يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : 95184

محصولات کشاورزی در دانشگاه قم تولید می‌شود

قم نيوز : رئیس اداره عمومی و تدارکات دانشگاه قم، گفت: به منظور استفاده هرچه بهتر از سطح سبز دانشگاه قم، محصولات کشاورزی به دو صورت خام و صنایع تبدیلی در آن تولید می‌شود.
محصولات کشاورزی در دانشگاه قم تولید می‌شود
محصولات کشاورزی در دانشگاه قم تولید می‌شود
به گزارش قم نیوز شهرام یزدی‌فر بیان کرد: فضای سبز دانشگاه قم ۳۰ هکتار ازمساحت ۱۴۰ هکتاری دانشگاه را در بر گرفته که این فضا شامل گیاهان مثمر، غیر مثمر، گیاهان گلخانه‌ای و زمین چمن ورزشی است.

وی ادامه داد: همچنین گیاهان مثمر ۷.۷ هکتار از مساحت کل فضای سبز دانشگاه قم را در برگرفته است که شامل ۵/۴ هکتار باغ انار، ۵/۱ هکتار زیتون،هفت هزار متر مربع پسته و چهار هکتار گل محمدی می‌شود.

رئیس اداره عمومی و تدارکات دانشکاه قم افزود: گیاهان غیر مثمر نیز مساحتی به اندازه ۳/۲۲ هکتار از فضای سبز دانشگاه قم را در برگرفته که شامل مواردی از قبیل کاج، سرو، زیتون تلخ، گیاهان پوششی و پرچینی، گل‌های فصلی‌، چمن است.

یزدی‌فر گفت: از جمله وظایف گلخانه و خزانه‌ دانشگاه قم می‌توان تامین کلیه‌ گل‌های فصلی باغچه‌ها، قلمه زنی و تکثیر درختان مثمر و غیر مثمر، گیاهان آپارتمانی جهت فروش، ایجاد محیطی شاداب در ساختمان اداری، دفاتر کارمندان و خوابگاه‌ها و نیز تولید گیاهان دارویی را نام برد.

استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار
وی اضافه کرد: برای آبیاری فضای سبز دانشگاه قم و صرفه‌جویی در مصرف آب، دانشگاه تدابیری از جمله اجرا و استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در ۹۰ درصد محوطه‌ی فضای سبز، کاشت گیاهان مقاوم به کم آبی و متناسب با شرایط محیطی منطقه، احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری در دانشگاه و استفاده و تامین ۷۰ درصدی آبیاری فضای سبز از این قسمت را در پیش گرفته است.

وی افزود: از محصولات فضای سبز دانشگاه قم می‌توان به گل محمدی به صورت تر و خشک، گلاب، انار، رب انار، انجیر، زیتون، روغن زیتون و گیاهان دارویی اشاره کرد که هم به صورت خام و هم به صورت صنایع تبدیلی تولید می‌شود و به فروش دانشگاهیان و عموم مردم می‌رسد.

یزدی‌فر ادامه داد: تعداد ۳۳ نفر در بخش فضای سبز دانشگاه قم مشغول به کار هستند و دانشگاه تصمیم دارد در سال آینده با همت این کارکنان محصولات دیگری نظیر پسته و توت را تولید و به بازار عرضه کند.

وی در پایان تصریح کرد: برنامه‌های کشت کامل محوطه‌ی مرکزی دانشگاه قم به وسعت ۱۰ هکتار، توسعه‌ فضای سبز در محوطه مجتمع امام خامنه‌ای و خوابگاه معصومیه و همچنین اجرای طرح‌های مربوط به زیباسازی محیط دانشگاه از جمله کارهایی است که در آینده‌ای نزدیک در محوطه دانشگاه قم اجرا خواهد شد.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcgtq9y.ak9n74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما