قم نيوز : شتاب استان قم بعد از شیوع کرونا در حوزه افزایش خدمات الکترونیک شتاب مضاعفی گرفته است و قم در تحقق این امر جزء استان‌های پیشرو در کشور است.
کرونا تحقق دولت الکترونیک را شتاب بخشید
کرونا تحقق دولت الکترونیک را شتاب بخشید
به گزارش قم نیوز با شیوع بحران کرونا معادلات اجتماعی و سیاسی و فعالیت اداری هم در کنار دیگر مشاغل و اصناف به دلیل اهمیت رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مختل شد.

که همین موضوع کرونا سبب شد تا دستگاه‌های اجرایی بر آن شوند تا زیرساخت‌های لازم برای فعالیت دولت الکترونیک با هدف حفظ سلامت ارباب‌رجوع را در اولویت کاری خود قرار دهند.

پاندمی کرونا جدای از بحرانی که در دنیا و کشور و به‌ویژه استان قم داشت راهبردهای جدیدی را برای ادارات ترسیم کرد، آن‌هم ضرورت قدم گذاشتن به سمت الکترونیکی کردن و یا غیرحضوری کردن خدمات برای مردم بود.

مفهوم دولت الکترونیک، فراهم‌سازی استفاده سهل و آسان خدمات اداری با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات با هدف توزیع خدمات دولتی به‌صورت مستقیم به مشتری و طی  24 ساعت و 7 روز هفته است و یا به عبارتی شکلی از پاسخگویی دولت  که بهترین خدمات دولتی را به‌صورت بلافصل به شهروندان ارائه می‌دهد و آن‌ها را در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌دهد.

هرچند در ایران اسلامی گام‌های اساسی در زمینه تحقق دولت الکترونیک برداشته‌شده است اما طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، ایران با شاخص 46 دهم درصد در سطح متوسط توسعه‌یافتگی در زمینه دولت الکترونیکی قرار دارد. اما شیوع بحران کرونا دولت را به سمت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات غیرحضوری به مردم ملزم‌تر کرد .

در استان قم هم با توجه به اینکه این بحران اسما و رسماً از قم شروع شد اولویت نخست برای مدیریت بحران در ادارات برای حفظ سلامت شهروندان، ارائه خدمات الکترونیکی قرار گرفت تا جایی که تا پایان سال 99 دستگاه‌های استان 195 خدمت الکترونیکی را ارائه و قم جزء استان‌های پیشرو در فراهم ساخت زیرساخت دولت الکترونیک قرار گرفت.

 گام بلند قم به سمت ارائه خدمات الکترونیکی  
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای افزایش خدمات الکترونیک اظهار داشت: بیش از 651 خدمت از سوی 51 دستگاه اجرایی در استان به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی است و استان در تحقق دولت الکترونیک با شیوع بحران کرونا با شتاب بیشتری گام‌های اساسی را برداشته است.

محمدرضا گروسی افزود: با توجه به مسئله شیوع ویروس کرونا موضوع دولت الکترونیک و تأمین زیرساخت‌های فنی آن در دستگاه‌های اجرایی استان اولویت اصلی این معاونت در سال 99 بود و تا پایان سال گذشته 195 خدمت دولتی الکترونیکی شده است .

به گفته وی؛ در زمینه فناوری اطلاعات و فرآیندهای دولت الکترونیک هم یک شاخص برتر ملی را به دست آوردیم که با توجه به در پیش بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قم آماده برگزاری یک انتخابات تمام الکترونیک است .

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم عنوان کرد: قم در حوزه استعلام برخط اطلاعات و حذف کپی کارت ملی و هم‌چنین تصویر صفحه نخست شناسنامه در دستگاه‌های اجرایی به هدف‌گذاری‌های پیش‌بینی‌شده خود کاملاً دست‌یافته است و در 9 دستگاه اجرایی استان استعلام بین دستگاهی از طریق سامانه موردنظر عملیاتی شده که از این طریق بستر خوبی برای شکل‌گیری دولت الکترونیک محقق شده است.

وی با بیان اینکه استان قم در سال 99 موفق به کسب رتبه نخست در شورای فرهنگی اقامه نماز و هم‌چنین رتبه نخست در برگزاری انتخابات 98 مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان شد یادآور شد: علاوه بر آن استان قم رتبه نخست ارزیابی شاخص توسعه دولت الکترونیک شد که این شاخص‌ها از موفقیت‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری است.

 راه‌اندازی کمیته فناوری اطلاعات انتخابات 28 خرداد 
گروسی خاطرنشان کرد: کمیته فناوری اطلاعات و کمیته پشتیبانی و مدیریت منابع برای برگزاری باشکوه انتخابات 28 خردادماه ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا راه‌اندازی شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم اضافه کرد: راه‌اندازی میز خدمت الکترونیک، ایجاد پنجره واحد خدمات استانی از طریق پرتال استانی و راه‌اندازی میز خدمت الکترونیکی وزارت کشور در استانداری قم از دستاوردهای مهم معاونت توسعه مدیریت و منابع قم در سال گذشته بوده و واسپاری خدمات دستگاه‌های اجرایی به دفاتر پیشخوان برای کوتاه‌تر شدن زمان خدمت‌رسانی یکی از اولویت‌های مهم این معاونت در سال جاری خواهد بود.

به گفته گروسی؛ بیش از 5 هزار و 600 مجوز تردد موقت با شیوع کرونا در این استان موردبررسی قرارگرفته که افزون بر چهار هزار مجوز برای متقاضیان صادرشده است

گفتنی است؛ با شیوع بحران کرونا سه هزار مورد بازدید از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری از دستگاه‌های اجرایی برای بررسی روند تحقق دولت الکترونیک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته است، همچنین در قم 73 دفتر پیشخوان و 210 خدمت غیرحضوری را به مردم ارائه می‌کند.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcaouno.49nim15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما