پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : 95126

ضرورت حرکت جهان اسلام به سمت حج مطلوب در تمدن نوین اسلامی

قم نيوز : رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ضرورت بررسی وضعیت کنونی جهان اسلام گفت: باید فاصله جهان اسلام را تا حج مطلوب در تمدن نوین اسلامی به خوبی بسنجیم و به سوی آن حرکت کنیم.
ضرورت حرکت جهان اسلام به سمت حج مطلوب در تمدن نوین اسلامی
ضرورت حرکت جهان اسلام به سمت حج مطلوب در تمدن نوین اسلامی
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام نجف لک زایی پیش از ظهر پنجشنبه در همایش بین‌المللی «مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین» که در نمایندگی بعثه حج و زیارت در قم برگزار شد، با اشاره به آیه نهم سوره صف که می‌فرماید «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کلِّهِ» گفت: یکی از راهکارها برای تحقق این وعده الهی، فریضه حج است. استفاده ما از ظرفیت حج باید با رویکرد راهبردی نسبت به حج باشد. وقتی وضعیت حج کشورهای دیگر را بررسی می‌کنیم باید دید چه مشکلی را می‌خواهیم حل کنیم. با استفاده از بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب و با شناخت گذشته و بررسی وضعیت کنونی، باید فاصله جهان اسلام تا حج تمدنی و راهبردی برای اقامه دین اسلام را به خوبی بسنجیم و فاصله کنونی را برای ترسیم نقشه راه مناسب به دست آوریم.

وی با تبیین ضرورت حرکت در راستای تحقق این آیه شریفه، افزود: حداقل با تأمل در ساختار حج و الگوهای اجرایی متنوع در کشورهای مختلف باید دانش‌های مختلف را وارد بحث کنیم و بررسی‌های بین رشته‌ای انجام دهیم. باید از دانش تاریخ، سیاستگذاری عمومی، جامعه شناسی و مدیریت استفاده کرده و آنها را وارد بحث کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه همایش‌های بعدی باید میان‌رشته‌ای دیده شود تا هر کدام از رشته‌های علمی مرتبط، از نظر خودشان به ما کمک کند، گفت: استفاده از کارگروه مشاور می‌تواند به ما کمک کند تا در مراحل بعدی بتوانیم پیش‌نویسی شامل پیشنهادهای عملیاتی برای هر کشور اسلامی آماده کنیم. در همین راستا، پیش‌نویس می‌تواند در اختیار رسانه‌ها و متخصصان این ایده‌ها در تمام سازمان‌های مرتبط داخل و خارج کشور و حتی تجمع‌های مردم نهاد قرار گیرد تا به ما کمک کنند که آن ایده اصلی جهانی شدن و تمدن نوین اسلامی حاصل شود.

سخنران این همایش بین‌المللی با اشاره به آیه چهارم سوره ممتحنه که می‌فرماید حضرت ابراهیم (ع) اسوه شماست، گفت: حضرت ابراهیم (ع) فقط اقدامات فرهنگی و نظری و اندیشه‌ای نداشت بلکه اقدام عملی هم انجام می‌داد و تبر به دست می‌گرفت. بعد از بت‌شکنی، به سمت شامات و سپس مکه حرکت کرد و سپس طبق وحی الهی به شهر مکه رفت و خانه کعبه را بنا گذاشت و از خدا خواست که دل‌های مردمان جهان همه به سمت کعبه جذب شود.

وی افزود: به خاطر اهمیت حج ابراهیمی و شخصیت حضرت ابراهیم خلیل (ع) بین مسلمانان، برای مشورت گرفتن می‌توانیم از هر کشور متخصصانی را برای ابراهیمی تر شدن حج آن کشورها دعوت و از نظراتشان استفاده کنیم و در راستای راهبرد جهانی شدن دین و حج ابراهیمی، از آنها پیشنهاد و مشورت بگیریم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccesqo.2bqpi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما