قم نيوز : مدیر عامل صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: لازم است راهکارهای ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در مراکز پژوهشی، علمی و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به صورت اتاق فکر مطرح و بررسی و راهکارهای تقویت و ترویج آن تبیین شود و مقالات متعددی در این راستا تولید گردد.
راهکارهای ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در مراکز پژوهشی و علمی بررسی شود
راهکارهای ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در مراکز پژوهشی و علمی بررسی شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین مجید ستوده با اشاره به آیه 11 سوره حدید «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ؛ آن کیست که به خدا قرض نیکو دهد (یعنی قرض الحسنه و صدقه دهد و احسان به فقیران کند) تا خدا بر او چندین برابر گرداند و او را پاداشی با لطف و کرامت باشد.»، گفت: قرض‌الحسنه یک معروف برجسته در اقتصاد اسلامی است که آیات و روایات متعددی در ارتباط با آن وارد شده که لازم است این معروف الهی ترویج و راهکارهای اجرایی ارتقای سطح کمی و کیفی آن تبیین شود و به همین منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 14 اسفند هر سال را به نام روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه نامگذاری کرده است.

وی با بیان اینکه انگیزه معنوی و اخروی قرض دهندگان و همچنین رفع نیاز ضروری قرض گیرندگان دو رکن اساسی قرض‌الحسنه است، تصریح کرد: قرض دادن یک نوع سرمایه‌گذاری با بازدهی و ارزش افزوده معنوی است؛ قرض‌الحسنه از این جهت که رفتاری همراه با رحمت و رأفت را در جامعه گسترش می‌دهد نمادی الهی برای فرهنگ بشر است و ویژگی‌های الهی را در سطح روابط بین انسان‌ها جاری می‌کند.

مدیر عامل صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات تأکید کرد: گسترش فرهنگ قرض الحسنه وظیفه یک دستگاه یا نهاد خاص نیست؛ بلکه فعالیتی فرابخشی است و تلاش همگانی را می‌طلبد. ارگان‌های مختلف، مبلغان، ائمه جمعه، نمایندگان ولی فقیه، مراکز دینی و اعتقادی و مراکز مردم نهاد و ارگان‌های دولتی به ویژه رسانه ملی و خبرگزاری‌ها و همچنین روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها نیاز است به این موضوع بپردازند تا این معروف الهی ان‌شاءالله گسترش پیدا کند و ترویج شود.

وی گفت: خداوند در پنج سوره قرآن کریم، سوره‌های مائده آیه 2، بقره آیه 245، حدید آیات 11 و 18، تغابن آیه 17 و مزمل آیه 20 به صراحت به موضوع قرض الحسنه اشاره کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین ستوده افزود: طبق آیه 11 سوره حدید خداوند می‌فرماید کسی که قرض می‌دهد به این معنا است که به خداوند قرض داده است؛ این آیه اهمیت جایگاه قرض دادن را بیان می‌کند.

مدیر عامل صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات بیان کرد: بنیان‌گذار صندوق امانات در صدر اسلام نبی مکرم اسلام (ص) بودند و به همین جهت به ایشان لقب محمد امین دادند. پیامبر اسلام(ص) صندوق اماناتی را تشکیل دادند و مردم اموال خود را به امانت تقدیم ایشان می‌کردند و بعد از اینکه از سفر باز می‌گشتند امانت خود را دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: در سیره مراجع و علما نیز تأکید و سفارش بسیاری به ترویج و گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه شده است که مردم و متدینین با مهربانی و رأفت از طریق قرض دادن مراقب یکدیگر باشند.

حجت الاسلام و المسلمین ستوده با استفاده از مزایای مؤسسات قرض الحسنه، تاکید کرد که از طریق این مؤسسات این گردش مالی انجام شود و دستگیری از مردم و مؤمنین صورت گیرد.

وی با قدردانی از مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برای تأسیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، افزود: یکی از برنامه‌های مهم مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برای طلاب و روحانیون سراسر کشور تأسیس صندوق قرض‌الحسنه شجره طیبه بوده است که عملکردش با مبانی دینی اسلامی نسبت به اصل قرض‌الحسنه اسلامی تطبیق دارد از جمله اینکه در این صندوق سود و کارمزد دریافت نمی‌شود و جریمه دیرکرد ندارد.

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه مرکز خدمات از اختصاص یک روز در تقویم به نام روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد و گفت: لازم است راهکارهای ترویج فرهنگ قرض الحسنه در مراکز پژوهشی، علمی و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به صورت اتاق فکر مطرح و بررسی و راهکارهای تقویت و ترویج آن تبیین شود و مقالات متعددی در این راستا تولید گردد.

وی ادامه داد: همچنین لازم است موانع گسترش فرهنگ قرض الحسنه تبیین و آن موانع توسط سران قوا، دستگاه‌های دولتی، نهادها و همچنین مراکز مردم نهاد مرتفع گردد تا راه برای تقویت قرض الحسنه هموار شود و روحیه گره‌گشایی و ایثار در میان مردم گسترش یابد که بهترین معیار آن قرض الحسنه و ایثار مالی است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcb9gb9.rhbs9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما