کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ادامه حضور مقامات ایرانی کلاب هاوس / رییس سازمان انرژی اتمی به سوالات پاسخ داد

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 13 فروردين 1400 ساعت 23:39

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه حضور مقامات و مسوولان ایرانی در یکی از اتاق‌های کلاب هاوس حاضر شد و با تشریح اخبار و مسائل انرژی هسته‌ای ایران، به سوالات حاضران پاسخ گفت.


به گزارش قم نیوز در ادامه حضور مقامات ایرانی در کلاب هاوس، امشب،‌ جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در اتاقی با نام «انرژی هسته‌ای و ایران» با مدیریت مصطفی فقیهی،‌ روزنامه‌نگار اصلاح طلب و صاحب امتیاز پایگاه خبری انتخاب حاضر شد و به سوالات حاضران پاسخ گفت.

در بحثی که در این اتاق با مدیریت فقیهی مطرح شد، رییس سازمان انرژی اتمی به ارزیابی هزینه های دستیابی انرژی اتمی برای ایران پرداخت و آن را اندک و در صورت قابلیت صدور برق توسط نیروگاه بوشهر، قابل جبران در میان مدت دانست.

وی افزود: مشکل غرب با انرژی هسته‌ای ایران نیست که اگر به سمت آن نمی‌رفتیم، این مشکل پدید نمی‌آمد بلکه غرب با حضور یک کشور تاثیرگذار در منطقه و جهان با استقلال سیاسی، مخالف است. آمریکا باید به این عقلانیت رسیده باشد که فشار به ایران بیش از مفید نیست زیرا ایران قفل طلایی منطقه است و با به رسمت شناختن نقش ایران، قفل منطقه باز خواهد شد.

صالحی در پاسخ به خبرنگار یورو نیوز که از تعطیلی نیروگاه های هسته‌ای آلمان در افق چند سال آینده خبر می‌داد و نیروگاه‌های هسته‌ای ایران را قابل توجیه نمی‌دانست، گفت:‌ در دنیا به سمت توسعه انرژی هسته‌ای هستند البته این شامل همه کشورها نمی‌شود. مورد آلمان به سبب قدرت گرفتن حزب سبز اتفاق افتاده است و به دنبال جمع کردن انرژی هسته‌ای هستند اما این یک روند عمومی جهانی نیست.

وی در بخش دیگر خود به مذاکرات ایران با عمان در زمان احمدی نژاد گفت: قرار بود آقای احمدی نژاد این مذاکرات را مدیریت کنند که ایشان استنکاف کردند و ما مجبور به تعامل با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شدیم اما به سبب برخی مسائل، به گفته آقای ظریف یک سال طلایی را از دست دادیم.

صالحی افزود: نامه ای از سوی سلطان عمان نوشته شد که در آن عنوان شد آمریکایی ها حق غنی سازی را به رسمیت شناختند و این نکته توسط آقای برنز در مقابل مرحوم سلطان عمان مطرح شد و ایران نیز نگرانی‌های مطرح در مورد پرونده هسته ای را برطرف کرد. سپس دولت جدید آمد و براساس تدبیر آقای روحانی قرار شد دو لاین مذاکرات به صورت مشترک توسط آقای ظریف پیگیری شود.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مشکل ما با امریکایی ها به سبب بی اعتمادی است که از زمان کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت مصدق به وجود آمده است.

صالحی گفت: این نامه در جلد دوم کتاب خاطرات من منتشر خواهد شد.

وی افزود: ایده آل آقای جلیلی این بود که تمام صنعت صنعتی و حقوق هسته ای ایران باقی بماند و در مقابل همه تحریم ها برداشته شود و هر ایرانی شرافتنمدی با این موافق است اما سوال این است که چرا در ۵ سال مذاکره، این به نتیجه نرسید؟

صالحی به بحث توافق اخیر با چین پرداخت و گفت: ما قبلا بحثی درباره رآکتورهای کوچک با چین داشتیم و در رآکتور اراک هم در حال همکاری هستیم. قطعا در چهارچوب توافق ۲۵ ساله هم با چین همکاری های خوبی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: نیاز به دیگران در صنعت هسته ای همواره خواهد بود اما به سمت خوداتکایی خواهیم رفت. 

این گفتگو تا پس از ساعت ۱۲ شب هم ادامه یافت.


کلاب هاوس به سرعت تبدیل به رسانه نوظهر و شگفتی آفرین در سپهر رسانه‌ای ایران شده است و در صورت ادامه این فضا، در ماه رمضان شاهد گفتگوهای خوبی در آن خواهیم بود.

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 95700

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/95700/ادامه-حضور-مقامات-ایرانی-کلاب-هاوس-رییس-سازمان-انرژی-اتمی-سوالات-پاسخ

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir