قم نيوز : طرح شهید سلیمانی که از آذر ماه امسال کلید خورد توانست طی زمان فعالیت خود آتش بیماری کرونا را مهار کند هرچند تا زمان ریشه کنی کامل هر بیماری و حتی پس از ریشه کنی یکی از اصول اولیه و اصلی پیشگیری رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.
طرح شهید سلیمانی آتش کرونا را مهار کرد/ناقلان بیماری کرونا آتش نهفته زیرخاکستر
طرح شهید سلیمانی آتش کرونا را مهار کرد/ناقلان بیماری کرونا آتش نهفته زیرخاکستر
به گزارش قم نیوز ایمن سادات موسوی نژاد در خصوص طرح شهید سلیمانی نوشت: هر کس انسانی را از مرگ نجات دهد گویا همه مردم را از مرگ نجات داده است. سوره مائده آیه 32.

طرح شهید سلیمانی با محوریت بسیج محله و خانواده برای کنترل و مدیریت کووید 19 در دستور کار قرار گرفت و از ابتدای آذر ماه برای اجرا ابلاغ شد.

قرارگاه استانی برای طرح شهید سلیمانی تشکیل شده که استاندار ریاست قرارگاه ستاد استانی و ریاست دانشگاه علوم پزشکی معاون فنی قرارگاه هستند.

فرماندار رئیس ستاد قرارگاه شهرستان، دکتر محبی معاون فنی قرارگاه شهرستان و سرهنگ جعفری، معاون اجرایی و عملیاتی قرارگاه ستاد شهرستان را بر عهده دارند.

ذیل ستاد و قرارگاه شهرستان چهار کمیته آموزش همگانی، نظارتی، رهگیری و مراقبتی و حمایتی تشکیل شده است.

مرکز بهداشت استان مسؤولیت سه کمیته آموزش همگانی، نظارت، رهگیری و مراقبت را بر عهده دارد و مسؤولیت مدیریت کمیته حمایتی با بسیج است.

در سطح محلات کمیته‌های عملیاتی در قالب سه کمیته رهگیری و مراقبت، نظارتی و حمایتی شکل می‌گیرد.

بر اساس آمار اعلامی از سوی مرکز بهداشت استان قم 154 نفر نیروی رهگیری مراقبتی فعال هستند که از این تعداد 89 نفر از سوی مرکز بهداشت و 65 نفر از سوی بسیج است.

 

جلوگیری از خروج از منزل گروه های در معرض خطر

سیامک محبی، رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به گام نخست فعالیت گفت: نیروهای مرکز بهداشت و مراقبان سلامت گروه‌های در معرض خطر مانند زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان و افراد مرتبط با افراد دارای تست کرونای مثبت را شناسایی می‌کنند.

41 مرکز جامع خدمات سلامت، 94 پایگاه سلامت، 59 خانه بهداشت، 9 مرکز منتخب کووید 19، 49 مرکز نمونه‌گیری تست رپید و یک مرکز ایزوله فعالیت دارند.

وظیفه تیم‌های رهگیری و مراقبت این است که به افراد دارای تست مثبت مراجعه و اطلاعات مربوطه را اخذ می‌کنند و سپس تمام مواردی که در محل زندگی و محل کار با آنها در تماس بودند مورد رهگیری و مراقبت قرار می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: آزمایش تست‌های تشخیص رپید کرونا همزمان با شروع این طرح در سطح کشور اجرا و کار نمونه گیری سریع انجام شد و تیم‌های مراقبتی و رهگیری به تست‌های تشخیص سریع مجهز شدند.

وی با بیان اینکه به صورت هفتگی با گروه‌های در معرض خطر مانند سالمندان، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای تماس حاصل می‌شود و وضعیت سلامت آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: موارد مثبتی که شناسایی می‌شوند به تیم‌های مراقبتی معرفی می‌شود و با مراجعه به درب منازل، اقدامات مراقبتی و رهگیری را انجام می‌دهند.

محبی خاطرنشان کرد: مسؤولیت تیم‌های نظارتی با گروه سلامت و محیط کار است که با برنامه‌ریزی و به صورت تیم‌بندی همکاران بازرس بهداشت، داوطلبان جمعیت هلال احمر و نیروهای بسیج نیز همکاری کردند تا تشدید نظارت‌ها روی دهد.

وی وظیفه تیم‌های حمایتی را با بسیج عنوان کرد و افزود: دو وظیفه برای تیم‌های حمایتی در دستور العمل و برنامه طرح در نظر گرفته شده تا خانواده‌های نیازمند و خانواده‌هایی که به کمک نیاز دارند شناسایی شوند و کمک های معیشتی به آنها ارائه شود.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به قرنطینه معکوس گفت: بر این اساس گروه‌های در معرض خطر و سالمندان شناسایی می‌شوند و به تیم‌های حمایتی معرفی می‌شوند تا به پیگیری بپردازند و کمتر از منزل خارج ‌شوند.


رهگیری و مراقبت 12 هزار و 676 نفر درب منزل

وی خاطرنشان کرد: تیمی به نام تیم مراقبت در منزل وجود دارد که اعضای آن پزشک و پرستار است.

محبی خاطرنشان کرد: 14 مرکز جامع روستایی وجود دارد که 14 تیم در آن شکل گرفته که وظیفه دارند اقدامات درمانی را برای خانواده‌های دارای بیمار کرونایی انجام دهند که با مراجعه، خدمات درمانی به آنها ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به آمار تیم‌های رهگیری و مراقبت از اول آذر تا 15 اسفند گفت: 12 هزار و 676 نفر درب منزل رهگیری شدند که با موارد مثبت در تماس بودند که از  این تعداد 6 هزار و 54 تست سریع دریافت شد که 327 نفر بیمار مثبت شناسایی شدند که علایم نداشتند یا دارای علایم خفیف بودند.

به گفته رئیس مرکز بهداشت استان قم 463 مراقبت در منزل انجام شده و در این مراقبت‌ها 136 تست گرفتند که 9 نفر مثبت در پیگیری‌ها و مراقبت‌ها در منزل شناسایی شدند.

به گفته وی 87 هزار و 742 بازدید از صنوف در قالب تیم‌های نظارتی بهداشت، بسیجی و داوطلبان هلال احمر انجام شده که از این تعداد 60 هزار و 746 مورد از سوی بهداشت بوده که 13 هزار و 324 اخطار کتبی صادر شده و 171 مورد منجر به پلمب صنف متخلف شده است.

 

سامانه 190 پذیرای پیشنهادات و انتقادات بهداشتی

نرگس جعفری، مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان کرد: نظارت‌های مداومی در قالب تیم‌های نظارتی متشکل از بازرسان بهداشت از ابتدای کرونا تا کنون صورت گرفته که شیوه‌نامه‌های بهداشتی در قالب فاصله گذاری هوشمند اجتماعی ویژه صنف‌های پرخطرتر را بررسی می‌کنند.

وی مجتمع‌های تجاری، پاساژها، نانوایی‌ها و رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی، دفاتر پیشخوان، بانک، اماکن متبرکه و زیارتی و آرامستان ها را از جمله اماکنی ذکر کرد که نظارت‌ها در آن به صورت شدیدتر انجام می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قم با اشاره به شکل‌گیری چهار تیم در طرح شهید سلیمانی گفت: تیم‌های نظارتی، مراقبتی، رهگیری و حمایتی کار خود را شروع کردند و از نیروهای مردمی و خودجوش مانند نیروهای بسیج و هلال احمر برای نظارت کمک گرفته شد که در بسیاری از مواقع توانستند همکاری شایسته در زمینه بازرسی و نظارت‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه سه اصل مهم در مسیر رعایت شیوه‌نامه‌ها وجود داشت، گفت: استفاده از وسائل حفاظت فردی مانند ماسک زدن، جلوگیری از پذیرش افراد و مشتریان بدون ماسک و استفاده از دستکش برای متصدیان مواد غذایی از مهمترین اصول است.

جعفری با اشاره به موارد مهم در ارزیابی اولیه گفت: پیگیری می‌شود تا این افراد در محل کار حضور پیدا نکنند و همچنین اطرافیانی که با این فرد در تماس بودند شناسایی می‌شوند.

 وی ارزیابی سلامتی تمام افراد در واحدهای کاری و صنفی، ادارات و سازمان‌ها را از دیگر امور در حال پیگیری بهداشت فردی عنوان کرد و گفت: تمام اصناف و واحدهای کاری باید در سامانه سلامت ثبت‌نام می‌کردند و کد سلامتی خود را در قالب RQ دریافت و در معرض دید نصب کنند و به این وسیله فرد مشتری می‌تواند در نظرسنجی صنفی شرکت کند.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان کرد: بهداشت فردی، وسائل حفاظت فردی و فاصله‌گذاری از نکات مهم بود که در این زمینه الزامات مرتبط با فاصله‌گذاری باید رعایت شود.

وی تهویه مناسب را از دیگر موارد ضروری عنوان کرد و افزود: تنها به دلیل رعایت فاصله‌گذاری نمی‌توانیم از انتقال بیماری جلوگیری کنیم و قطع زنجیره انتقال ویروس را نخواهیم داشت بنابراین باید تهویه به طور صحیح انجام شود که نظارت‌ها از سوی بازرسان و کارشناسان گروه سلامت و محیط کار صورت می‌‌گیرد.

جعفری عنوان کرد: در بخش‌هایی که امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود نداشت باید از حفاظ ایمنی استفاده کنند. عدم استفاده از مبادلات پولی و استفاده از کارت بانک از دیگر الزامات بهداشتی است.

وی با بیان اینکه سامانه 190 پذیرای پیشنهادات و انتقادات بهداشتی است، گفت: در بخش هایی که مشکل بهداشتی یا فاصله‌گذاری وجود داشت مردم می‌توانند با سامانه 190 تماس حاصل کنند و شکایت و پیشنهاد خود را در این سامانه ثبت کنند.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان کرد: به کسانی که شیوه‌نامه را رعایت نمی‌کنند اخطار داده می‌شود و اگر در مهلت داده شده الزامات را رعایت نکردند واحد و صنفشان پلمب می‌شود.
 

4 هزار و 460 غربالگری حضوری صورت گرفته است

سرهنگ امیر جعفری، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قم با بیان اینکه 95 محله در شهر قم و پردیسان تعیین شده است، گفت: از این تعداد 92 محله در شهر قم است که برای هر یک از این محلات کمیته عملیاتی محل تعیین می‌شود و سه تیم مراقبتی، نظارتی و حمایتی ذیل آنها تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر محله تیم نظارتی حدود 890 نفر، حمایتی 865 نفر و مراقبتی 740 نفر تشکیل شده است و برای آنها هزار و 436 کارت از سوی مرکز بهداشت و فرمانداری صادر شده که آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قم با بیان اینکه اقدامات حمایتی ناظر به بیماران کرونایی است، گفت: هزار و 145 نفر بیمار کرونایی بستری یا به مراکز جامع خدمات سلامت معرفی شدند که به ترتیب آذر ماه شامل 418 نفر بیمار، دی ماه شامل 178 نفر بیمار و بهمن ماه شامل 100 نفر بیمار بوده که به مرور با توجه به وضعیت آبی قم کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی هزار و 122 بسته معیشتی بین خانواده‌ها و بیماران کرونایی توزیع شد که قیمت بسته‌ها 466 میلیون تومان بوده است و همچنین هزار و 724 بسته بهداشتی شامل مواد ضدعفونی و بهداشتی توزیع شده است.

5 هزار و 200 پرس غذا طبخ و توزیع شده و حدود 113 میلیون تومان مبلغ نقدی و بن برای تهیه دارو یا نیازمندی دیگر توزیع شده است.

وی با اشاره به فعالیت تیم‌های مراقبتی گفت: در این بخش همکاری با مرکز بهداشت از طریق غربالگری تلفنی صورت گرفت که خواهران در پایگاه سلامت حضور پیدا می‌کنند و به صورت تلفنی غربالگری می‌کنند که بر همین اساس 16 هزار مورد غربالگری شدند.

جعفری خاطرنشان کرد: 4 هزار و 460 غربالگری حضوری بوده است که کسانی که با پایگاه سلامت تماس حاصل و آدرس خود را ارائه می‌کنند بسیجیان درب منزل آنها مراجعه می‌کنند.

وی پایش صنوف را از وظایف تیم‌های نظارتی ذکر کرد و افزود: بسیجیان 25 هزار صنف و مغازه را پایش انجام داده و با مسؤولان بهداشت محیط و مراکز جامع خدمات سلامت هماهنگ می‌شوند و کسانی که به تذکر بی توجه هستند، واحد آنها پلمب می‌شود.

به گفته فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قم حوزه امر به معروف برای ترویج استفاده از ماسک در دستور کار است و فعالیت دیگر تقدیر از کسبه‌ای است که بحث پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند.

تا زمان ریشه کنی کامل هر بیماری و حتی پس از ریشه کنی یکی از اصول اولیه و اصلی پیشگیری رعایت بهداشت فردی است که بر همین اساس شستن دست، گندزدایی و سالم سازی محیط اطراف به ویژه سطوح در دستور کار قرار می‌گیرد.

با کاهش آمار مبتلایان، رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ساده انگاری از سوی مردم سبب معضلاتی شده در حالی که هنوز باید مسائل و شیوه نامه‌های اجرایی رعایت و سکان مدیریت بیماری بر عهده گرفته شود.

حال که آتش کرونا رو به خاموشی است نباید اجازه داد اقدامات سهل انگارانه سبب شود بار دیگر این آتش زبانه بکشد و شاهد اوج گرفتن این بیماری باشیم.
انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdch-xnw.23nmmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما