کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحول در حوزه علمیه ادامه مسیر اجتهاد در مکتب اهل‌بیت (ع) است‌

خبرگزاری تسنیم , 7 اسفند 1399 ساعت 16:17

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تحول در حوزه علمیه و پاسخگویی به نیازهای حکومتی و تمدنی توسط حوزه علمیه ادامه مسیر اجتهاد در مکتب اهل‌بیت (ع) است.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی ظهر امروز در آئین رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم الهدی که در موسسه دارالحدیث برگزار شد، اظهار داشت: دفاع عقلانی از اصول مذهب شیعه و دین اسلام از ویژگی‌های مهم شخصیت علمی سید مرتضی است.

وی ضمن تبریک سالروز ولادت امیرالمؤمنین (ع) اظهار داشت: همان‌طوری که حضرت علی (ع) جاهلیت را مذموم می‌دادند و ریشه مشکلات عنوان می‌کنند در دنیای امروز هم جاهلیت مدرن ریشه همه مشکلات جوامع است و برای رفع این جهالت راهی جز رجوع به اهل‌بیت و آثار بزرگان اسلام نیست.

تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه علوم اسلامی ما امروز باید بتواند پاسخگوی چنین نیازی باشد، بیان کرد: تحول در حوزه علمیه و پاسخگویی به نیازهای حکومتی و تمدنی توسط حوزه علمیه ادامه مسیر اجتهاد در مکتب اهل‌بیت بوده و ادامه راه شیخ مفید سید مرتضی، شهید اول، صاحب جواهر، شیخ انصاری، آخوند خراسانی و امام خمینی(ره) است.

مروی بابیان اینکه واردکردن فقه به عرصه‌های اجتماعی در کنار تأسیس دارالعلم برخی دیگر از خدمات علامه سید مرتضی علم الهدی است، عنوان کرد:آثار فقهی، اصولی، کلامی و تفسیری با تکیه‌بر معارف عصمت و اهل‌بیت (ع) از این عالم وارسته به‌یادگارمانده که انصافاً باید جمع‌آوری و منتشر می‌شد.

 سید مرتضی علم الهدی علومی را فراگرفت که هیچ‌کس در زمان خودش به آن نرسید 
وی تصریح کرد: سید مرتضی علم الهدی علومی را فراگرفت که هیچ‌کس در زمان خودش به آن نرسید و به معنای واقعی کلمه عالم و وارسته بودند، دفاع عقلانی از مذهب شیعه و اسلام یکی از اقداماتی بود سید مرتضی در آن برهه‌ای زمانی خاص انجام داد.

تولیت آستان رضوی بهره‌مندی از آراء علمای گذشته را ضروری دانست و افزود: تحول‌خواهی و زمانه شناسی که از ویژگی‌های شخصیت سید مرتضی است باید امروز هم در حوزه و جامعه نهادینه و پیگیری شود.

مروی علوم اسلامی بیان کرد: عالمان دینی ما وارثان چنین علوم نورانی و نجات بخشی هستند، تکریم شاگردان ممتاز و تراز اول و تأکید بر نشر اندیشه‌ها و آثار ایشان ازجمله آئین‌های علمی در فرهنگ و سیره اهل‌بیت(ع) بوده است، ابن عباس، هشام بن حکم، میثم تمار و غیره ازجمله شخصیت‌های ممتازی هستند که همواره مورد تجلیل امامان بزرگوار ما بوده‌اند.

 تثبیت و دفاع عقلانی از اصول مذهب شیعه و دین اسلام از ویژگی‌های علامه سید مرتضی علم الهدی است 
وی خاطرنشان کرد: تثبیت، تبیین و دفاع عقلانی از اصول مذهب شیعه و دین اسلام از دیگر ویژگی‌های علامه سید مرتضی علم الهدی است، اگر بخواهیم خدمات و ویژگی‌های این عالم جلیل‌القدر را بیان کنیم فهرستی طولانی خواهد شد اما واردکردن فقه به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، تألیف کتب فقهی، کلامی، اصولی و تفسیری با تکیه‌بر مکتب نورانی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و تأسیس دارالعلم ازجمله خدمات برجسته سید مرتضی بوده است.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 94964

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/94964/تحول-حوزه-علمیه-ادامه-مسیر-اجتهاد-مکتب-اهل-بیت-ع-است

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir