شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : 96587

۹۰ درصد کارگران ‌صنف تالارها و رستوران‌های پذیرایی بیکارند

قم نيوز : وقتی کرونا در سطح جهان شیوع پیدا کرد، رعب عظیمی در دل همگان ایجاد شد، اما هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که این میهمان ناخوانده، اقتصاد دنیا را دچار آسیب فراوانی نماید و شدت لطمه‌های آن بر مشاغل، قابل جبران نباشد.
۹۰ درصد کارگران ‌صنف تالارها و رستوران‌های پذیرایی بیکارند
۹۰ درصد کارگران ‌صنف تالارها و رستوران‌های پذیرایی بیکارند
به گزارش قم نیوز حالا حدود 15 ماه از حضور ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و همچنان واکسینه شدن افراد، تنها امید مردم برای بازیابی و رونق اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی است.

مطابق گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا، تقریباً هیچ مؤلفه‌ای از اقتصاد ملی نیست که در دوران کرونا دچار آسیب نشده باشد، از حوزه تجارت بین‌المللی گرفته تا صنعت گردشگری و بازارهای خرد و کلان و ارزی.

ترمیم این آسیب‌ها نیازمند تدوین برنامه جامع آینده‌نگرانه متقن، با استفاده از تجارب موفق جهانی در حوزه کرونا است.

یکی از صنوفی که همگان شاهد خسارت‌های وارده بر آن بودند و به آن اذعان دارند، تالارها و رستوران‌های پذیرایی است که مدت زیادی را به محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به تعطیلی‌های اجباری گذراندند.

تعطیلی مقطعی و دائمی تالارها و رستوران‌های پذیرایی، بیکاری عظیمی را برجای گذاشته است و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر تالار و رستوران‌ها وارد کرده و شاغلان بسیاری در این بخش را بیکار کرده است.

این صنف یکی از کسب‌وکارهایی است که بیشترین ضربه را از محدودیت‌های اجتماعی ناشی از کرونا متحمل شده و تعداد زیادی از افراد بیکار را به ادارات کار و تأمین اجتماعی معرفی کرده است و در همین حال، شاغلان بخش خدمات بیشترین آسیب را از ضربات کرونا متحمل شده‌اند.

 90 درصد کارگران بیکار شده‌اند 
با توجه به سیر صعودی کرونا، نه می‌توان درخواست بازگشایی تالارها را داشت و نه بازگشایی آن‌ها به دلیل عدم استقبال مردم راهگشا خواهد بود، بلکه تنها راه کمک به این صنف، در نظر گرفتن تسهیلات و پرداخت بیمه بیکاری پرسنل خدماتی تالارهاست که علیرغم گذشت مدتی طولانی از ورود کرونا به کشور و پیگیری‌های اتحادیه رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی قم، همچنان بیمه بیکاری به کادر خدماتی این صنف تعلق نگرفته است.

رئیس اتحادیه رستوران، تالار و تهیه غذاهای قم در این زمینه اظهار داشت: بر اثر محدودیت و تعطیلی‌های ناشی از کرونا، قریب به 90درصد کارگرهای این صنوف بیکار هستند.

بهرام موسائی با بیان اینکه در این مدت تعدادی از فعالان این قشر، کار خود را تعطیل کردند، ابراز کرد: تالارها و رستوران‌هایی که از فضای اجاره‌ای استفاده می‌کنند، توان پرداخت دستمزد و هزینه‌های بیمه پرسنل خود را ندارند و به‌ناچار کار خود را به‌صورت کامل تعطیل کردند.

وی همچنین با انتقاد از سازمان تأمین اجتماعی قم، خاطرنشان کرد: به کارگری که حدود 15 تا20سال سابقه کار دارد، علیرغم همه پیگیری‌ها، بیمه بیکاری پرداخت‌نشده است.

رئیس اتحادیه رستوران، تالار و تهیه غذاهای قم در این خصوص اضافه کرد: کارفرما اگر پول بیمه کارگر را در موعد مقرر پرداخت نکند، جریمه می‌شود، اما هنگام تعلق و پرداخت بیمه بیکاری به پرسنل، تعلل صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در زمان بازگشایی تالارها، اذعان داشت: در تالارهای با ظرفیت 800 نفر تنها 250 نفر پذیرش می‌شدند و تالارها به‌صورت کامل بر تعداد میهمان‌هایی که وارد می‌شوند، نظارت می‌کنند.

موسائی به امکانات تفریحی استان قم اشاره و عنوان کرد: در قم امکانات تفریحی چندانی برای مردم وجود ندارد، یکی از تفریحات مردم، حضور هفته‌ای یکبار آن‌ها در رستوران‌ها برای صرف غذا بود که با وجود کرونا این تفریح هم از بین رفته است.

 مردم نگران افزایش قیمت‌ها بعد از کرونا نباشند 
رئیس اتحادیه رستوران، تالار و تهیه غذاهای قم ادامه داد: پیگیری‌هایی برای تخفیف مالیات انجام‌شده که امیدواریم با پیگیری ارگان‌های مربوطه، به سرانجام برسد تا باری از مشکلات این صنف به‌وسیله آن کم شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از رفع کرونا شاهد افزایش نرخ‌های قابل‌توجه رستوران‌ها و تالارها برای جبران خسارت‌های این مدت خواهیم بود، گفت: هرکاری در زمان خودش اتفاق میفتد و خسارت اکنون نمی‌تواند دلیلی بر افزایش نرخ‌ها باشد، تنها تغییر قیمت‌ها در برهه‌های زمانی مختلف، گران شدن مواد اولیه است.

موسائی یادآور شد: مردم‌ نگران افزایش قیمت نباشند، اتحادیه بر روند افزایش و کاهش قیمت‌ها نظارت کامل دارد و افراد اختیار افزایش نرخ بدون مصوبه اتحادیه را ندارند.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcefn8o.jh8pvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما