کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرانه تولید زباله در قم کمتر از میانگین کشوری است

خبرگزاری فارس , 2 تير 1400 ساعت 15:55

رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم سرانه تولید زباله را در استان کمتر از میانگین کشوری دانست و اظهار کرد: در برخی از کشورها از مدیریت پسماند به عنوان «صنعت زباله» یاد می شود.


به گزارش قم نیوز عبدالله جلالی که امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی و افتتاح برخی پروژه های زیست محیطی شهرداری قم سخن می گفت با بیان تشکر از مردم بابت حضور باشکوه در انتخابات اخیر و تبریک به منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر قم، مدیریت پسماند را موضوعی مهم خواند و خاطر نشان کرد: در اهمیت این موضوع همین بس که امروز در برخی از کشورها از موضوع مدیریت پسماند به عنوان صنعت زباله یاد می شود و بحث صادرات آن مطرح است، بنابراین می توان به سرمایه گذاری های مختلف در این موضوع اندیشید.

وی اضافه کرد: یکی از بحث های مهم در این موضوع، امحاء زباله های پزشکی و عفونی است که این امر در بیمارستان های قم عملیاتی می شود و امروز نیز با بهره برداری از یک دستگاه جدید، ضد عفونی سازی زباله های پزشکی مطب ها و کلینیک های قم هم به سرانجام خواهد رسید که در حقیقت کامل کننده پروژه إمحاء پسماندهای بیمارستانی است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان این که فرآیند بازیافت و پردازش پسماند در قم به خوبی پیش می رود اضافه کرد: دفن زباله، ساده ترین راه مدیریت آن است، در حالی که عوارض ناشی از این دفن مانند آلودگی محیط زیست و آب های زیرزمینی بر کسی پوشیده نیست.

وی سپس به سرانه تولید پسماند در جهان، کشور و استان توجه داد و گفت: این سرانه به ترتیب حدود ۷۵۰، ۷۰۰ و ۶۰۰ گرم در روز است.

جلالی با اشاره به اهمیت کیفی کردن مدیریت پسماند اذعان کرد: موضوع محیط زیست و مدیریت پسماند در برنامه پنج ساله دوم شهرداری قم به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری باید راهبردهای کاهش تولید زباله را مدّ نظر داشته باشند که بازیافت پسماند و همچنین تفکیک آن از مبدأ، از جمله این راهبردهاست.

جلالی با تصریح بر این که شرایط جدیدی در مدیریت شهری قم در حال شکل گیری است گفت: منتخبان جوان شورای شهر قم می توانند با بهره گیری از نیازمندی های شهر بر اساس نظر مردم و جمع آوری ایده ها و نظرات، گام جدیدی در خدمت به مردم را تجربه کنند.

وی افزود: بر این اساس پیشنهاد می شود تا روابط عمومی شهرداری قم فراخوانی برای جمع آوری این ایده ها و پیشنهادها اعلام کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: باید دانست که مشارکت مردم در مدیریت ها نباید فقط به ایام انتخابات خلاصه شود، بلکه مردم می توانند در مدیریت ها و از جمله در مدیریت شهری نقش خاصی ایفا کنند.

جلالی ادامه داد: امروز مردم ما به ناامیدی رسیده اند و اعتمادشان کم شده است، در حالی که مسؤولان و نظام اداری ما باید آن گونه که شایسته است پاسخگوی مردم و در کنار آنان باشند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 97873

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/97873/سرانه-تولید-زباله-قم-کمتر-میانگین-کشوری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir