کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مدرسه حقوق پارلمانی» بهار سال آینده در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس , 16 اسفند 1399 ساعت 14:31

سرپرست معاونت پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از برگزاری دومین دوره مدرسه حقوق پارلمانی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در اردیبهشت ماه سال آینده، از طرف این مرکز در شهر مقدس قم خبر داد.


به گزارش قم نیوز جواد ابراهیمی با اشاره به اهداف و برنامه‌های این دوره اظهار کرد: این دوره با هدف تقویت نگرش تقنینی در بین جامعه نخبگانی و آشنا کردن طلاب و پژوهشگران سطوح عالی حوزه و دانشگاه با مباحث قانونگذاری با محوریت تبیین تجربه نظام قانونگذاری در تعامل با فقه و مبانی دینی، ظرفیت‌ها و چالش‌های آن، به مدت دو روز، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عناوین این دوره مبتنی بر نیاز قانونگذاری کشور و درگیر کردن هر چه بیشتر نظام پژوهشی با نظام تقنین است، گفت: در این دوره، عناوین مهم و ارزشمندی همانند «فتوای معیار در قانونگذاری»، «تجربه کشورهای اسلامی در تقنین احکام شرع»، «تقنین احکام شرع از لزوم تا بایسته» و «رابطه شرع و قانون و تاثیر آن بر قانونگذاری در نظام مشروطه و جمهوری اسلامی» برگزار می‌گردد.

ابراهیمی همچنین موضوع حکمت سکوت قانونگذار در تقنین برخی احکام شرع، بررسی انتقادی رویکرد قانونگذار در تقنین احکام شرع در مجلس شورای اسلامی، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و خلأ‌های فرآیند قانونگذاری در تقینن شرع و راهکارهای اعلام موازین شرع به عنوان منشاء قانونگذاری در تنظیم طرح‌ها و لوایح قانونی متناظر با بند اول سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری ابلاغی مقام معظم رهبری را از دیگر عناوین و موضوعات طرح شده در این دوره ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: این عناوین در 16 ساعت و به مدت دور روز برگزار خواهد شد و در مورد شیوه برگزاری، نحوه ثبت نام، شکل برگزاری و مکان و زمان دقیق‌تر آن، به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

سرپرست معاونت پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از اعلام آمادگی این مرکز برای دریافت پیشنهادات و همکاری‌های سایر مراکز علمی و پژوهشی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این دوره از نظر ساختاری و محتوایی خبر داد و گفت: اساتید مختلفی در گذشته با این مرکز همکاری داشتند و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و سعی خواهد شد این دوره با همکاری این عزیزان، در طراز بالای علمی برگزار شود.

ابراهیمی گفت: مدرسه حقوق پارلمانی از ابتکاراتی است که توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی آغاز شده و نخستین تجربه خود را سال قبل با همکاری پردیس فارابی دانشگاه تهران تجربه کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس چهار دوره کارگاه قانونگذاری را نیز با مراکز علمی مختلف به سرانجام رسانده و آمادگی استمرار این تجربه با دیگر نهادهای علمی و پژوهشی را در حوزه تقنین دارد.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 95163

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/95163/مدرسه-حقوق-پارلمانی-بهار-سال-آینده-قم-برگزار-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir