چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : 95836

شیب تند ابتلا به کووید ۱۹ تا ورود قم به منطقه قرمز کرونایی

قم نيوز : در جلسه ستاد مدیریت بحران قم که روز چهارشنبه با حضور استاندار برگزار شد از ورود مجدد قم به منطقه قرمز کرونایی خبر داده و نسبت به روند و شیب بسیار صعودی ابتلا به کووید۱۹ هشدار داده شد.
شیب تند ابتلا به کووید ۱۹ تا ورود قم به منطقه قرمز کرونایی
شیب تند ابتلا به کووید ۱۹ تا ورود قم به منطقه قرمز کرونایی
به گزارش قم نیوز رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، اظهار داشت: قم از امروز وارد منطقه قرمز کرونایی شده و شیب ابتلا به کووید ۱۹ با سرعت بسیار بالایی در حال گسترش است و انواع ویروس های جهش یافته در بین مردم شایعه شده است.

به گفته وی، تست‌های مثبت کرونا در قم از ۱۰ درصد به بیش از ۵۰ درصد رسیده و با روند کنونی ابتلا به کرونا طی روزهای آینده امکان پاسخگویی بیماران از بین می‌رود و هم اکنون تخت های آی سی یو بیمارستانی در حال تکمیل شدن است.

قدیر یادآور شد: طی دو هفته آینده میزان مرگ و میر در این استان بشدت بالا خواهد رفت و نگران کمبود تخت های بیمارستانی هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰۵ بیمار کرونا مثبت در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۴۱ نفر آنان وخیم است، همچنین در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۱۸۹ تست کرونا انجام شده که ۴۲۶ مورد مثبت بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: یکی از چالش های قم در مبارزه با کرونا ابتلا خانوادگی به این ویروس به ویژه در سطح روستاها و بخش ها می باشد.

وی بیان کرد: با هماهنگی دادستانی قم افرادی که قرنطینه را بشکنند به محاکم قضایی معرفی خواهند شد و با آنها برخورد قضایی می شود.

پیش بینی مرگ ۴۷ بیمار کرونایی در هر هفته
 رئیس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: نشانه‌های پیک چهارم کرونا در استان قم کاملا نمایان است و شیب ابتلا به کووید۱۹ با حالت آسانسوری در حال رشد است.

سیامک محبی گفت: هم اکنون قم از نظر ابتلا به کرونا در رتبه بیست و ششم و از نظر فوتی نیز همچنان وضعیت مطلوب تری نسبت به بسیاری از استانها دارد.

به گفته وی، عادی انگاری روزهای پایانی سال، مسافرت های نوروزی، بازدیدها و شب نشینی های خانوادگی مهمترین عامل وارد شدن این استان به شیب جدید کرونا است.

محبی خاطرنشان کرد: در هفته اول فروردین ماه حدود ۵ هزار ۹۰۰ تست کرونا در قم انجام گرفته است که هزار و ۵۰ مورد از آنها مثبت بوده است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی قم افزود: با روند کنونی ابتلا به کرونا و تجربه سه پیک گذشته پیش بینی می شود طی هفته های آینده دست کم هر هفته ۴۷ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در این استان جان خود را از دست بدهند.

وی اظهار داشت: در طرح شهید سلیمانی که امروز آخرین روز اجرای آن در استان قم است در مجموع ۵۰ هزار و ۸۹۹ تست کرونا گرفته شده که بیش از ۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا در قالب آن شناسایی شده است.

رئیس مرکز بهداشت قم تصریح کرد: با وجود پایان زمانبندی اجرای طرح شهید سلیمانی در قم اما باید فعالیت این طرح در قالب های جدیدی همچنان ادامه یابد.

به باور محبی، با وجود گذشت ۱۳ ماه از شیوع کرونا در قم اما هنوز همکاری و تعامل بسیاری از اصناف و اتحادیه ها با ستاد مبارزه با کرونا مطلوب نیست و فعالیت های آنها تناسبی با شرایط کرونایی قم ندارد.
وی افزود: میزان استفاده از ماسک وضعیت مناسبی ندارد و حدود ۶۷ درصد از مردم بدون استفاده از ماسک از خدمات صنفی، دولتی وغیره بهره مند می شوند.

پایان طرح شهید سلیمانی در قم
فرماندار قم نیز در ادامه با اشاره به پایان فعالیت طرح شهید سلیمانی در قم اظهار کرد: این طرح در یک شرایط اضطرار برای شناسایی و رهگیری افراد مبتلا و کاهش جان باختگان کرونایی فعالیت خود را آغاز کرد.

مرتضی حیدری ادامه داد: در این طرح استان قم به ۹۴ محله تقسیم شد و با همکاری بسیج سازماندهی مطلوبی در این محلات انجام و بازدیدهای مستمری صورت گرفته است.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط جدید کرونایی و شیوع نوع جهش یافته کرونا، ساز و کار قبلی طرح شهید سلیمانی باید تغییر کرده و متناسب با شرایط جدید آرایش جدیدی به خود بگیریم.

فرماندار قم خاطرنشان کرد: در حالی پیک چهارم کرونا از نوع انگلیسی در قم آغاز شده که برخی از کشورها این نوع از ویروس کرونا را مهار کرده اند و باید از تجربه آنها در روند مبارزه با ویروس کووید۱۹ استفاده کنیم.

ممنوعیت برگزاری آیین های جمعی در ماه رمضان
مدیرکل مدیریت بحران قم نیز بیان کرد: برنامه‌ها و آیین های ماه مبارک رمضان در شرایط قرمز به صورت انفرادی و توزیع نذورات هم باید بصورت بیرون بر باشد و هیچ تجمعی انجام نشود.

محسن اوروجی با بیان اینکه تمام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در وضعیت قرمز باید تعطیل شود، گفت: در شرایط قرمز کرونایی افراد کرونایی باید قرنطینه شوند و با افرادی که نسبت به قرنطینه بی‌تفاوت باشند توسط دانشگاه علوم پزشکی به دادستانی معرفی می شوند.

به گفته وی، گروه های دو، سه و چهار شغلی به مدت دو هفته از امروز تعطیل می شوند و فعالیت تمام دانشگاه ها، مدارس و حوزه های علمیه بصورت غیرحضوری خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران قم خاطرنشان کرد: ورود پلاک های غیربومی از امروز به قم و خروج پلاک های بومی از این استان از امروز ممنوع می شود.

اوروجی یادآور شد: تردد خودروهای بومی از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح در استان قم مانند گذشته ممنوع خواهد بود.

انتقاد از تعطیلی مساجد در ماه مبارک رمضان
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم نیز در ادامه با انتقاد از تعطیلی مراکز مذهبی و عبادی خاطرنشان کرد: به جای تعطیلی این مراکز باید متناسب سازی لازم برای فعالیت این مراکز در شرایط قرمز کرونایی انجام بگیرد و از ظرفیت آنها در مسیر مقابله با کرونا بهره ببریم.

 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی شعبان زاده گفت: تعطیلی مراکز مذهبی در کنار فعالیت سایر اصناف جلوه مطلوبی در بین مردم ندارد و باید تدبیری اندیشیده شود که فعالیت‌های مذهبی در فضاهای باز و رعایت پروتکلهای بهداشتی تداوم یابد.

وی یادآور شد: همراهی مراکز مذهبی و مساجد در رعایت پروتکلهای بهداشتی و تعامل با ستاد مبارزه با کرونای قم در عرصه های مختلف مطلوب بوده است.

شعبان زاده اظهار داشت: با در نظر گرفتن تدابیر اصولی و منطقی امکان فعالیت مساجد در ماه مبارک رمضان وجود دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم خاطرنشان کرد: با تشکیل کارگروه تخصصی امکان تناسب سازی فعالیت‌های مساجد در ماه مبارک رمضان محتمل است و مساجد همیشه در طول دوره مبارزه با کرونا مشوق و همراه ستاد ملی بوده است.

در پایان این جلسه از جمعی از مدافعان سلامت قم با اهدای لوحی از سوی استاندار قم تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه نیز همزمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی قرار گرفت و طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا از امروز ۱۸ فروردین ماه، قم وارد وضعیت قرمز شده است.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcaiano.49nme15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما