يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : 96608

اعلام نرخ زکات فطره بر اساس نظر مقام معظم رهبری و مراجع تقلید

قم نيوز : دفتر مقام معظم رهبری و دفاتر مراجع معظم تقلید، حداقل مبلغ زکات فطره را در سال جاری و بر مبنای قیمت گندم، ۲۰ هزار تومان اعلام کردند.
اعلام نرخ زکات فطره بر اساس نظر مقام معظم رهبری و مراجع تقلید
اعلام نرخ زکات فطره بر اساس نظر مقام معظم رهبری و مراجع تقلید
به گزارش قم نیوز هر سال با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان، میزان زکات فطره که بر اساس روایات وارد شده از معصومین (ع) به عنوان ضمانت سلامتی بدن و همچنین کامل کننده روزه ماه مبارک رمضان معرفی شده است از سوی دفاتر مراجع معظم تقلید و بر اساس قیمت روز اعلام می شود.

در این موضوع باید توجه داشت که بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، افراد مُکلّف باید برای خودشان و کسانی که نان خور ایشان هستند، هر نفر یک صاع (تقریبا معادل سه کیلوگرم) گندم، برنج، جو، خرما، کشمش، ذرت و مانند این ها به مستحق بدهند و البته اگر معادل پول یکی از این ها را هم بدهند کافی است، بنابراین بر اساس فتوای معظم له، زکات فطره مُنحصر در قوت غالب نیست و پرداخت هر یک از این موارد کفایت می کند.

در عین حال معظم له درباره زمان پرداخت این واجب الهی چنین فتوا داده اند که از زمان اثبات حلول ماه شوال، شخص مکلف می تواند عین زکات یا معادل پولی آن را کنار بگذارد و اگر نماز عید فطر را می ‏خواند، بنابر احتیاط واجب باید آن را پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمی‏‌خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت پرداخت دارد.

همچنین اگر مستحق دریافت زکات فطره در شهر یا محلّی پیدا نشود، می‏ توان زکات فطره را به شهر یا محل دیگری بُرد و در آن جا توزیع کرد.

در این موضوع، یکی از استفتاءاتی که از حضرت آیت الله خامنه ای شده این است که پرداخت زکات فطره به خویشاوندان فقیر ممکن است سبب خجالت یا سرافکندگی آنان شود که معظم له در این باره فتوا داده اند این زکات می تواند به عنوان هدیه به خویشاوندان نیازمند داده شود و لازم نیست به آن ها بگویند که این زکات فطره است و همین که زکات فطره در نیت فرد باشد کفایت می کند.

آیا زکات فطره میهمان بر عهده میزبان است؟ 
نکته دیگر در این باره، زکات فطره میهمانانی است که بر میزبان وارد می شوند. فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره آن است که زکات فطره میهمانی که فقط شب عید به خانه میزبان می آید بر عهده میزبان نیست، در عین حال میهمانی که مدت زیادی در خانه میزبان است و نان خور او محسوب می شود هم می تواند با اجازه میزبان، فطریه خودش را پرداخت کند و در این صورت پرداخت آن از میزبان ساقط می شود.

همچنین تماس خبرنگار فارس با دفاتر مراجع معظم تقلید بیانگر آن است که طبق اعلام دفتر مقام معظم رهبری در قم، مبلغ زکات فطره برای سال جاری و بر مبنای قیمت گندم، ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

و اما کسب اطلاع از دفتر آیت الله سیدعلی سیستانی نشان می دهد مبلغ زکات فطره از نظر معظم له در سال جاری و بر مبنای قیمت گندم، ۲۱ هزار تومان است.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز مبلغ زکات فطره سال جاری را بر اساس قیمت گندم، ۲۰ هزار تومان و بر اساس قیمت برنج، ۷۰ هزار تومان برای هر نفر اعلام کرده است که مؤمنان در انتخاب هر یک از این موارد مُخیّر خواهند بود. همچنین بنا بر فتوای معظّم له اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد، فطریه او بر عهده خودش است.

در عین حال اعلام دفتر آیت الله عبدالله جوادی آملی نشان می دهد نظر معظم له با توجه به تفاوت قیمت ها در مناطق مختلف آن است که مؤمنان زکات فطره را بر اساس قیمت غالب منطقه خود محاسبه و پرداخت کنند.

و اما دفتر آیت الله حسین وحیدخراسانی، نظر معظم له را در این موضوع روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی این مرجع عالیقدر منتشر کرده است: «پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر آیت الله وحیدخراسانی مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢، به اطلاع می ‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند این ها - از طعام هاى متعارف در محل - است که مکلّف می ‌تواند پول یکى از این ها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه کرده و به فقیر بپردازد. از آن جا که قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به ۷ هزار تومان و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا ۲۵ هزار تومان است، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا ۲۰ هزار تومان و به حساب برنج ۷۵ هزار تومان می باشد و دفتر معظم له به این مبلغ زکات فطره را قبول می ‌کند.»

در عین حال تماس خبرنگار فارس با دفتر آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی در قم بیانگر آن است که معظم له میزان زکات فطره را در سال جاری و بر اساس قیمت گندم، ۲۵ هزار تومان برای هر نفر اعلام کرده و از مؤمنان خواسته است زکات فطره را بر مبنای قیمت برنج، طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت کنند.

و اما زکات فطره امسال بر اساس نظر آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی، حداقل ۲۱ هزار تومان بر اساس قیمت گندم خواهد بود، ضمن آن که دفتر معظم له از مؤمنان خواسته است درباره مبنای برنج، قیمت سه کیلو برنجی که خودشان مصرف می کنند، محاسبه و پرداخت کنند.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcivqa3.t1aqu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما