کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غفلت از پروتکل‌های بهداشتی سبب افزایش آمار بستری‌ها و نمونه‌های مثبت کرونا در قم شد

خبرگزاری تسنیم , 12 اسفند 1399 ساعت 19:47

رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: کرونای جهش‌یافته در کمین کودکان و جوانان نشسته با رعایت پروتکل‌ها کودکان را در برابر این ویروس ایمن کنیم.


به گزارش قم نیوز قم که در هفته‌های گذشته جزو استان‌های آخر جدول درزمینهٔ ابتلای به بیماری کرونا بود و آمار مرگ‌ومیر آن‌هم تا چند هفته صفر بود اکنون با یک غفلت و ساده‌انگاری از سوی مردم وضعیت خطرناک و شکننده‌ای پیداکرده است انگار قمی‌ها فراموش کردند که چه موج‌های خطرناکی را به‌سختی پشت سر گذاشته‌اند.

روزهای پایانی آخر سال و جنبش و برای خرید عید و سال جدید قمی‌ها را از موج‌سواری این روزهای کرونا ویروس غافل کرده است با گشتی در گوشه گوشه این شهر و مشاهده ازدحام جمعیت در پاساژها و مجتمع‌های تجاری برای خرید پوشاک و مایحتاج شب عید حکایت از ورود غافلگیرانه موج سخت و خطرناک دیگری در قم دارد.

 باگذشت یک سال از ورود این ویروس کرونا که به دنبال آن‌هم کادر درمانی هم که دیگر فرسوده و باوجود غفلت و عادی انگاری مردم به وضعیت موجود خسته‌تر شدند شاید مردم فکر می‌کنند برای مقابله با کرونا تنها باید کادر درمانی ما در خط مقدم باشند و آن‌ها هم در کمال بی‌خیالی باید تنها به امور زندگی و خرید و تفریح وسفرهای غیرضروری خود وقت گذاشته و جامعه را وارد موج‌های خطرناک پی‌درپی کرده و جان خود و خانواده و اطرافیان را به خطر بیندازند.

اکنون با مدیریت کادر درمانی؛ همراهی اصناف در اعمال محدودیت‌های گذشته و هم‌چنین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و برگزاری منظم ستاد استانی قم در شرایط آبی قرار دارد اما باز از هفته گذشته تاکنون با توجه به افزایش تست‌های مثبت و هم‌چنین آمار مراجعان به مراکز سرپایی و هم‌چنین حجم بسیار بیماران بدحال و بستری قم شرایط شکننده‌ای دارد و مسئولان امر بهداشت هم هشدار می‌دهند که قم آماده ورود به یک موج خطرناک چهارمی است که ممکن است تبعات خطرناکی برای همه به دنبال داشته باشد.

اما این تنها یک روی سکه است درحالی‌که طی چند روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی قم از ابتلای دو نفر به کرونای جهش‌یافته انگلیسی خبردادند و طبق آخرین خبرها هم یک دانش‌آموز 10 ساله قمی کرونای او به نوع جهش‌یافته مثبت است این ویروس هزارچهره موزی که هرروز بانام و چهره‌ای خودنمایی می‌کند این روزها کودکان معصوم و جوانان ما را در تیررس خطرناک خود قرار داده است و اکنون ما در شرایط یک جنگ تمام‌عیار با یک دشمنی هستیم که غافلگیرانه تغییر چهره داده و جان و سلامت عزیزان ما را به خطر انداخته است.

حال باید از مردمی که این روزها توهم خرید و مراسم عید و تفریح و سفر دارند پرسید در این ازدحام جمعیت و تردد ناقلانی که در شهر علامتی ندارند خرید شب عید برای کودکان و خانواده به قیمتی ارزش دارد؟ به قیمت از دست دادن کودکان و یا جوانان باید دل در چنین تجمعاتی داد درحالی‌که انواع ویروس جهش‌یافته در کمین سلامت ما نشسته است؟ مگر کادر درمانی ما تا چه اندازه ظرفیت دارند؟ چرا با یک غفلت شرایط را برای خود و اطرافیان به خطر می‌اندازیم؟

 غفلت از پروتکل‌های بهداشتی و ورود به پیک خطرناک دیگر

رئیس مرکز بهداشت قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: اکنون شرایط استان آبی اما در وضعیت بسیار شکننده‌ای قرار دارد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف مختلف کاملاً شکسته شده و در حالت خوش‌بینانه باید گفت که مردم قم تنها تا 60 درصد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و مراکز خرید وفادار هستند.

سیامک محبی بیان می‌کند: ما پیک‌های خطرناکی را پشت سر گذاشته‌ایم مردم سرگرم خرید شب عید هستند درحالی‌که پروتکل‌های بهداشتی را در اماکن عمومی و مراکز خرید تنها تا 60 درصد رعایت می‌کنند از زدن ماسک هم دوری کرده‌اند باید هشدار دهیم هرگونه ساده‌انگاری قم را وارد یک موج خطرناک دیگری خواهد کرد.

به گفته این مسئول؛ به مردم هشدار می‌دهیم در مقابل کرونا با ما همکاری کنند تنها راه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک است درحالی‌که این ویروس هرروز جهش‌های خطرناکی دارد و باگذشت یک سال درحالی‌که قبلاً افراد بالای 60 سال و دارای بیماری زمینه‌ای در معرض خطربودند اکنون کودکان و جوانان را بیشتر درگیر کرده است.

محبی در پاسخ به این سؤال که با توجه به‌روزهای پایانی سال و افزایش حضور مردم در مراکز خرید چه اقداماتی از سوی مرکز بهداشت صورت گرفته بیان می‌کند: برای جلوگیری از زرد یا وضعیت نارنجی و قرمز شدن قم باید همه اقشار چه مردم و چه دستگاه‌های اجرایی و اصناف مشارکت کنند در روزهای پایانی ما نظارت‌ها را با دیگر دستگاه‌ها به‌طور مشترک تشدید کرده‌ایم اگر نیاز به تذکر بود تذکر و اگر هم نیاز به پلمپ باشد با همکاری دستگاه قضایی وارد عمل شده و محل و یا صنف موردنظر را پلمپ خواهیم کرد.

وی می‌افزاید: درزمینهٔ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در 3 بخش ؛ رعایت بهداشت فردی؛ حفاظت فردی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی ما وارد عمل می‌شویم اما درزمینهٔ فاصله‌گذاری خود دستگاه موردنظر هم باید وارد عمل شود در این زمینه ما به‌طور هفتگی نحوه رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی را درستاد استانی مقابله با کرونا گزارش می‌دهیم اما آنچه مشخص است عادی انگاری‌ها در بین مردم افزایش‌یافته است.

 افزایش تست‌های مثبت کرونا و بستری‌ها در قم

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به روند افزایش تست‌های مثبت به همراه افزایش بیماران سرپایی و بستری‌ها عنوان می‌کند: از راهبردهای مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور افزایش تست‌های سریع و رپید و افزایش روند ره‌گیری با کمک طرح شهید سلیمانی است که در این زمینه در مراکز 9 گانه سرپایی ما طبق رصدهای صورت گرفته تست‌های مثبت افزایش‌یافته است به دنبال آن نیز آمار بیماران بدحال و سرپایی طی هفته گذشته تاکنون هم‌روند افزایشی داشته است.

محبی اظهارمی کند: تعداد بستری‌ها در روزهای در هفته گذشته افزایش و میزان فوتی‌ها درحالی‌که تا دوهفته در قم صفر بود روند افزایشی به خود گرفته است ما در ابتدای این هفته دو مورد مثبت کرونای انگلیسی هم داشتیم.

به گفته وی؛ در مراکز 9 گانه که به‌عنوان خاکریز مقابله با کرونا به شمار می‌روند روزانه 224 بیمار داشتیم درحالی‌که در هفته گذشته  تنها 182 بیمار را رصد کرده بودیم اگر این روند افزایش و ادامه یابد قم را وارد وضعیت خطرناک خواهد کرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی می‌افزاید : تعداد تست‌های گرفته‌شده در قالب شهید سلیمانی که دستورالعمل‌های مختلفی را برای اجرا داشته اخیر طبق مصوبه جدید باید میزان تست‌ها و تجهیزات آزمودن‌های سریع را توسعه دهیم از ابتدا طرح تاکنون 24 هزار و 310 تست گرفته‌شده  که بیش از 2 هزار نمونه آن مثبت شده است تیم ره‌گیری و مراقبت تجمعی در هفته گذشته 3 هزار و 658 تست انجام 280 مورد مثبت بوده است .

 ویروسی که درکمین کودکان معصوم نشسته است

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به مشاهده دو مورد ویروس کرونای نوع انگلیسی در قم می‌گوید: شاید برخی این سؤال پیش آید که باوجوداین همه تست مثبت چرا آمار بستری‌ها و تست‌های مثبت هم‌خوانی ندارد؟ ماقبل از بستری بیماران کرونایی را به‌طور سرپایی در منزل قرنطینه می‌کنیم لذا به همین دلیل آزمودن‌ها از آمار بستری‌ها بیشتر است قبلاً خوش‌بین بودیم که موردی از کرونای انگلیسی در قم مشاهده نشده است اما اکنون 2 مورد را شناسایی کدریم.

محبی می‌افزاید: بعد از شناسایی این موارد در انگلستان که با تأخیر هم اطلاع‌رسانی شد این نوع کرونا به کرونای انگلیسی شهرت یافت میزان شیوع بیماری بالاتر است این ویروس قادر است  روند حرکت بیمار را در 3 روز تحت‌الشعاع قرار داده و زمین‌گیر کند و مرگ‌ومیر هم بیشتر است.

به گفته وی، این ویروس بیشتر گروه سنی جوانان و کودکان و اطفال را درگیر می‌کند که نیاز به مراقبت خاص هستند باید خانواده‌ها بیشتر مراقب کودکان خود باشند هرگونه پیش‌آگهی را رصد می‌کنیم طی هفته گذشته 2 بیمار بدحال در بیمارستان کودکان داشتیم که تست کرونای آن‌ها مثبت بود.

وی عنوان می‌کند:با توجه به  درگیر شدن تهران دستورالعملی از وزارت بهداشت که نمونه‌ها را  از سراسر استان‌ها ارسال شوند ما نمونه‌هایی به تهران ارسال کردیم با توجه به تردد بسیار در قم پیش‌بینی می‌کردیم قم درگیر شود 46 نمونه را ارسال که 2 بیمار مبتلابه ویروس انگلیسی تشخیص داده شد یکی در بیمارستان و یکی در منزل تحت مراقبت بوده و از اطرافیان آن‌ها هم تست گرفتیم.

محبی با اشاره به علائم کرونای انگلیسی بیان می‌کند: علائم کرونا انگلیسی متفاوت است به‌هرحال هزارچهره است در ابتدا درگیری تنفسی دارد اما دیگر اندام راهم درگیر خواهد کرد اما علائم خاص و تیپی که مشکوک به بیماری هم نیستند محتمل به کرونای انگلیسی هستند .

 واکسن عمومی تا اردیبهشت سال 1400  

رئیس مرکز بهداشت با اشاره به واکسن کرونا می‌گوید: کرونا نام‌های مختلف و جهش‌های مختلفی دارد روزی انگلیسی و یا کالیفرنیایی که هرکدام متفاوت هستند راه مراقبت را هم سخت‌تر می‌کند اما برخی شرکت‌ها اقدام به ساخت واکسن‌های مختلفی کرده‌اند.

محبی می‌افزاید: در پارت اول 190 واکسن انجام‌شده 3گه در مرحله اول برای کادر درمانی و افرادی که مستقیم در خط نبرد با کرونا هستند اولویت دارد و تا 3 هفته بعد دوز دوم آن را تزریق می‌کنیم  اخیراپارت دوم واکسن هم وارد استان شده که یک هزار و 800 دوز می‌باشد و برای سالمندان و بیماران زمینه‌ای است.

به گفته وی؛  تا آخر سال دوزهای دیگری برای بیماران زمینه‌های و افراد پرخطر و هم‌چنین سالمندان تزریق می‌شود و تا نهایت اردیبهشت‌ماه سال 1400 با ورود واکسن ایرانی عموم در برابر کرونا واکسن می‌شوند.

 کاهش میانگین سنی مراجعه‌کننده‌ها و بیماران بستری  

رئیس بیمارستان شهید بهشتی می‌گوید: طی هفته‌های گذشته حجم بیماران در مرکز درمانی شهید بهشتی استان بیشتر شده است افزایش محسوس بیماران بستری و بدحال مؤید این امر است که قم به سمت پیک خطرناک دیگری در حال حرکت است تنها راه کنترل این بیماری همکاری مردم و شهروندان است.

سید یاسر فروغی بیان می‌کند: با رصد بیماران مشخص است در این پیک بیماران بستری با کاهش سنی روبرو هستند درحالی‌که در پیک‌های گذشته اغلب بیماران ما سالمندان بالای 60 سال بودند میانگین سنی بیماران کاهش‌یافته است آمار مراجعین به مراکز بستری ازجمله بیمارستان شهید بهشتی روند افزایشی به خود گرفته کاهش و افزایش بیماری به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بستگی دارد.

  تشدید نظارت‌ها هم‌زمان با افزایش خریدهای شب عید مردم  

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری قم در پاسخ به این سؤال که اقدامات این ستاد برای برخورد با سهل‌انگاری در روزهای پایانی سال از سوی برخی اصناف می‌گوید: ضمن این‌که از مردم  شهروندان درخواست می‌کنیم خریدهای شب عید خود را مدیریت کنند تا از ازدحام و تجمعات جلوگیری شود ستاد مدیریت بحران با همکاری دیگر دستگاه‌ها نظارت‌ها را بر نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف مختلف تشدید در این ایام تشدید کرده است.

محسن اروجی می‌افزاید: در این ایام تشدیدها از سوی بازرس های بیشتر شده است و ما مراکز خرید و پاساژها را زیر نظر داریم مردم هم درزمینهٔ رعایت اصول بهداشتی با ما بیشتر همکاری کنند.

به گفته وی؛ اکنون اتحادیه‌ها هم وارد کارشده و ما با همکاری مرکز بهداشت؛ شورای هیئت‌های مذهبی و نظارت و کارگروه نظارت بر اصناف گشت‌های مشترکی داریم امید است با همکاری رسانه‌ها در امر نظارت‌ها در روزهای پایانی سال به نقطه مطلوبی رسیده تا استان وارد پیک دیگری نشود.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 95077

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/95077/غفلت-پروتکل-های-بهداشتی-سبب-افزایش-آمار-بستری-ها-نمونه-های-مثبت-کرونا-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir