکان و نوجوانان صرفا برای تخلیه هیجان به شهر بازی مراجعه می‌کنند ولی شهربازی ما علاوه بر هیجان، آموزش و مربی محور است.

 

جلوگیری از خروج ارز از کشور

عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان جلوگیری از خروج ارز از کشور را از دیگر مزیت‌ها ذکر کرد و افزود: سالیانه صدها میلیارد تومان شهرداری‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از خارج کشور به ویژه چین وسائل شهربازی وارد می‌کنند بنابراین از خروج ارز سنگین جلوگیری می‌کند زیرا صنعت تفریحات در دنیا جزو سه صنعت پردرآمد است.

وی خاطرنشان کرد: هر شهربازی که در هر شهری باید بنا شود 40 تا 50 نفر را مشغول به کار می کند و این شهربازی پیوستی مانند مهدکوک و پوشاک و غذای کودک دارد.

به گفته بهشتی هر مجموعه شهربازی حدود 20 تا 30 میلیارد تومان خروج ارز از کشور دارد اگر این مجموعه در هر شهری روی دهد ده‌ها میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه تمام بازی‌ها ثبت اختراع و طراحی صنعتی شده است، عنوان کرد: دانش و فناوری تولید وسایل شهربازی را بومی کردیم و نقشه‌های کار از سوی خودمان طراحی می‌شود و تاکنون در کشور چنین امری نبوده است.

 

نمونه خارجی دارای قیمت بالایی است

سیدمهدی حسینی، مدیرعامل شرکت مهندسی مهدا با بیان اینکه عمده محصول این شرکت با عنوان دیتالاگر است، گفت: این سیستم وظیفه دریافت داده از سنسورهای صنعتی و ذخیره و ضبط داده‌ها برای کارهای مهندسی را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یک مهندس راه‌سازی زمانی که می‌خواهد از شرایط حاکم بر پروژه‌اش مطلع شود و می خواهد بررسی کنند که چه اندازه تنش‌هایی که به پل وارد می‌شود مقاومت دارد می‌تواند از این دستگاه استفاده کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی مهدا با بیان اینکه روی پل سنسورهایی نصب می‌کنند که خروجی سنسورها پارامترهای متفاوتی از جمله تنش‌های مکانیکی را ضبط می‌کند، گفت: داده‌ها از سوی مهندس سازه و پل تحلیل می‌شود و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد که پروژه در چه سطح کیفی است و به چه صورت عمل می‌کند.

وی آنالیز شبکه برق را از دیگر محصولات شرکت عنوان کرد و گفت: اسم این محصول تحلیل‌گر کیفیت توان است و کاربرد این محصول زمانی است که مهندسان برق می‌خواهند از کیفیت پارامترهای الکترونیکی سه فاز آگاه شوند.

حسینی خاطرنشان کرد: محصولات برای مانیتورینگ و پایش وضعیت محیط استفاده می‌شوند مانند دستگاه‌های اندازه‌گیری دما و رطوبت.

وی عنوان کرد: این محصولات می‌توانند برای کنترل و اندازه‌گیری دما و رطوبت به صورت اتوماتیک مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی مهدا با بیان اینکه نمونه خارجی این محصولات وجود دارد، گفت: دلیل اصلی ورود برای تولید چنین محصولی به این دلیل بود که نمونه خارجی قیمت بالایی داشت و وارد کردن آن سخت بود بنابراین به فکر ساخت آن افتادیم که موفق بودیم و توانستیم تست‌های استاندارد را بگذرانیم.

 

کاهش قیمت تمام شده دستگاه

 وی خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده دستگاه پایین‌تر آمد که سبب می‌شود ارز از کشور خارج نشود. در حوزه الکترونیک به طور طبیعی برخی قطعات از خارج کشور تأمین می‌شود زیرا از سوی شرکت‌های خاصی تولید می‌شوند که ناچار هستیم که آنها را وارد کنیم ولی مهم هسته و طراحی محصول است که به طور کامل داخل کشور انجام شده و از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خودمان طراحی کردیم.

به گفته حسینی هنوز واردات صورت می‌گیرد و نمونه خارجی آن را در بازار مشتری دارد ولی بخشی از نیاز بازار را ما تأمین می‌کنیم و بخشی از طریق واردات صورت می‌گیرد که تلاش می‌شود سهم بیشتری از بازار را در دست بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد محصولی به فروش رسیده که اگر این محصول وجود نداشت از خارج تأمین می‌شد و در این بخش صرفه جویی ارزی شده است بنابراین تلاش می‌کنیم که بازار هدف و تبلیغات را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی مهدا با بیان اینکه از مشاوره‌های مختلف استفاده شده است، گفت: با استفاده از مشاوره‌ها می‌خواهیم به بازار کشورهای حاشیه یعنی عراق، ترکیه و پاکستان وارد شویم.

به گفته وی محصول به پشتیبانی فنی نیاز دارد و صرفا به اینکه فروش برسد کار ما تمام نمی‌شود بلکه باید با مشتری در ارتباط باشیم.

 

استقبال از محصولات شرکت

وی خاطرنشان کرد: استانداردهای داخلی دریافت شده ولی برای استانداردهای بین المللی متأسفانه هنوز استانداردی نداریم که بخشی مربوط به این است که هزینه دریافت استانداردها زیاد است بنابراین در حال تلاش هستیم که بتوانیم از تسهیلاتی که در اختیار شرکت های دانش بنیان می‌گذارند بتوانیم استانداردها و مجوزها را دریافت کنیم.

حسینی عنوان کرد: کیفیت نسبت به قیمت محصول در رده بالایی قرار دارد که سبب شده استقبال خوبی شود.

وی با اشاره به تأثیر تحریم‌ها در تولید داخل گفت: بخشی از قطعات دستگاه‌ها از خارج تأمین می‌شود بنابراین این تحریم‌ها در تأمین این قطعات تأثیر داشته ولی طوری که بخواهد فلج‌کننده باشد نبوده است.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی مهدا با توجه به اینکه محصول دارای تکنولوژی بالایی است نیاز به R&D و تحقیق و توسعه مداوم دارد تا گردونه رقابت داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: در ایران اتفاقات خوبی در سال‌های اخیر افتاده و مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری حمایت‌های خوبی می‌کنند که امیدوارم حمایت ها روز به روز بیشتر شود تا تکنولوژی‌ها را بومی کنیم.

هر اندازه حمایت‌ها از شرکت‌های دارای ظرفیت جهش تولید صورت گیرد به خودکفایی کمک کرده و محصولات با قیمت مناسب‌تری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و در مسیر پیشرفت کشور نیز مؤثر است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccmoqo.2bq008laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما