شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : 96045

فلسفه روزه‌داری رسیدن به تقوای الهی است

قم نيوز : مدیرکل اوقاف استان قم گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، فلسفه اصلی روزه‌داری، رسیدن آدمی به تقوای الهی است که سبب رسیدن انسان به مقام قرب الهی خواهد شد.
فلسفه روزه‌داری رسیدن به تقوای الهی است
فلسفه روزه‌داری رسیدن به تقوای الهی است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در سومین ویژه برنامه «تسبیح سحر» که از جوار آستان مقدس امامزاده علی بن جعفر(ع) به صورت زنده روی آنتن سیمای مرکز قم رفت اظهار کرد: تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی از جوار حرم امامزادگان و گلزار مطهر شهدا، حرکتی فرهنگی و تاثیرگذار است که امیدواریم همواره ادامه پیدا کند و به همین دلیل از صدا و سیمای مرکز قم هم تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه به حکمت روزه از منظر قرآن پرداخت و افزود: خداوند در کتاب خود فلسفه روزه را به خوبی بیان کرده و فرموده است «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُون» یعنی رسیدن به تقوای الهی مهمترین هدف روزه‌داری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه احکام و شرایع دینی ناظر به روح و جان آدمی است گفت: اگر هم حکمی برای جسم انسان وضع شده، ابزاری برای پاک شدن قلب انسان است.

وی ادامه داد: اگر با روزه‌داری بتوانیم پاکی قلب را به دست آوریم، به آنچه مد نظر خداوند بوده رسیده‌‎‌ایم و توانسته‌ایم حق ماه رمضان را ادا کنیم.

اسکندری با بیان اینکه تقوای الهی هم وسیله‌ای است برای اینکه نور و یاد خداوند را در دل خود میزبانی کنیم گفت: در این صورت ارتباط میان خالق و مخلوق شکل حقیقی به خود می‌گیرد و آدمی به نور الهی مزین خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: در ارتباط با مسائل اجتماعی هم وظایفی داریم که اگر آنها را رعایت نکنیم، به نتیجه روزه‌داری و حکمت اصلی آن نمی‌رسیم.
 
نقش روزه‌داری و انفاق در رسیدن به مقام قرب الهی
وی با اشاره به خطاب قرآن کریم نسبت به پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: خداوند به پیامبرش می‌فرماید زکات و صدقات را از مردم بگیر تا باطن آنها را پاک کنی؛ این امر نشان می‌دهد اموال دنیوی هر چقدر پاک و حلال باشند، باز هم انسان را درگیر خود می‌کنند بنابراین با بخشش و انفاق، می‌توانیم از این دلبستگی رهایی یابیم و به سمت خدا حرکت کنیم.

اسکندری گفت: طی یک سال و اندی از شیوع کرونا، مردم ایران کاری کردند کارستان، کمک‌های نقدی و غیر نقدی به نیازمندان طی این مدت رونق بسیار داشت و نشان داد ملت ایران به دستورات قرآنی پایبند هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه اسلام، مخالف ثروت و درآمدزایی نیست خاطرنشان کرد: مهم این است که دل به مال دنیا نبندیم زیرا دلبستگی به مادیات، سدی در برابر رسیدن به قرب الهی است؛ روزه‌داری و انفاق و زکات، از جمله احکامی هستند که آدمی را در این مسیر یعنی دل کندن از اموال دنیا یاری می‌کنند.
 
وقف علمی نیاز امروز جامعه اسلامی است
وی بخش دیگر سخنان خود را به مسئله وقف اختصاص داد و گفت: انسان‌های هوشمند، علاوه بر انفاق در زمان حیات، برای اینکه پرونده اعمال ثواب خود را تا زمان قیامت باز نگاه دارند و از این سفره بی نصیب نمانند، به وقف روی می‌آورند.

اسکندری تصریح کرد: واقفان گذشته معمولا بر اساس نیازمندی‌های زمان خویش وقف می‌کردند و امروز هم به شدت نیازمند این فرهنگ هستیم؛ در حال حاضر رهبر معظم انقلاب پرچم پیشرفت علمی را برافراشته‌اند و وظیفه همه ما نیز بازگشت به هویت تمدنی اسلامی‌مان است بنابراین وقف ناظر به علم مهمترین نیاز در شرایط کنونی است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcdkz0n.yt09o6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما