دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۹
کد مطلب : 95049
آیت الله اعرافی در همایش «قره باغ ۱۷ ربیع»:

گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه مسلمانان به دنبال وحدت و همدلی است

قم نيوز : مدیر حوزه های علمیه گفت: هدف اصلی گفتمان انقلاب اسلامی ایجاد همگرایی، وحدت و همبستگی در جامعه مسلمانان است.
گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه مسلمانان به دنبال وحدت و همدلی است
گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه مسلمانان به دنبال وحدت و همدلی است
به گزارش قم نیوز پیش از ظهر دوشنبه همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع» با هدف تبیین گفتمان ۱۷ ربیع درباره قره باغ و رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه‌ای برای حل مساله قره باغ به همت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد.

آیت الله علیرضا اعرافی در این همایش با ابراز تشکر از مراجع عظام تقلید که در ماجرای قره باغ راهنمایی و اعلام موضع کردند و امروز هم پیام صادر نمودند، گفت: از علمای اعلام و شخصیت‌های حوزوی که موضع دینی و مذهبی خود را نیز در قصه قره باغ اعلام فرمودند و از اقداماتی که دستگاه‌های مسئول و شخصیت‌های سیاسی و دیپلماتیک کشورمان و جهان اسلام در بحث قره باغ ۱۷ ربیع با شفافیت و از موضع دین و معارف الهی نظر دادند، سپاسگزار هستیم.

وی با بیان اینکه برگزاری این همایش بین‌المللی در قم به عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌های فکر و اندیشه اسلامی و به عنوان حوزه و شهری که اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی در آنجا جریان و معنای ویژه‌ای دارد، گفت: معنی این همایش این است که حوزه باعظمت قم و مراجع عظام آن و شخصیت‌های بزرگ دینی ما در قبال مسائل بزرگ جهان اسلام دارای موضع هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه این مواضع شامل اندیشه‌های دینی، فلسفه سیاسی و معارف الهی و از موضع گفتمان ناب انقلاب اسلامی که برآمده از اندیشه‌های تابناک امام و هدایت‌های رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی است در مسائل گوناگون سخن و موضع دارند و برابر هرگونه ملاحظات جانبی گفتمان برتر را مورد تاکید قرار می‌دهند، افزود: نخستین نکته‌ای که با گفتمان انقلاب اسلامی باید مهم به شمار آید این است که گفتمان انقلاب اسلامی در قاب جهان اسلام و امت اسلام سخنانی دقیق و جامعه هدف مشخصی دارد.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی در دایره اسلام محوریتش دعوت به همگرایی و وحدت و همبستگی استوار است و در برابر دشمنان و متجاوزان بر مبنای مقاومت، ایستادگی و شجاعت در به اسلام استوار است، ادامه داد: این دو اصل جدایی ناپذیر از گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی و وحدت و همگرایی میان امت اسلام و مقاومت و مبارزه در برابر اشغالگران و متجاوزان و مستکبر آنها دارد و منطق انقلاب اسلامی این است که واقعیت‌های جهان اسلام را باید بشناسیم و درصدد بازسازی منابع عالم اسلام و به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که حکومت اسلام از منابع بی‌پایانی برخوردار است و یک عمر و با این همه ضحاک بزرگ چرا باید اسیر دشمنان باشد و چرا باید مورد تجاوز و اشغال و ظلم قرار بگیرد، گفت: جهان اسلام برای اینکه به یک قدرت بزرگ فکری، معنوی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شود هیچ چیز کم ندارد و باید به درستی منابع و ذخایر عظیم امت اسلامی را در منابع بزرگ تاریخی و میراث فرهنگی جمع آوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ کشور در سایه نام بلند اسلام و پیامبر خدا هستند و با داشتن منابع گسترده و استراتژیکی جهانی در قلمروی فکر و معرفت چرا نباید از اقتدار لازم برخوردار باشد، تصریح کرد: چرا نباید در معادلات جهان، اسلام به عنوان یک مجموعه بزرگ با این همه کرسی معتبر و سخن مؤثر باشد؛ این سوال بزرگی است که انقلاب اسلامی رویاروی یکایک مسلمانان و همه کشورهای اسلامی قرار داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه شما با پنجاه و چند کشور با بیش از یک و نیم میلیارد جمعیت با این جمعیت مستعد و جوان با بهره مندی از بیش از ۶۰ درصد از ذخایر انرژی و معدنی عالم و با این عقبه تمدنی و تاریخی و فرهنگی، چرا باید در این سطح نازل از صحنه سیاست و اقتصاد و فرهنگ و علم و دانش و فناوری جهان باشید، افزود: غربی‌ها تلاش کردند تا این پیام بزرگ انقلاب اسلامی که بازسازی یک امت و یک جهان نو با پیام جدید است را مخفی نگه دارند.

وی افزود: اما حقیقت آن است که انقلاب اسلامی یک سخن جدی و اساسی دارد و سخن ما با دولت‌های وابسته در منطقه آن است که وابستگی هایتان را قطع و به مردم و مملکت خودتان فکر کنید.

اعرافی با تاکید بر ضرورت توجه دولت‌های کشورهای اسلامی باید به ذخایر عظیم فکری فرهنگی اجتماعی و اقتصادی گفت: اگر این منابع عظیم در کنار هم قرار بگیرید تولید یک قدرت تمدنی جدید و دانش و فناوری و اقتصاد و بازار با مدیریت واحد را تولید می‌کند و یک اتحاد بزرگ اسلامی را رقم می‌زند.

وی افزود: ایستادگی ما در برابر دشمنان و اشغالگران و متجاوزان به سرزمین‌های اسلامی و منطقه و بویژه بحث فلسطین برای مجد و عظمت همه امت اسلام و همه اقوام و نژاد و مذاهب و امت اسلامی است.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه این نوع سخن گفتن مبنای گفتمان برتر اسلامی و در اندیشه رهبری و بزرگان دینی است گفت: در گفتمان انقلاب اسلامی همه سرزمین‌های اسلامی دارای ارزش است و زبان و پرچم و حتی مذهب ملاک نیست بلکه همبستگی و اهتمام به امور مسلمین در هرجای عالم را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی افزود: صیانت از سرزمین‌های اسلامی شاخص اصلی گفتمان انقلاب اسلامی است و ما از نگاه فقهی و از مبنای دینی و شرعی برای سرزمین‌های اسلامی حرمت و احترام قائل هستیم و تصرف و اشغال آنها را ناروا می‌دانیم.

اعرافی با تاکید بر اینکه در گفتمان ما مقاومت برای آزادی هریک از سرزمین‌های اسلامی، هر جا که باشد برای ما فرقی نمی‌کند افزود: برای ما به همان اندازه که برای سرزمین فلسطین قداست و ارزش قائل هستیم برای سرزمین‌های دیگر که به اشغال امریکایی یا دیگر متجاوز درآمده است اهمیت می‌دهیم.

وی افزود: آذربایجان با آن سوابق متعدد علمی و فرهنگی اجتماعی برای ما اهمیت بالایی دارد چراکه عالمان گرانقدری از این خطه برخاسته اند که شمع حوزه‌های علمیه بودند.

عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی در ادامه با بیان اینکه صهیونیست‌ها با اشغال فلسطین تصور کردند سرزمین‌های اسلامی به زانو در می‌آورند، افزود: از نظر همه قواعد و قوانین مقاومت در برابر متجاوزان و اشغالگران مشروع و درست است و به همین دلیل است که به آشکاری ما با مقاومت در فلسطین و لبنان و عراق و سوریه و یمن اعلام همراهی و همبستگی می‌کنیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgyz9y.ak9nt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما