پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : 98770

ترویج سبک زندگی ولایی؛ تکلیف باورمندان به غدیر

قم نيوز : سبک زندگی ولایی و التزام به شاخصه های مبارک آن از جمله پیام های کلیدی عید سعید غدیر است و همه باورمندان به غدیر باید در مسیر ترویج سبک زندگی ولایی بکوشند.
ترویج سبک زندگی ولایی؛ تکلیف باورمندان به غدیر
ترویج سبک زندگی ولایی؛ تکلیف باورمندان به غدیر
به گزارش قم نیوز آن گونه که اهل بیت(ع) و بزرگان، نسل به نسل و سینه به سینه به ما آموخته اند، مهم ترین و کلیدی ترین پیام عید سعید غدیر خم، همانا ولایت مداری است چه آن که این روز که از آن به عنوان عیدالله الاکبر یاد می شود، عید ولایت است و ما به میمنت چنین ایامی، از عید قربان تا غدیر را به عنوان دهه ولایت و امامت جشن می گیریم و حقیقتاً نیز برگزاری مجالس جشن و سرور مؤمنین در چنین ایامی خودش جزو برترین اعمال و عبادت هاست که در رابطه با اهتمام در چنین امر، سفارش بسیار هم شده است.


امام صادق (ع) در حدیثی می فرمایند:"روز غدیر خم عید بزرگ خداست و خدای متعال، هیچ پیامبری را مبعوث نکرده، مگر این که این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان و زمین، روز عهد و پیمان همگانی است".


هجدهم ماه ذی الحجه یادآور حجة الوداع رسول الله (ص) و اعلام ولایت امیرالمومنین(ع) از سوی ایشان به اذن و خواست خداوند است تا بدین وسیله عیار و شاخص انتخاب حاکم اسلامی برای همه مسلمین به خوبی تبیین شود و این ابلاغ پیام از سوی پیامبر(ص) آن چنان مهم و ضروری است که اگر ایشان این امر را انجام نمی دادند، حقیقت رسالت را به سرانجام موردنظر نرسانده اند.


از این منظر، عید غدیر بیش از هر چیز یادآور یک امر بسیار مهم اعتقادی و اجتماعی و آن هم مسأله ولایت و رهبری جامعه دینی است.  


اساساً در تاریخ اسلام، دو واقعه مهم وجود دارد که یکی مساله رسالت و بعثت حضرت محمد مصطفی(ص) است و دیگری مسأله امامت و ولایت در عید غدیر است، چرا که ولایت امیرالمومنین(ع) در امتداد رسالت نبوی و تکمیل کننده ی آن در جهت هدایت و سعادت بشریت است.


به تعبیر امام خمینی(ره)، عید غدیر به عنوان بزرگترین اعیاد مذهبی، عید همه محرومان و مستضعفان است که در آن خدای تبارک و تعالی به‌وسیله پیامبر اکرم (ص) برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه ی راه انبیا، امیرالمومنین علی(ع) را منصوب فرمودند.  


پیام مهم غدیر در تبیین حقیقت امامت و ولایت این است که اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل، برنامه ای مدون برای تدبیر زندگی بشر در همه عرصه های فردی و اجتماعی ارایه کرده و این مهم در واقع خط بطلانی است بر نظریه و دیدگاه کسانی که دین را از سیاست جدا می دانند، چرا که ولایت امیرالمومنین(ع)، ولایتی در همه شئون از جمله در امور سیاسی و زمامداری است.


با چنین باور و اعتقادی، مسلم است که یک مسلمان و شیعه واقعی که محب و رهروی راه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است، باید محور اصلی زندگی اش بحث ولایت باشد و از این حیث، تأکید بر تبعیت از سبک زندگی ولایی، مهم ترین پیام عید سعید غدیر خم است.


از منظر آموزه های قرآنی، ولایت به معنای تقرب است و این که در واقع یک ولی بیشتر وجود ندارد وآن خدای متعال است و ولایت حضرات معصومین در طول ولایت خدا و به اذن پروردگار عالم است.


بنابر این، نخستین ثمره ی ولایت مداری، تقرب هر چه بیشتر به خدا و توسل به اولیای الهی به ویژه اهل بیت (ع) است که این تقرب، لازمه نیل به سعادت دنیا و آخرت است.


کسی که حقیقتاً سبک زندگی اش ریشه در بندگی خدا و سپس ولایت و محبت ائمه اطهار(ع) داشته باشد، بی شک به دنبال رشد و تکمیل فضایل در وجود خود و نیز پرهیز جدی از رذائل است و چنین انسانی، زندگی به هر قیمتی را دوست نمی دارد، بلکه آن زندگی را دنبال می کند که او را هر چه بیشتر و بهتر در مسیر بندگی و عبودیت و تبعیت از ولایت ائمه(ع) رهنمون سازد.


چنین انسانی، مسلم است که اهل معصیت و هنجارشکنی و تجاوز به حقوق دیگران و ضرر رساندن به جامعه نیست، بلکه برعکس می کوشد که در سایه ی بندگی خدا به خلق او کمک کند تا آن ها نیز راه بندگی و سعادت را بپیمایند و البته چنین سعادتی تنها در جاده ولایت حضرات معصومین(ع) محقق می شود که عصاره و چکیده آن، همین عید غدیر است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcaw0no.49na015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما