سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : 98862
منبع : قم نیوز

صادرات قم ۴۲ درصد رشد کرد

قم نيوز : رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: صادرات قم از نظر ارزشی در ۴ ماه ابتدای سال از ۴۰ میلیون دلار در سال ۹۹ به ۵۷ میلیون دلار امسال افزایش یافته است.
صادرات قم ۴۲ درصد رشد کرد
صادرات قم ۴۲ درصد رشد کرد
به گزارش قم نیوز سیدمجتبی فرهادی رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: صادرات قم از ابتدای امسال تا تیرماه از نظر ارزشی ۴۲ درصد رشد کرده‌است.

رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: کشور‌های هدف صادراتی قم نیز در این مدت با اضافه شدن ۱۵ کشور جدید از ۲۵ کشور به ۴۰ کشور رسیده‌است.

او ادامه داد: در این مدت صادرات قم از ۲۹ هزار تن به ۶۳ هزار تن رسیده که رشد ۱۱۵ برابری نسبت به مدت میانگین سال گذشته داشته است.

رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: همچنین طی این مدت تعداد کد تعرفه‌های صادراتی نیز با اضافه شدن یک کالای جدید از ۴۵ کدتعرفه به ۴۶ کدتعرفه افزایش یافته است.

فرهادی بیان کرد: سال ۹۹ تا پایان تیرماه در مجموع ۱۲۰ کارت بازرگانی تمدید و یا صادر شده بود که این تعداد در مدت مشابه امسال به ۱۳۰ کارت افزایش پیدا کرده‌است.

رییس بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به ۱۰ کالای اول صادراتی قم، افزود: مواد پلاستیکی، محصولات فلزی، هیدرکربن‌های سبک و سنگین، محصولات لبنی، مفتول مس، کفش و دمپاییف الیاف مصنوعی، آلمینیوم و صنایع وابسته، ماشین آلات و مصنوعات روی مهمترین محصولات صادراتی قم هستند.

فرهادی اضافه کرد: کشور‌های مانند بلغارستان، سوریه، کنیا، کویت، رومانی، ایتالیا، لبنان، تاجیکستان، مقدونیه، اسپانیا، قطر و ساحل عاج از امسال به بازار‌های هدف صادراتی قم اضافه شده‌اند.

رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: کشور‌های عراق، افغانستان، پاکستان، امارات، آلمان، هند، ترکیه، روسیه، ازبکستان و آذربایجان به ترتیب مهمترین بازار‌های صادراتی استان قم است.

او ابراز کرد: صادرکنندگان قمی می‌توانند تعهدات ارزی خود را در قالب فروش اسکناس به سامانه سنا، رفع بدهی‌های ارزی، فروش ارز به سیستم بانکی و واردات در مقابل صادرات جبران کنند.

به گفته فرهادی، بر همین اساس صادرکنندگان سال ۹۸ تا پایان مردادماه امسال، صادرکنندگان سال ۹۹ تا پایان شهریورماه امسال و صادرکنندگان سال ۱۴۰۰ نیز ۴ ماه بعد از صادرات می‌توانند نسبت به بازگشت ارز به سیستم بانکی اقدام کنند.

فرهادی در خصوص تمدید مهلت بازگشت ارز به سیستم اقتصادی کشور برای صادرکنندگان سال ۹۸، گفت: این افراد تا پایان مردادماه امسال باید نسبت به رفع تعهدات ارزی قم اقدام نمایند.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحد‌های صنعتی قم فراتر از ۷۳ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۶۰ هزار تَن فرصت اشتغال ایجادشده است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آن‌ها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارند.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcci4qo.2bq4e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما