قم نيوز : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم از رتبه بیست و پنجم قم در بین ۳۱ استان کشور و بر اساس نرخ بروز بیماری کرونا در متوسط جمعیت خبر داد.
قم در رتبه بیست و پنجم کرونا در بین ۳۱ استان/شیب صعود کرونا آسانسوری است
قم در رتبه بیست و پنجم کرونا در بین ۳۱ استان/شیب صعود کرونا آسانسوری است
به گزارش قم نیوز سیامک محبی با اشاره به تداوم شیب آسانسوری و بلکه موشکی قم در مبتلایان و بستری شدگان جدید کرونایی اظهار کرد: شیب صعودی کرونا از حالت پلّکانی در کشور خارج شده و تقریبا در همه استان ها به حالتی رسیده است که از آن تعبیر به شیب آسانسوری و بلکه موشکی می شود.

وی افزود: پس از آغاز موج جدید بیماری کووید۱۹ در کشور، پیش بینی ها بر این اساس بود که استان قم به حداکثر ۴۰۰ بیمار بستری کرونایی برسد و بر همین عدد متوقف شود، اما متأسفانه باید گفت از این آمار عبور کرده ایم و این افزایش ادامه دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان همچنین اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که استان قم در نرخ بروز بیماری کرونا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت در رتبه بیست و پنجم کشوری قرار دارد، در حالی که برخی از استان های نزدیک به قم مانند مرکزی، سمنان و لرستان در صدر این رتبه بندی قرار دارند و ترددها می تواند رتبه قم را در وضعیت نامناسب تری قرار دهد.

محبی سپس به خاکریز نخست مقابله و مبارزه با کرونا یعنی رعایت عمومی شیوه نامه های بهداشتی توجه داد و گفت: خاکریز دوم در این مسیر، مراکز منتخب بهداشت برای شناسایی هرچه سریع تر بیماران کرونایی جدید و رهگیری اطرافیان آن ها و همچنین خاکریز سوم نیز خود بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند.

وی اضافه کرد: آمار بیانگر آن است که شناسایی بیماران جدید کووید۱۹ در قم و در هفته منتهی به بیستم فروردین ماه، عدد ۳ هزار و ۴۵۰ بیمار را به عنوان متوسط بیماران هفتگی نشان می دهد که نسبت به هفته قبل از آن، تقریبا دو برابر و نسبت به دو هفته قبل از آن، تقریبا ۴ برابر شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در عین حال اضافه کرد: در هفته منتهی به بیستم فروردین ماه، حدود ۱۷ هزار نمونه گیری در استان انجام شده که حدود ۱۳ هزار مورد از آن ها، تست رپید یا سریع کرونا بوده است.

محبی درباره درصد مثبت بودن تست ها نیز اذعان کرد: این عدد در استان قم به بیش از ۴۳ درصد رسیده است.

وی سپس به تقسیم بندی قم به ۲۹ منطقه اشاره کرد و گفت: این تقسیم بندی در داخل استان انجام شده و بررسی ها بیانگر آن است که حدود ۷۰ درصد از این مناطق مانند پردیسان و شهرک قدس در وضعیت قرمز و نارنجی، حدود ۲۰ درصد در وضعیت زرد و تنها حدود ۱۰ درصد در وضعیت آبی قرار دارند.

رئیس مرکز بهداشت استان همچنین درباره درصد رعایت شیوه نامه های بهداشتی در اماکن و مشاغل گوناگون یادآور شد: مواردی مانند جایگاه های سوخت، آرامستان ها، پایانه های مسافربری درون و برون شهری، دفاتر اسناد رسمی، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، هتل ها و مسافرخانه ها، مجتمع های خرید و پاساژها، نانوایی ها، آرایشگاه ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، رستوران ها، اغذیه فروشی ها، داروخانه ها، مطب ها و همچنین بانک ها در رعایت شیوه نامه های بهداشتی، درصد ۷۵ و یا کمتر از آن را در هفته منتهی به بیستم فروردین ماه کسب کرده اند که جای دقت و نظارت بیشتر دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم درصد استفاده از ماسک را نیز در بین مردم استان، حداکثر ۶۶ درصد اعلام کرد و افزود: این درصد در وسائل نقلیه عمومی ۲ درصد کمتر است و عدد ۶۴ را نشان می دهد.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcbfgb9.rhb0apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما