دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : 96634

قم سه شهرستانه شد/ شهرستان چهارم در دستور کار

قم نيوز : استاندار قم با اشاره به تأیید تأسیس شهرستان های کهک و جعفرآباد استان قم در هیئت دولت، از پیگیری خود برای تأسیس یک شهرستان دیگر به صورت ترکیبی از دو بخش خلجستان و سلفچگان خبر داد.
قم سه شهرستانه شد/ شهرستان چهارم در دستور کار
قم سه شهرستانه شد/ شهرستان چهارم در دستور کار
به گزارش قم نیوز بهرام سرمست درباره الحاق دو شهرستان جدید به استان قم اظهار کرد: یکی از دغدغه های مسؤولان قم با مصوبه اخیر هیئت دولت برای ایجاد دو شهرستان و ارتقای ظرفیت استان به عنوان استانی که دارای سه شهرستان خواهد بود رفع شد.
وی افزود: با این مصوبه، قم از تک شهرستانی بودن خارج می ‌شود که البته این امر نتایج و فواید بسیاری به همراه خواهد داشت.

استاندار قم خاطرنشان کرد: طبق مصوّبه هیئت دولت، شهرستان کهک با دو بخش مرکزی و بخش فردو با مرکزیت شهر کهک و همچنین شهرستان جعفرآباد با دو بخش مرکزی و قاهان با مرکزیت شهر جعفریه به عنوان دو شهرستان جدید استان قم معرفی شده است.

سرمست با بیان تاریخچه ای از این موضوع یادآور شد: از ابتدای مسؤولیت خود در استان قم و با توجه به سوابقی که در معاونت سیاسی وزارت کشور و به عنوان مدیرکل سیاسی و انتخابات و تقسیمات کشوری در چند استان داشتم، بحث تأسیس چند شهرستان جدید را در دستور کار قرار دادم.

وی افزود: قم در شرایط خاص با عنایت ویژه رهبری در سال ۱۳۷۵ به عنوان استان مستقل شناخته شد، ولی جا داشت این زنجیره تقسیمات کشوری تکمیل شود، هر چند پیگیری هایی در این مورد صورت گرفت اما در طول 25 سال گذشته در جریان این سوابق بودیم و پیگیری ها در ادوار گذشته منجر به نتیجه نشده بود.

استاندار قم اضافه کرد: این پیگیری ها در گذشته مبتنی بر رویکرد برون استانی بود، به بیان دیگر فعالیت هایی انجام شده بود تا شهرستان هایی را از استان های دیگر به قم ملحق کنند تا قم از وضعیت تک شهرستانی خارج شود.

سرمست در عین حال گفت: با احترام به آن تلاش ها و با توجه به شناختی که از تقسیمات کشوری و ظرفیت های بالقوه استان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید از ظرفیت های درونی استان استفاده کنیم و بر این اساس، رویکرد درون استانی را در دستور مطالعه قرار دادیم.

وی با اشاره به پیگیری این امر در معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به عنوان یک مأموریت ویژه اذعان کرد: مطالعات تخصصی و کارشناسی با صاحب نظران و اساتید دانشگاهی و در تعامل با دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور در دستور کار قرار داشت و در این باره مطالعاتی انجام شد، گزینه های مختلفی در مطالعات جامع مطرح و در نهایت تصمیم نهایی با امضای وزیر کشور به هیئت دولت منعکس شد و مورد تصویب نهایی قرار گرفت.

استاندار قم با تشکر ویژه از وزیر کشور و معاون سیاسی وی برای پیگیری این موضوع بیان کرد: اکنون الحاق دو شهرستان جدید کهک و جعفرآباد به استان قم با دستور معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ و مقرر شده تا با استقرار فرمانداری های این دو شهرستان، ساختار جدید اجرایی شود.

سرمست با تبریک به مردم شریف قم درباره این مصوبه عنوان کرد: همراهی و آرامش موجود در استان در کنار همدلی میان بزرگان و علما و عقلای قم، فرصت بی نظیری را فراهم کرده است که باید از آن استفاده کرد.

وی افزود: این مصوبه در واقع جایگاه و ظرفیت های داخلی استان را بدون این که درگیر تنش هایی با استان های همجوار شویم ارتقا می دهد.

استاندار قم بودجه و اعتبارات استانی را از دغدغه های همیشگی مدیریت استان برشمرد و گفت: استان قم به دلیل تک شهرستانی بودن در رتبه سی و یکم تخصیص بودجه و اعتبارت قرار داشت، اما در حال حاضر سه شهرستان داریم و این دستاورد، معیاری جدید در محاسبات و تخصیص اعتبارات ایجاد می کند.

سرمست با ابراز تأسف نسبت به از دست رفتن فرصت بودجه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: مصوبه الحاق دو شهرستان جدید به استان قم مصوبه ای باارزش برای سال ۱۴۰۱ بودجه قم خواهد بود و به همین منظور، کمیته هایی تشکیل داده ایم تا پیش بینی لازم را برای سال آینده داشته باشیم، ضمن آن که از ظرفیت بودجه شناور سال ۱۴۰۰ نیز استفاده خواهیم کرد.

وی در عین حال از بزرگان و معتمدین این دو شهرستان خواست تا همراهی لازم را برای استقرار دو فرمانداری با دو بخش جدید داشته باشند.

استاندار قم سپس به پیگیری تأسیس یک شهرستان دیگر در استان توجه داد و گفت: شخصا پیگیر این موضوع هستم، ضمن آن که به همین منظور، طرحی مطالعاتی برای ترکیب دو بخش خلجستان و سلفچگان در دست پیگیری است و این شهرستان نیز با گذراندن مراحل قانونی و کارشناسی به هیئت دولت منعکس خواهد شد.

وی گسترش تحولات زیربنایی و اساسی را از آثار مصوّبه تأسیس دو شهرستان در استان قم دانست و ادامه داد: این اقدام جزء کارهای مهم و به یادماندنی در سطح استان است و به توسعه متوازن استان کمک خواهد کرد، ضمن آن که از مهاجرت بی رویه ای که گسترش حاشیه نشینی را در قم در پی داشته است می کاهد.

سرمست با بیان این که مهاجرت معلکوس را با توسعه شهرهای اقماری در دستور کار داریم گفت: با تأسیس شهرستان های کهک و جعفرآباد، بار مسؤولیت فرمانداری قم کم می ‌شود و این امر به سبک سازی کمک خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح، قم به معنای واقعی استان شود و فرآیند تکاملی را بپیماید.

استاندار قم در پایان بیان کرد: توسعه پایدار و ماندگار روستاها و شهرهای اقماری و همچنین توسعه متوازن در استان با اجرای این طرح تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdchk-nw.23n-xdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما