دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : 97616

مجوز مصرف واکسن ایرانی «کووبرکت» صادر شد

قم نيوز : وزیر بهداشت از صدور مجوز مصرف واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) خبر داد و گفت: دیشب از ذوق خبر صدور مجوز واکسن ایرانی نخوابیدم.
مجوز مصرف واکسن ایرانی «کووبرکت» صادر شد
مجوز مصرف واکسن ایرانی «کووبرکت» صادر شد
به گزارش قم نیوز سعید نمکی ظهر امروز در آیین افتتاح طرح‌های سلامت محور استان مرکزی اظهار کرد: امروز می‌خواهم یک خوب به مردم بدهم اینکه اجازه مصرف واکسن ایرانی کووبرکت دیروز صادر شد.

وزیر بهداشت از صدور مجوز واکسن ایرانی از شب گذشته خبر داد و گفت: شب‌های زیادی از استرس و اضطراب چشم برهم نگذاشته‌ام، اما دیشب از ذوق این خبر نخوابیدم.

نمکی ادامه داد: به مردم قول داده‌ بودیم که اجازه نمی‌دهیم هیچ بیماری پشت درب بیمارستان‌ها سرگردان شود و نخواهیم گذاشت داروی اساسی به دست مردم نرسد، با تمام سختی‌ها ۴ هزار و۷۵۰ قلم دارو را در شرایط سخت تحریم تامین کردیم و نگذاشتیم یک عمل به دلیل فقدان داروی بیهوشی کنسل شود.

وی تصریح کرد: گاهی می‌گویم خاک بر فرق من و تمثیل من، پس از فشاری که بر اهل بیت پیامبر(ص) در حصر آب آمد، دیگر چنین تحریم سختی بر امتی روا نشد که بر این مملکت روا شد. 

وزیر بهداشت ادامه داد: از برخی کشورها درخواست داشتیم برای ساخت واکسن با ما کار کنند، ذره ذره با آنها پیش رفتیم، اما زمانی که به فاز تحقیقات رسیدند و پیشنهاد دادند در ایران تست کنند اجازه ندادیم و قبول نکردیم مردم ما تحت آزمایش واکسنی قرار گیرند.

نمکی گفت: تنها کشوری که در انتقال دانش فنی با ما کنار آمد کوبایی‌ها بودند که هم فاز یک و دو در کشور خودشان طی شد و فاز سوم را در ایران انجام دادیم، راه دیگری که رفتیم راه سبد کووکس بود.

وی افزود: متاسفیم برخی می‌گویند فلانی واکسن داشت و نخریدیم، این حرف‌ها درست نیست، پوستم از این حرف‌ها کلفت‌تر است، بی‌انصافی است که دل فرماندهان این عملیات بزرگ را در نبردی بی امان خالی کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با خدا معامله کرده و تا دقیقه ۹۰ سربازی خواهد کرد، گفت: کار مهمی در واکسیناسیون در کشور راه افتاد، تعدادی از گروه‌ها را واکسینه کردیم، اما ناگهان بعضی‌ها واکسن را بر ما قطع کردند، بعضی‌هایی که دوست بودند چه برسد که دشمنان. 

نمکی: واکسن ایرانی کم‌ عارضه‌ترین و بی‌خطرترین واکسنی است که می‌توان نام برد

نمکی  واکسن ایرانی را کم عارضه‌ترین و موثرترین واکسن برشمرد و ادامه داد: از همان نخستین روزهای شیوع کرونا تولید واکسن داخلی در دستور کار قرار گرفت، بر تمام پلتفرم‌های دنیا کار کردیم و موفق شدیم در کمتر از یک سال به واکسن ایرانی دست پیدا کنیم که اگر در شرایطی غیر بود تولید واکنس به ۲۰ سال زمان نیاز داشت.

وی تاکید کرد:  با افتخار می‌گویم واکسنی که در ایران ساخته می‌شود کم عارضه‌ترین و بی‌خطرترین واکسنی است که می‌توان نام برد.

 وزیر بهداشت بیان کرد: روز گذشته قرار بود واکسن پاستور و واکسن مجموعه برکت مجوز مصرف اضطراری بگیرند اما واکسن پاستور به دلیل کامل نبودن دو تا از سندهای کتبی مجوز نگرفت و ما هم هیچ فشاری بر کمیته‌های ناظر وارد نکردیم. قرار است مدارک را کامل کند و هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد.

نمکی اظهار کرد: از هفته آینده دستور توزیع دزهای آماده صادر خواهد شد و واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما افزوده خواهد شد، همچنین قرار است مجموعه پاستور هفته آینده افزوده شود واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک خواهد پیوست.

 واکسن ایرانی کوو ایران برکت اولین واکسن ایرانی کرونا است که با طی مراحل تست مجوز وزارت بهداشت برای مصرف را پیدا کرده است. 

طبق اعلام مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی این واکسن در فاز سوم روی ۲۰ هزار داوطلب تست شده است. محمد مخبر گفته است تولید این واکسن تا شهریور ماه امسال به رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دز خواهد رسید. 

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdciqqa3.t1ayz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما