قم نيوز : مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت:اتصال خط آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تحول زیادی در رونق تولید قم به وجود می آورد.
ضرورت اتصال راه ‌آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان
ضرورت اتصال راه ‌آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان
به گزارش قم نیوز سیدمهدی علیزاده طباطبایی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم با اشاره به ضرورت اتصال سرچشمه‌های اصلی حمل بار به این منطقه ویژه اقتصادی، گفت: با اتصال راه آهن به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تحول زیادی در رونق تولید در استان قم به وجود خواهد آمد.

او افزود: اتصال سرچشمه‌های حمل کالا به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان یکی از نیاز‌های حیاتی این منطقه است که برای پیشرفت این طرح در حال اجرا باید پیگیری‌های استانی بیشتر شود.

علیزاده گفت: پارسال  ۳۵ میلیارد تومان برای اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به خط آهن اختصاص یافته بود که این اعتبار به صورت کامل جذب شد.

او ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز ۷۵ میلیارد تومان برای تکمیل طرح اتصال راه آهن ملی به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در نظر گرفته شده است.

طباطبایی در ادامه اظهار کرد: تدوین طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در صورتی که طی روز‌های آینده به تصویب برسد می‌تواند رفع مشکلات پیش روی این منطقه را در یک فرآیند بهتری دنبال کند.

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، در سامانه جامع گمرکی کشور به مبحث مناطق ویژه و آزاد به درستی توجه نشده است و قانون مناطق ویژه و آزاد در سامانه جامع گمرکی پیش بینی نشده‌است.

او ادامه داد: از آنجایی که برخی کالا‌های مشابه ساخت داخل اولا از کیفیت لازم برخودار و پاسخگوی نیاز‌های کشور نیست باید تسهیلات بیشتری در واردات کالا‌های خارجی به خرج دهد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ادامه داد: برخی واحد‌های تولید نهاده‌های دامی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از استاندارد‌های لازم برخوردار هستند، اما همکاری لازم برای توزیع تولیدات آن‌ها به بازار مصرف وجود ندارد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری قم در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۷۶ به تصویب هیات وزیران رسید.


این منطقه به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشور‌های آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.


هم‌اکنون ۱۲۲ واحد تولیدی و تجاری در این منطقه فعالیت می‌کند که این رقم نمایان گر فعالیت ۸۷ درصدی واحد‌های دارای پروانه بهره‌برداری منطقه است.

از میان این ۱۲۲ واحد ۱۰۰ واحد در زمینه  فعالیت‌های تولیدی و ۲۲ واحد نیز درزمینه فعالیت‌های تجاری و خدماتی مشغول کار است.


بخش سلفچگان یکی از بخش‌های پنج‌گانه استان قم است که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcf1xd1.w6dv0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما