کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ساماندهی بیش از 650 همیار طبیعت در استان قم

خبرگزاری فارس , 17 اسفند 1399 ساعت 21:02

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از ساماندهی بیش از 650 همیار طبیعت خبرداد و گفت: فقط در سال جاری 75 محافظ افتخاری در قالب طرح همیار طبیعت جذب شده‌اند و همچنان روند جذب همیاران طبیعت ادامه ادامه دارد.


به گزارش قم نیوز محمد شعاعی ظهر امروز در حاشیه نشست آموزشی «همیار طبیعت و نقش‌ آن در مدیریت منابع طبیعی» با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی و انفال بدون مشارکت مردمی شدنی نیست، اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بهره‌مندی از ظرفیت ادارات‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها به دنبال استفاده از مشارکت حداکثری مردم برای حفظ، حراست، بهره‌برداری و توسعه منابع طبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز مردم را همراه و همکار خود می‌دانند، اضافه کرد: تاکنون این مجموعه در برنامه‌های مختلف خود در حوزه ترویج و آموزش برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی گام‌های مختلفی برداشته است.
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از طرح همیار طبیعت به‌عنوان یکی از دستاوردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای افزایش مشارکت‌های مردمی یاد کرد و گفت: این طرح در استان قم نیز در حال دنبال شدن است و برای معرفی آن نیازمند مشارکت اصحاب رسانه به ویژه خبرگزاری‌ها، مطبوعات و صدا و سیمای مرکز نور هستیم.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته طرح همیار طبیعت در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با عضویت بیش از دو هزار نیروی افتخاری، کار خود را دنبال می‌کرد که این افراد با مراجعه حضوری به اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان همیار طبیعت ثبت‌نام می‌کردند اما ساماندهی و بهره‌مندی از آن‌ها به شیوه مطلوب انجام نشد.
شعاعی ادامه داد: از سال 1398 به بعد روند ثبت‌نام همیاران طبیعت تغییر کرد و با استفاده از بستر سامانه همیار طبیعت همیاران جدید ثبت‌نام و ساماندهی و بهره‌مندی از آن‌ها در قالب‌های مشخص دنبال شد.
وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر بیش از 650 نفر در طرح همیار طبیعت عضو شده‌ و کارت همیار طبیعت را دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: فقط در سال جاری 75 نفر محافظ افتخاری در قالب طرح همیار طبیعت جذب شده که همچنان روند جذب آن‌ها نیز ادامه ادامه دارد.
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: طرح همیار طبیعت شامل محافظ افتخاری، مروج افتخاری و مروج دانش‌آموزی می‌شود که عموم علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه همیار طبیعت در سایت اداره‌کل منابع طبیعی به نشانی « qom.frw.ir»  به عنوان همیار طبیعت ثبت‌نام کرده و کارت همیار منابع طبیعی را دریافت کنند.
وی اضافه کرد: در بخش محافظان افتخاری، چگونگی و شیوه همکاری مردم به صورت افتخاری برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی دنبال می‌شود.
شعاعی تصریح کرد: مروجان با همکاری اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه منابع طبیعی را دنبال می‌کنند و در فعالیت‌های عمومی منابع طبیعی از جمله ویژه برنامه‌های روز جهانی بیابان‌زدایی، کارگاه‌های آموزشی، کاشت نهال و غیره نقش‌آفرینی خواهند داشت.
وی با بیان اینکه کارت همیار طبیعت معرف افراد دغدغه‌مند نسبت به حوزه منابع طبیعی است، تصریح کرد: اطلاعات همیاران طبیعت در این کارت آورده شده و این افراد با این کارت می‌توانند با همکاران ما در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به ویژه یگان حفاظت این اداره‌کل در ارتباط باشند.
شعاعی با تاکید بر اینکه همیاران طبیعت هیچ چشم داشت مادی ندارند، مطرح کرد: تجهیزات مورد نیاز از جمله لباس همیار محافظ در اختیار محافظان قرار داده می‌شود و در مراسم‌های ملی و استانی این افراد مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
وی یادآور شد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت qom.frw.ir و یا اداره ترویج، آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مراجعه کنند و همچنین سامانه 30001946 برای دریافت انتقادات و پیشنهادات درنظر گرفته شده است.
شعاعی گفت: اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بر اساس کارت همیار طبیعت، نسبت به آموزش رسمی افراد اقدام خواهد کرد و از حضور آن‌ها در کارگاه‌ها، بازدید‌ها و گردهمایی‌ها بهره‌مند خواهد شد.
انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 95206

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/95206/ساماندهی-بیش-650-همیار-طبیعت-استان-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir