کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی کرونا بخش گردشگری نگین گردشگری ایران را به کما برد

خبرگزاری تسنیم , 16 اسفند 1399 ساعت 18:30

باگذشت یک سال از شیوع کرونا بخش گردشگری دومین شهر مذهبی کشور به کما رفته است.


به گزارش قم نیوز اسفندماه سال 98 یکی از تلخ‌ترین ماه‌هایی است که بخش گردشگری و فعالان آن برای همیشه از آن در خاطرات خود ثبت خواهند کرد چراکه درست در اواخر سال گذشته بود که بخش گردشگری قم در بهترین حالت خود آماده میزبانی از مهمانان داخلی و خارجی خود بود ناگهان یک اتفاق غیرقابل‌پیش‌بینی و ناگواری آن‌هم ورود یک ویروس موزی  کوچک بخش گردشگری قم را با خود به کما و یک سال تعطیل و فعالان این بخش را بیکار کرد.

شهر قم درست درزمانی که به تعطیلات عید نوروز نزدیک می‌شد درحالی‌که چشم‌انتظار زائرانی از سراسر استان‌های کشور بود در طول سال آغوش خود را برای گردشگران خارجی از کشورهای همسایه بازکرده بود این ویروس همه معادلات را به هم‌ریخت کرونا نه‌تنها گردشگری استان بلکه کشور و حتی جهان را نیمه‌جان و فلج کرد انگار این ویروس ریه‌های شهرهایی که بیشتر از بخش خدمات و گردشگری مانند قم درآمدزایی می‌کردند را از کار انداخته به کما برده است.

این درحالی‌که حدود 10 درصد درآمد ناخالص اقتصاد جهان از صنعت گردشگری است و رتبه 5 را در بین صنایع مهم دارد در سال 2018 این صنعت با درآمده 8.8 تریلیون دلار به اقتصاد جهان کمک کرد و حدود 320 میلیون شغل در جهان  به حوزه گردشگری و سفر مرتبط است .

در ایران هم آمارهای منتشرشده از سوی این سازمان نشان می‌دهد، متوسط رشد صنعت گردشگری ایران در هشت ماه نخست سال 2020 به منفی 72 درصد رسیده است.

باید دنبال برنامه‌هایی باشیم که با سپری کردن کرونا،به‌خصوص برای نیمه دوم سال 1400 بتوانیم سهمیه بیشتری از جذب توریست به کشور خود اختصاص دهیم تا به‌این‌ترتیب ضرر و زیان ناشی از ویروس کرونا جبران شود.

امروز فعالان گردشگری، هتل داران و راهنمایان گردشگری بیشترین آسیب را از بحران کرونا دیده‌اند هرچند بسته‌های تسهیلات کرونایی کشور شامل این فعالان شده اما این بسته‌های حمایتی نتوانسته این ضربه را جبران کند درحالی‌که به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم تنها 11 درصد تسهیلات جذب بخش گردشگری قم شده میراث فرهنگی قم معتقد است بخش گردشگری باگذشت یک سال از شیوع کرونا این بخش هم چنان تعطیل است و این تسهیلات نمی‌تواند خسارت‌ها را جبران کند.

مدیرکل میراث فرهنگی؛صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با اشاره به این‌که کرونا درست درزمانی که بخش گردشگری آماده پذیرایی از گردشگران بود این بخش را فلج کرد گفت: بخش گردشگری قم درست درزمانی که آماده پذیرایی از زائران داخلی و خارجی بود و برای این پذیرایی هتل‌ها وسایل موردنیاز یک میزبانی شایسته را تدارک دیده بودند ناگهان کرونا ویروس به این بخش آسیب فراوانی را وارد کرد اکنون‌که یک سال از شیوع کرونا می‌گذرد شاید بخش‌های دیگر استان وارد مدار فعالیت شده باشند ولی این بخش هم چنان تعطیل است.

حمید یزدانی بیان کرد: کرونا بیشترین خسارت‌ها را به بخش گردشگری قم وارد کرد این خسارت 729 میلیارد تومان برآورد شده است و خسارت‌ها را بر اساس جداول برای پیگیری و بررسی ارسال کردیم درحالی‌که در سال 98 برای بسته‌های حمایتی و تسهیلات کرونا 230 میلیارد تومان متقاضی داشتیم اما با توجه به آیتم‌هایی که برای دریافت این نوع تسهیلات وجود دارد و تعطیلی واحدهای مرتبط با بخش گردشگری اقبال برای گرفتن تسهیلات بسیار کم است.

به گفته وی، توقف سفر گردشگران خارجی برای سفر به ایران و به‌ویژه سفر به قم و حذف درآمدهای ارزی ؛ بسته شدن مرزهای زمینی کشورهای همسایه ازجمله عراق و ادامه شرایط پیش رو و کاهش سفرها بخش‌های مختلف گردشگری در سطوح مختلف به‌ویژه دفاتر و شرکت‌های خدماتی و مسافرتی پیش‌بینی می‌شود تا 200 نفر از نیروهای آن‌ها بیکار شوند.

 هتل‌هایی که کرونا  آن‌ها را خالی از مسافر کرد

مدیرکل میراث فرهنگی؛ صنایع‌دستی و گردشگری استان قم در بخش دیگری از گفت‌وگو  با خبرنگار تسنیم با اشاره به تعطیلی یک‌ساله هتل‌ها و واحدهای اقامتی استان قم گفت: دفاتر گردشگری قم تنها در ماه اسفند و اواخر فروردین 99 بین 6 تا 7 میلیارد تومان خسارت‌دیده‌اند در حالت کلی ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی و هم‌چنین تأسیسات گردشگری با توجه به کم شدن ورود مسافر و هم‌چنین گردشگر خارجی به صفر رسیده است این آسیب دیگری است که کرونا به بخش گردشگری قم وارد ساخته است.

یزدانی افزود: ما حدود 90 میلیارد تومان در سامانه بهین یاب متقاضی معرفی کردیم درحالی‌که در برابر آسیب واردشده این نوع تسهیلات بسیار ناچیز است تاکنون توانستیم تنها 25 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت نماییم هم‌چنین 105 میلیارد تومان هم از تسهیلات تبصره 18 که وام 4 درصدی است تسهیلاتی پرداخت نماییم.

وی اظهار داشت: در حالت کلی 300 میلیارد تومان تقاضای تبصره 18 داریم باید نهادهای نظارتی روش‌هایی مدت تنفس را افزایش  هم‌اکنون قم بعد از استان البرز دومین استان با 15 پرونده معرفی به بانک و 7 پرونده پرداخت در جدول پرداخت تسهیلات قرار دارد.

با توجه به تعطیل بودن بخش‌های مختلف گردشگری و بیکاری دست‌اندرکاران این بخش این نوع تسهیلات با توجه به شرایط و مدت‌زمان استقبالی از سوی متقاضیان این بخش نشده است این در حالی است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفته بخش‌های دیگر استان نمی توانند معطل پرونده‌های معطل بخش گردشگری باشند.

 بخش گردشگری قم موفق به جذب 11 درصد از تسهیلات شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به ورود خوب استان در جذب منابع مالی و تسهیلات گفت: قم پرداخت‌های خوبی درزمینهٔ جهش تولید داشته است چون از کل تسهیلات پرداختی، منهای پرداخت‌های ارزی که حدود 18/6 میلیون دلار است؛ حدود یک هزار میلیارد تومان سهم تسهیلات ریالی جهش تولید بوده که خوشبختانه این پروژه‌ها نیز پیشرفت خوبی داشته است.

مهرداد غضنفری افزود: جذب منابع در بخش کشاورزی 120درصد، در بخش صنعتی 80درصد و در بخش گردشگری 11درصد تحقق‌یافته است بخشی از منابع اختصاص داده‌شده به بخش گردشگری معطل پرونده‌های ناقص این بخش نمی‌ماند و به سایر بخش‌ها که نیاز به جذب منابع دارند، تزریق می‌شود، البته برای پرونده‌هایی که در بخش گردشگری در دست اقدام است منابعی پیش‌بینی‌شده است اما به دلیل فرصت اندک برای جذب یک هزار و 100 میلیارد تومان تا پایان سال نباید تعلل شود.

 ضربه‌های کرونا در بخش گردشگری قم باگذشت یک سال جبران نشده است

رئیس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارتباط با حمایت و توجه به بخش کما رفته گردشگری از کرونا گفت: ازآنجایی‌که گردشگری خارجی نیز به‌سادگی در شرایط کنونی اتفاق نمی‌افتد، شاید ضروری است که درست و با تأکید بیشتری، وضعیت این صنعت به گوش دولت و هیئت دولت برسد و کمک‌های ویژه، نه کمک‌هایی معمولی برای این صنعت در نظر گرفته شود.

محسن حاجی سعید بیان کرد: تنفس سه‌ماهه برای شاغلانی که احتمالاً تا یک سال آینده بیکار خواهند بود، مؤثر نیست و دولت باید با در نظر گرفتن واقعیت‌های این صنعت، به‌ویژه زمان آغاز فعالیت‌های فعالان گردشگری، بسته‌های حمایتی مناسبی را ارائه و زمان بازپرداخت تسهیلات را تعیین کند چراکه گردشگری جزو صنایعی است که کمتر کمکی را از سوی دولت مطالبه کرده و نباید نادیده گرفته شود.

به گفته وی؛  اما بودجه در نظر گرفته‌شده برای تخصیص، حتی نصف میزان پیش‌بینی‌شده هم نیست که البته این مهم، به‌طور مکرر از سوی دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی نیز مطرح‌شده است.

گفتنی است؛ با توجه به این‌که کرونا و مصیبت‌های آن زمان غیرقابل‌پیش‌بینی است باید بخش گردشگری را از حالت کما بیرون و با حمایت و برنامه‌ریزی برای دوران بسا کرونا با همکاری بخش خصوصی تا نیمه دوم سال 1400 تلاش شود تا با توجه به بهبود شرایط و با توجه کامل به پروتکل‌های بهداشتی توریست به کشور و استان وارد کرد.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 95171

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/95171/وقتی-کرونا-بخش-گردشگری-نگین-ایران-کما-برد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir