يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 96463

قدر شب توسل به قرآن و عترت است

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن صامت بر اساس خود آیات قرآن، نیازمند یک مُبیّن است اذعان کرد: أعمال وارد شده در شب قدر هم نشان می دهد که این شب، شب توسل توأمان به قرآن و عترت است.
قدر شب توسل به قرآن و عترت است
قدر شب توسل به قرآن و عترت است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین محمد میرزامحمدی بامداد امروز و در مراسم إحیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد جمکران قم با اشاره به این که عبادت و بندگی سبب دمیده شدن روح حیات در انسان هاست اظهار کرد: خداوند در شب قدر به عنوان شبی برتر از هزار ماه، به ذکر، صدقه، غُسل، شب زنده داری و در یک کلام به عبادت و انس با خود دستور داده است، چراکه شب قدر بر اساس روایات ما، شب نازل شدن توأمان دو امر مقدس یعنی «قرآن کریم» و «امر ولایت» است.

وی افزود: قرآن، مبارک ترین، کامل ترین و جامع ترین کتاب تربیتی و انسان سازی است که در بهترین و زیباترین فصل سال نزد برترین انبیاء و مُرسلین نازل شده، ضمن آن که بر اساس سوره مبارکه قدر، دو نزول در شب قدر محقق شده که یکی نزول خود قرآن و دیگری تنزّل ملائکه و روح بر وجود ملکوتی امام زمان (عج) به عنوان قلب عالَم امکان و قلب لیله القدر است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: أعمال سفارش شده در شب قدر نشان می دهد این شب، شب توسل همزمان به قرآن و عترت است، از این رو تردیدی نیست که قرآن و عترت باید در رأس همه امور قرار گیرد و مورد توجه ویژه باشد.

میرزامحمدی اضافه کرد: نباید فراموش کرد که فلسفه تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی هم بر مبنای قرآن و عترت بود و از این رو، دون شأن جامعه مهدوی است که سبک زندگی افراد در آن با قرآن و عترت فاصله داشته باشد.

وی سپس تأکید کرد: اگر در جامعه ای، قرآن و عترت در رأس قرار گیرد، دروغ، خیانت، دزدی و دغل بازی از آن جامعه رخت بر می بندد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن صامت بر اساس خود آیات قرآن، نیازمند یک مُبیّن است اذعان کرد: أعمال وارد شده در شب قدر هم نشان می دهد که این شب، شب توسل توأمان به قرآن و عترت است.

وی افزود: تقارن شب قدر با حضرت امیرالمؤمنین (ع) این پیام را دارد که الگو، تراز و میزان، وجود مبارک امام امیرالمؤمنین (ع) است، همچنان که از آن حضرت با تعبیر «میزان الأعمال» نام برده می‌شود و حضرت رسول الله (ص) نیز علی (ع) را در معیت قرآن و قرآن را هم در همراهی با علی توصیف می فرماید.

میرزامحمدی یادآور شد: بنابراین باید در شب قدر بر سر سفره قرآن صامت و قرآن ناطق بنشینیم و بدانیم که از ما خواسته شده است تا بر اساس آیه مبارکه «اتقوا الله و کونوا مع الصادقین»، در معیت و همراهی با «صادقین» باشیم که البته «صادقین» بر اساس روایات ما، وجود مبارک معصومین (ع) هستند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که شب قدر، شب آشتی کردن با قرآن و عترت است بیان کرد: آشتی با قرآن و عترت به منزله آشتی با خداست، از این رو در شب قدر در سیره همه معصومین (ع) عبادت و شب زنده داری دیده می شود تا این آشتی محقق شود.

وی در ادامه افزود: از شب قدر در روایات ما به «رأس سنه» تعبیر شده است، یعنی همان گونه که بهار هر سال شمسی با فروردین و بهار هر سال قمری با مُحرّم شروع می شود، شب قدر نیز بهار و آغاز یک سال تقدیری و تربیتی برای انسان است، چراکه سرنوشت امور همه آفرینش در این شب، مُقدّر و امضاء می شود.

میرزامحمدی همچنین اضافه کرد: بنابراین تعبیر «سرِ سال» برای شب قدر به منزله آن است که انسان می تواند برنامه یک سال خود را در امور مختلف در این شب برنامه ریزی کند و البته ماه رمضان نیز ماه تمرین و برنامه ریزی است.

استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود با اشاره به نمایش علنی عجز بشر در شرایط فعلی جهان گفت: در این شرایط که بسیاری از برنامه ها و جلسات تعطیل شده است، باید دانست که این بلا جز با دعا و تضرع و البته توسل رفع نمی شود.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdchxknw.23n--dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما