يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : 96596

نگاهی به مبانی قرآنی برگزاری انتخابات

قم نيوز : پژوهشگر علوم قرآنی آیات 38 تا 40 سوره مبارکه شوری را در بر دارنده مبانی دینی برگزاری انتخابات و افزایش قدرت دفاعی ایران دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران جهان را به سمت دینی شدن سوق می دهد و برای استمرار این رویه لازم است دولتی معتقد به ارزش‌ها مدیریت را برعهده گیرد.
نگاهی به مبانی قرآنی برگزاری انتخابات
نگاهی به مبانی قرآنی برگزاری انتخابات
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در برنامه رسانه‌ایتفسیر قرآنکریم در حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: در آیه ۱۳ سوره شوری اصلی ترین شاخص دولت اسلامی اقامه دین در جامعه بیان شده است.

وی با بیان این که تمام بخش های نظام اسلامی باید به دنبال اقامه دین باشند، گفت: نقطه اصلی که دشمنان را در برابر نظام اسلامی قرار می دهد همین اقامه دین است و امیرالؤمنین علیه السلام فرمودند که هیچ چیز بیش از ترک اقامه دین باعث سبک شمردن دین نمی شود.

محقق علوم قرآنی با بیان اینکه کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در زمینه اقامه دین گام های بزرگی برداشته شده است، افزود: امروز ما شاهد برپایی اعتکاف در بیش از پنج هزار و ۵۰۰ مسجد توسط جوانان، مراسم پرشکوه شب‌های قدر، پیاده روی میلیونی اربعین، مراسم اعیاد و وفات اهل بیت، گسترش فرهنگ وقف، نذر، احسان و همدلی، گسترش  فرهنگ زیارت معصومان، گسترش کمی و کیفی برنامه های مذهبی در صدا و سیما، نام گذاری خیابان ها و مراکز مذهبی به اسامی اهل بیت و گسترش اردوهای راهیان نور هستیم.  

وی با اشاره به افزایش تعداد مساجد به ۷۵ هزار مسجد، افزایش هیئات به ۱۰۰ هزار هیئت مذهبی، افزایش کمی و کیفی فعالیت های قرآنی از جمله چاپ ۳۷ هزار عنوان کتاب قرانی،ترجمه قرآنبه ۱۳ زبان زنده دنیا و تولید سریال‌ها و فیلم‌های فاخر قرآنی، گفت: نتیجه این اقدامات ترویج فرهنگ جهاد و شهادت طلبی و تربیت جوانانی مانند حججی ها و تأثیر فراوان انقلاب اسلامی بر معنویت جهان است و برخی از اندیشمندان معتقدند که انقلاب اسلامی ایران جهان را به سمت دینی شدن سوق می دهد و برای استمرار این رویه لازم است دولتی معتقد به ارزش‌های اسلامی امور را مدیریت کند.

حاج ابوالقاسم شاخصه دوم دولت اسلامی در این آیات را زمینه سازی برای انتخابات پرشور به عنوان شاخص مشورت عنوان کرد و افزود: خداوند در آیه ۳۸ سوره شوری یکی از ویژگی‌های جامعه متقین را مشورت در میان خودشان دانسته است بنابراین مسئولان موظف هستند که زمینه را برای گرفتن مشورت از مردم مهیّا کنند و انتخابات یکی از بهترین راه های مشورت گرفتن از مردم است.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند هر کسی استبداد به رأی داشته باشد هلاک می شود و اگر کسی با مردان مشورت کند از تجربه آنها بهره‌مند خواهد شد، افزود: مشورت احتمال خطا را کم و استعدادها را شکوفا می‌کند و مانع استبداد و حسادت دیگران خواهد بود و امداد الهی را به دنبال خواهد داشت.

پژهشگر قرآنی با بیان اینکه مشورت نوعی احترام به دیگران و شخصیت مردم است، گفت: مردم سالاری در مکتب امام و انقلاب برخواسته از همین آیات قرآن است و مقام معظم رهبری هم فرمودند که مردم سالاری از متن دین برخواسته است.

وی ادامه داد: از آغاز انقلاب تا کنون بیش از ۴۰ انتخابات برگزار شده و انتخاب رییس جمهور، نمایندگان خبرگان رهبری، اعضایمجلس شورای اسلامیو نمایندگان شورای شهر با رأی مستقیم مردم نشان دهنده اهتمام نظام اسلامی به نظر و رأی مردم است.

حاج ابوالقاسم نکته سوم آیات جزء بیست و پنجم پیرامون شاخصه های دولت اسلامی را حمایت از اقدام متقابل در برابر تجاوز دشمن دانست و گفت: خداوند در آیه ۳۹ سوره مبارکه شوری می فرماید متقین و مؤمنین کسانی هستند که وقتی به آنها ظلم می شود با کمک دیگران در مقابل ظلم می ایستند و اجازه نمی دهد که ظالم جری تر شود.

وی با بیان اینکه اقدام متقابل در برابر دشمن باعث می شود که دشمن از ظلم و تعدی پشیمان شود و افکار پلید خود را علیه نظام اسلامی کنار بگذارد، افزود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند اگر کسی به شما بد کرد سزاوار است که عفو کنید ولی اگر احساس کردید که عفو طرف مقابل را جری می کند با کمک دیگران در برابر ظلم او بایستید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اقدامات متقابل ایران مقابل آمریکا از جمله حمله به پایگاه نظامی عین الاسد در پاسخ به شهادت سردار سلیمانی افزود: این رویه باعث می شود که دشمن از ظلم خود دست بکشد و رشد قدرت دفاعی ایران در قالب پیشرفت های موشکی، تولید پهباد و زیردریایی و سایر امکانات دفاعی در راستای این آیات و مبانی قرآنی است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcepn8o.jh8poi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما