کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مدرسه حقوق پارلمانی» بهار سال آینده در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس , 17 اسفند 1399 ساعت 16:23

سرپرست معاونت پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از برگزاری دومین دوره مدرسه حقوق پارلمانی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در اردیبهشت ماه سال آینده، از طرف این مرکز در شهر مقدس قم خبر داد.


به گزارش قم نیوز جواد ابراهیمی امروز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اهداف و برنامه‌های این دوره اظهار کرد: این دوره با هدف تقویت نگرش تقنینی در بین جامعه نخبگانی و آشنا کردن طلاب و پژوهشگران سطوح عالی حوزه و دانشگاه با مباحث قانونگذاری با محوریت تبیین تجربه نظام قانونگذاری در تعامل با فقه و مبانی دینی، ظرفیت‌ها و چالش‌های آن، به مدت دو روز، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عناوین این دوره مبتنی بر نیاز قانونگذاری کشور و درگیر کردن هر چه بیشتر نظام پژوهشی با نظام تقنین است، گفت: در این دوره، عناوین مهم و ارزشمندی همانند «فتوای معیار در قانونگذاری»، «تجربه کشورهای اسلامی در تقنین احکام شرع»، «تقنین احکام شرع از لزوم تا بایسته» و «رابطه شرع و قانون و تاثیر آن بر قانونگذاری در نظام مشروطه و جمهوری اسلامی» برگزار می‌گردد.

ابراهیمی همچنین موضوع حکمت سکوت قانونگذار در تقنین برخی احکام شرع، بررسی انتقادی رویکرد قانونگذار در تقنین احکام شرع در مجلس شورای اسلامی، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و خلأ‌های فرآیند قانونگذاری در تقینن شرع و راهکارهای اعلام موازین شرع به عنوان منشاء قانونگذاری در تنظیم طرح‌ها و لوایح قانونی متناظر با بند اول سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری ابلاغی مقام معظم رهبری را از دیگر عناوین و موضوعات طرح شده در این دوره ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: این عناوین در 16 ساعت و به مدت دور روز برگزار خواهد شد و در مورد شیوه برگزاری، نحوه ثبت نام، شکل برگزاری و مکان و زمان دقیق تر آن، به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

سرپرست معاونت پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از اعلام آمادگی این مرکز برای دریافت پیشنهادات و همکاری‌های سایر مراکز علمی و پژوهشی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این دوره از نظر ساختاری و محتوایی خبر داد و گفت: اساتید مختلفی در گذشته با این مرکز همکاری داشتند و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و سعی خواهد شد این دوره با همکاری این عزیزان، در طراز بالای علمی برگزار شود.

ابراهیمی گفت: مدرسه حقوق پارلمانی از ابتکاراتی است که توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی آغاز شده و نخستین تجربه خود را سال قبل با همکاری پردیس فارابی دانشگاه تهران تجربه کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس چهار دوره کارگاه قانونگذاری را نیز با مراکز علمی مختلف به سرانجام رسانده و آمادگی استمرار این تجربه با دیگر نهادهای علمی و پژوهشی را در حوزه تقنین دارد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 95190

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/95190/مدرسه-حقوق-پارلمانی-بهار-سال-آینده-قم-برگزار-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir